جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پرده‌ها را با گره زدن و پاپیون بیاویزید


پرده‌ها را با گره زدن و پاپیون بیاویزید
پرده‌های بلند و تمام قد را با گره‌هایی كه به سر آن می‌زنید از یكنواختی درمی‌آورید، شما می‌توانید از پارچه‌های همرنگ و یا پارچه‌های جور و مناسب پرده تان برای بندینك پاپیون استفاده كنید. پهنای روبان‌ها را در اندازه ۳تا ۵ سانتیمتر درنظر بگیرید.
اندازه پارچه برای پرده را برابر ۱‎/۵ تا ۲برابر پهنای پنجره محاسبه كنید و اندازه بلندی پرده را از زیرچوب پرده بگیرید تا هر قدر كه مایل هستید پرده بلند باشد. به اضافه چندسانتیمتر بیشتر برای دوختن درزها و سجاف و تازدن دو سر پرده.
حاشیه‌ای به پهنای ده سانتیمتر و به اندازه طول نهایی تخته پرده ببرید. برای هربندینك نواری از پارچه به اندازه ۲۵*۱۰ سانتیمتر ببرید و اگر می‌خواهید به جای گره زدن، پاپیون بزنید، نوار پارچه با بلندتر ببرید.
برای مشخص كردن تعداد بندینك‌هایی كه لازم دارید به این ترتیب عمل كنید كه یك جفت بندینك برای هر دو سر انتهای پرده، یك جفت برای مركز پرده و بقیه به تناوب فواصل هر ۱۵تا ۲۰سانتیمتر یك جفت محاسبه كنید. برای تهیه بندینك‌ها نوار بلندی به پهنای ده سانتیمتر ببرید، سپس آن را به قطعات كوچكتر تقسیم و قیچی كنید.
۱ ـ نوار باریكه را از طول نوار تا بزنید (روی پارچه به تو باشد) دو طرف نوار، یك سر انتهایی نوار و بلندی نوار را بدوزید. حدود یك سانتیمتر برای اضافه درز باقی بگذارید. گوشه نوار را با قیچی بچینید، نوار را پشت رو كنید و اتوبزنید.
۲ ـ با سوزن ته گرد یك جفت نوار را به فواصل مساوی روی پارچه به سر لبه پرده سنجاق كنید. یك نوار از پارچه به پهنای پرده ببرید و روی پارچه پرده و نوارها قراردهید و سنجاق كنید. توجه داشته باشید روی پارچه‌ها روبه روی هم قراربگیرد. لبه پارچه‌ها را به هم بدوزید.
۳ ـ پارچه دوخته شده به پرده را به پشت برگردانید. به این ترتیب یك سر بندینك های پاپیون در سر پرده آزاد هستند. دو طرف لبه حاشیه ها را به اندازه یك سانتیمتر تا بزنید. دو طرف لبه حاشیه را به اندازه یك سانتیمتر تابزنید، لایی پشت چسبدار را بین پارچه حاشیه آستری و پرده قراردهید و اتو كنید تا به هم بچسبد.
۴ ـ پارچه ساتن یا پارچه ابریشمی خیلی محكم و كلفت را ازتوی قسمت بالایی پرده توری رد كنید و برای آویزان كردن پرده روی چوب پرده گره و یا پاپیون بزنید.
۵ ـ از پارچه توری یك شكل دایره ببرید و یا از رومیزی‌های توری حاضر آماده خرید، می توانید لبه رومیزی را والان دهید، حاشیه پهن از توری به آن اضافه كرده بدوزید. رومیزی مرتب و آراسته دیده می‌شود، یا این كه لبه دور رومیزی را ۶ تا ۸قسمت تقسیم و به طرف بالا جمع كنید و به آن شكل دهید.
برای جلوه رومیزی و این كه توری بیشتر نمایان شود، خوب است آن را روی رومیزی از پارچه ساده و یك رنگ و یا پارچه نقشداری كه بلندی آن تا كف زمین باشد، بیندازید.
۶ ـ برای به كنار كشیدن پرده، همچنین آراستن آن با بندپرده پاپیون بزنید.
۷ ـ برای این كه تشكچه صندلی در جای خود محكم قرار بگیرد، آن را به پایه صندلی ببندید و قشنگتر این كه بعد از گره زدن با بند پاپیون بزنید.
۸ ـ لبه رومیزی را كه به طرف بالا چین داده جمع كرده اید، با نواری كه از پارچه رومیزی تهیه كرده اید پاپیون بزنید و به لبه رومیزی بدوزید. یكی از آسان ترین روش های آراستن طرح تزئینی و یا جلوه دادن، گره زدن و پاپیون های بزرگ و نرم است. برای تزئین پرده های كناری، والان پرده و تزئینات پرده ای، نوارهای پارچه ای به بلندی ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر بسیار مناسب و مجلل است، بهتر است از پارچه های سبك استفاده كنید و برای پارچه شل قبل از این كه پارچه را برش بزنید و بدوزید، لایی پشت چسبدار به پشت پارچه با اتو بچسبانید.
چگونگی دوخت نوار پاپیون یك تكه ای
۱ ـ نوارهایی به اندازه ۱۸سانتیمتر برای پهنای پاپیون ۷‎/۵سانتیمتر و ۲۳سانتیمتر برای پاپیونی به پهنای ده سانتیمتر از پارچه ببرید، نوارهای باریك را تا آنجا كه می‌توانید بلند در نظر بگیرید و در نتیجه می‌توانید از یك تكه باریكه چندتا روبان برای پاپیون زدن ببرید. نوارها را از طول تا بزنید، روی پارچه را به طرف داخل تا كنید. درز لبه پارچه را بدوزید و برگردانید و اتوكنید.
۲ ـ نوار را به چند قسمت دلخواه (بسته به بلندی پاپیونی كه در نظر دارید) با متر اندازه گیری قیچی كنید، هر دو سر انتهایی نوا را به‌صورت اریب قیچی كنید. لبه‌ها را به توتابزنید اتوكنید و سر آنها را بدوزید.
۳ ـ وسط نوار پاپیون را سوزن ته گرد بزنید و علامت بگذارید و گره بزنید.توجه كنید اول گره پاپیون را بزنید، سپس آن را ضمیمه و وصل كنید، می‌توانید پاپیون را به تشكچه یا رومیزی و یا بند پرده بدوزید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید