جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نمایشی که در یادها خواهد ماند


نمایشی که در یادها خواهد ماند
۱۶ روز هیجان، شور و نشاط و تلاش و مبارزه در بزرگترین رویداد ورزشی جهان در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید تا مسؤولان آن پس از به نمایش گذاشتن شاهکاری دیگر در مراسم اختتامیه که نشانه ای از قدرت و تبهر چینی ها در سازماندهی این رقابت ها بود با غرور و افتخار تمام پرونده بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن را ببندند.
● پایانی درخشان
روز یکشنبه، المپیک پکن با همان شکوه و هیبتی که در ۸ آگوست با برگزاری مراسم افتتاحیه حیرت آور آغاز شده بود، با به اجرا درآمدن مراسمی بزرگ که چشم ها را به خود خیره و گوش ها را کر می کرد، به پایان رسید تا این رویداد بزرگ ورزشی که با شکوه ترین رقابت ها در تاریخ المپیک بود سالیان سال در یاد و خاطره ناظران آن بماند. اگر چه این نمایش پرزرق و برق نتوانست انتقادات برخی از حاضران در پکن را درخصوص ادعای نقض حقوق بشر در چین کاهش دهد اما مهر تایید سران کمیته بین المللی المپیک (IOC) به کارنامه اقدامات سران برگزاری رقابت ها حکایت از رضایت کامل آنها داشت. ژاکه روگ که ریاست IOC را بر عهده دارد در بیانه ای ضمن اعلام این مطلب که المپیک پکن تاثیری بسیار مثبت بر نسل های آینده خواهد داشت گفت: «اکنون به پایان ۱۶ روز باشکوهی رسیدیم که خاطره آن همیشه در یادمان خواهد ماند.» روگ که در جمع ۹۱ هزار شرکت کننده حاضر در ورزشگاه لانه پرنده شهر پکن سخن می گفت در ادامه اظهار داشت: «این رقابت ها باعث شد ما چیزهای بیشتری از چین بدانیم. همچنین باعث شد چین هم از دنیا چیزهای زیادی بیاموزد. این بازیها واقعا استثنایی بودند.» طبق آخرین گزارش IOC در طی مدت زمان برگزاری بازی های المپیک پکن ۴۳ رکورد جهانی و ۱۳۲ رکورد المپیکی شکسته شد. همچنین برآورد شد مبلغ ۴۳ میلیارد دلار صرف برگزری بازی های این دوره شد که تقریبا ۳ برابر بودجه ای است که سران برگزاری بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن برای آن اختصاص داده اند.
● مدال های افتخار
المپیک که بازتابی از اعتماد به نفس بالای چینی ها بود با صدرنشینی این کشور در جدول تعداد مدال های کسب شده به انتها رسید. چینی ها با کسب ۵۱ مدال طلا، ۲۱ نقره و ۲۸ برنز و مجموع ۱۰۰ مدال موفق شدند بالاتر از تیم های ایالات متحده، روسیه و انگلیس خود را به عنوان پرافتخارترین تیم المپیک پکن معرفی کنند. در این دوره از بازی ها چینی ها توانستند به ۲ مدال طلای با ارزش در رشته بوکس دست پیدا کنند که برای نخستین بار در تاریخ ورزش این کشور رخ می داد ورزشکاران ایالات متحده نیز با کسب ۳۶ مدال طلا به همان تعداد طلایی دست یافتند که در المپیک ۲۰۰۴ آتن بر گردن آویخته بودند. با این تفاوت که آنها در آتن به عنوان پرافتخارترین تیم حاضر در المپیک شناخته شدند اما در پکن آنها با همان تعداد مدال باید پشت سر میزبان رقابت ها می ایستادند. امریکایی ها در روز آخر در ۲ رشته تیمی والیبال و بسکتبال به قهرمانی رسیدند تا تعداد مدال های طلای خود را افزایش دهند. آخرین رقابت از بازی های المپیک در رشته دو ماراتن و با قهرمانی سامی وانجیرو از کنیا به پایان رسید تا پرونده این رقابت ها بسته شود.
● جایگاه مرکزی ورزش
مشعل بیست و نهمین دوره از بازی های المپیک خاموش شد تا نزدیک به ۲ میلیارد نفر چینی از بابت مسجل شدن صدرنشینی مقتدرانه کشورشان آسوده خاطر شوند.
● چهره ای جهانی
بازی های المپیک اگرچه از خیلی جهات به بهبود چهره جهان چین و شناساندن فرهنگ و تمدن این کشور به سایر کشورهای دنیا کمک کرد اما از سویی دیگر مشکلات عدیده ای را برای دولتمردان و مسؤولان برگزار کننده آن به همراه داشت اما فائق آمدن سران برگزار کننده المپیک بر مشکلات سازماندهی این بازی ها باعث شد تمامی کسانی که به پکن آمده بودند خاطره ای به یادماندنی را از این سفر تجربه کنند.
مرتفع شدن مشکلاتی همچون حمل و نقل جمعیت وارد شده به پکن، کاهش آلودگی شدید هوا این شهر همچنین سبب شد تا حد زیادی از فشار انتقاداتی که همواره متوجه میزبانی این شهر بود کاسته شود.
● آنچه در المپیک گذشت
ثبت ۲ مدال طلا برای بوکس چین در المپیک، شاهکار مایکل فلپس شناگر تیم ایالات متحده در کسب ۸ مدال طلا، رکوردشکنی اوسین بولت دونده جاماییکایی در دو ۱۰۰ و ۲۰۰ متر و همچنین رکوردشکنی تیم ۴ نفر جاماییکا در دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادی مردان و بهبود رکورد جهانی پرش با نیزه زنان جهان توسط یلنا ایزینبا یوای روسی را می توان از لحظات برجسته بیست و نهمین دوره از بزرگترین رویداد ورزشی جهان قلمداد کرد.
● پاسخ روگ
علیرغم برگزاری هر چه با شکوه تر رقابت های المپیک پکن برخی از منتقدان شرایط و جو محل انجام بازی ها را نامناسب دانستند و دست به انتقاد از برخی مسائل حاشیه ای زدند. ژاکه روگ در پاسخ به این انتقادات اظهار داشت: « IOC نمی تواند تغییری را در یک کشور اعمال یا تمامی مشکلات آن را حل کند. به نظر من این بازی ها باعث ارتقای سطح هوشیاری مردم و مسؤولان چین و همچنین رقم خوردن آینده ای درخشان برای ورزشکاران این کشور شد.
● انتظار از لندن
بدون شک تمامی مسؤولان و حاضران بریتانیایی حاضر در المپیک پکن به خوبی به این مساله واقف شده اند که آنها نخواهند توانست المپیک ۲۰۱۲ لندن را با آن شکوهی که چینی ها برگزار کرده اند سازماندهی کنند. بریتانیایی ها که از موفق ترین حضور خود در تاریخ المپیک که منجر به حضورشان در رده چهارم جدول مدال آوران شده بود لذت می برند پرچم المپیک را از شهردار پکن تحویل گرفتند تا از هم اکنون سنگینی مسؤولیت برگزاری المپیک ۲۰۱۲ را بر شانه های خود احساس کنند. شکوه برگزاری بازی های المپیک پکن باعث شد مردم عادی این کشور نیز به شایستگی و قدرت کشورشان برای میزبانی این رویداد بزرگ ورزشی جهان و موفقیت های بی شمار هموطنان خود در رقابت ها افتخار کنند و به خود ببالند.
● المپیکی متفاوت
المپیک پکن از یک جهت دیگر نیز با ادوار قبلی تاریخ این رقابت ها متفاوت بود. در این دوره ۸۶ کشور به مداال رسیدند که در مقایسه با المپیک ۲۰۰۴ آتن ۱۲ کشور به جمع مدال آوران افزوده شده بودند. ضمن اینکه افغانستان، تاجیکستان، توگو در زمره کشورهایی بودند که برای نخستین بار کسب مدال المپیک را تجربه می کردند. المپیک پکن با رشد ۲۰ تا ۳۰ درصد شمار بینندگان در مقایسه با المپیک ۲۰۰۴ آتن به پربیننده ترین المپیک در طول ۱۱۲ سال تاریخ برگزاری این بازی ها تبدیل شد. پیدا شدن تنها ۶ ورزشکار دوپینگی در ۵۲۰۰ آزمایش به عمل آمده در خلال بازی های المپیک پکن، این رقابت ها را به یکی از سالم ترین دوره های المپیک مبدل کرد.
یاسر احمدی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید