پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بازسازی تجهیزات ناوگان حفاری کشور؛ جهش چشمگیر توانمندی داخل


بازسازی تجهیزات ناوگان حفاری کشور؛ جهش چشمگیر توانمندی داخل
تجربه یک قرن فعالیت در صنعت نفت کافی بود تا به رغم تهدیدهای جهانی، همزمان با توسعه بخش های مختلف صنعت نفت، مدیران و کارکنان شرکت ملی حفاری ایران با استفاده از دانش فنی خود تجهیزات، لوازم و ابزار در گردش ناوگان حفاری را در داخل تعمیر و بازسازی و وارد سیستم عملیاتی کنند.
مطابق استانداردهای رایج بین المللی در صنعت حفاری بیش از ۹۰ درصد از لوازم و ابراز موجود در این صنعت قابل تعمیر و بازسازی و درتمام کشورهای صاحب این صنعت در حال انجام است.
از سال ۱۳۸۴ برنامه ریزی هایی در این زمینه در کشور صورت گرفت؛ متعاقب آن توان تعمیر و بازسازی لوازم و ابزار موجود در اداره ابزار در گردش حفاری شرکت ملی حفاری ایران از سال ۸۵ افزایش یافت و در سال ۸۶ حوزه عملیاتی توانمندی کارکنان از بازسازی ابزاری مانند درپوش ها و پوشش های داخلی لوله های حفاری به تعمیر و نوسازی هایدریل های حفاری گسترش یافت به گونه ای که در زمان حاضر تعمیر و بازسازی لوازم و ابزار در گردش صنعت حفاری کشور در سطح وسیعی آغاز شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده این روند با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.
تعمیر و بازسازی این ابزار و لوازم تا کنون نتایجش مثبتی را به همراه داشته است که با صرف کمترین هزینه در داخل کشور این لوازم بازسازی و مجددا وارد سیستم عملیاتی شده اند و از خروج میزان قابل توجه ای ارز از کشور جلوگیری و بسیاری از کمبودها و نارسائی ها در سطح شرکت ملی حفاری ایران مرتفع شده است.
مدیران و کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران اطمینان دارند که با اتمام پروژه های در دست اجرا، موفقیت بزرگی در زمینه تامین تجهیزات لازم از طریق تعمیرات اساسی لوازم و ابزار مورد نیاز صنعت حفاری کشور در آینده حاصل خواهد شد.
یکی از کارهای بسیار مهم که اولین بار در سطح کشور صورت گرفته شروع پروژه تعمیر و بازسازی کامل ۳۵ عدد هایدریل (ANNULAR) است که در حدود ۲۰ عدد از آنها به طور کامل غیر قابل استفاده بودند اما با اجرایی شدن این پروژه نخستین هایدریل به طور کامل تعمیر، تست و از تاریخ ۱۷ دی ماه سال گذشته بر روی دستگاه حفاری ۷۸ نصر نصب و به کار گرفته شده است.
همچنین کار تعمیر و بازسازی دو عدد هایدریل دیگر تقریبا در حال اتمام است و در آینده نزدیک وارد سیستم عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران خواهد شد.
اتمام تعمیر و بازسازی کامل ۳۸ عدد درپوش هایدریل نیز از دیگر پروژه های مهم اداره ابزار در گردش شرکت ملی حفاری ایران بوده است که بخشی از این مهم انجام شده و بخش دیگر آن نیز در حال انجام است.
با توجه به تغییرات ایجاد شده در رزوه (پین و باکس) لوله های وزنه و تبدیل های مربوطه از H۹۰ به REG و موجود نبودن درپوش آنها در انبار و در سطح شرکت، جابجایی و نگهداری رزوه ها بسیار هزینه بر بود اما در زمان حاضر با تعمیر این ابزار، مشکلات موجود به طور کامل مرتفع و بیش ازسه هزار و ۳۹۱ عدد در پوش در اندازه های مختلف بازسازی و وارد سیستم عملیاتی شده است.
از سوی دیگر، کمبود شدید لیور آچار از نوع AAX و آچار H جهت باز و بست کردن لوله های حفاری و لوله های وزنه، از جمله مشکل اساسی فراروی شرکت ملی حفاری بود که خرابی این وسایل بر روی دستگاههای حفاری باعث اتلاف بسیار زیاد زمان جهت باز و بست لوله ها می شد؛ اما با تعمیر آنها این کمبود مرتفع و در حدود ۸۸ عدد لیور آچار به روش استاندارد و زیر نظر بازرسان مجرب تعمیر و وارد سیستم حفاری شده است؛ مابقی آچارهای مستعمل نیز در حال تعمیر است.
پوشش داخلی تعداد قابل توجهی از لوله های حفاری از سوی توانمندان داخلی از دیگر پروژه های تعمیر و نوسازی شرکت ملی حفاری ایران بوده است که این تعداد لوله هم اکنون بازسازی و به دستگاه حفاری ۴۷ فتح منتقل شده که به وسیله این تعداد لوله تا کنون دو وحلقه چاه نیز حفاری شده است؛ پوشش داخلی این تعداد لوله پس از حفر دو حلقه چاه کاملا سالم و در حال حاضر بر روی دستگاه حفاری پیروز ۱ نصب و فعالند.
بازکردن درپوش و تعمیر کامل هایدریل، تعمیر و باسازی مستر بوشینگ، تعمیر و بازسازی D.S.A ، تعمیر وبازسازی لیور آچار نوع AAX ، تعمیر و بازسازی لیور آچار نوع H و PIN PROTECTOR و BOX PROTECTOR، پروژه های تعریف شده تعمیر و بازسازی ابزار در گردش شرکت ملی حفاری ایران در سال گذشته بوده است؛ تمامی اقدامات بازسازی تجهیزات و ابزار در گردش ناوگان حفاری کشور در قالب این پروژه ها همچنان ادامه دارد.
با انجام پروژه های یاد شده در سالهای ۸۵ و ۸۶ و با توجه به قیمت خرید (UNIT PRICE)، سال خرید و احتساب درصد تورم متعارف و هز ینه های بالاسری، در حدود ۲۴۲ میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۵۲۴ هزار ریال، معادل ۲۶ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۹۷۰ دلار از طریق بکارگیری مجدد این تجهیزات، صرفه جویی ارزی حاصل شده است که با توجه به افزایش چشمگیر بهای نفت در سطح جهان و به طبع آن افزایش ناگهانی و غیر متعارف قیمت تجهیزات نفتی اجرای این پروژه ها تحول عظیمی در رشد صنعت حفاری ایران در پی خواهد داشت.
گزارش از مجتبی عوض زاده
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید