سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خوب، بد، زشت


خوب، بد، زشت
المپیک پکن با تمام داستان هایش به پایان رسید تا همه طرفداران این مسابقات از همین امروز سودای چهار سال دیگر و المپیک ۲۰۱۲ لندن را در سر داشته باشند. سردمدار این دسته انگلیسی ها هستند که با دیدی موشکافانه سعی می کنند از بدی های پکن درس بگیرند و خوبی های آن را چراغ راهشان کنند. روزنامه «تایمز» چاپ انگلیس با دسته بندی اتفاقات رخ داده در المپیک به سه دسته خوب، بد، زشت با الهام از نام مشابه فیلمی از سرجو لئونه، به تحلیل داستان های پکن ۲۰۰۸ پرداخته که از نظرتان می گذرد.
● بازی های عددی
▪ ۴۶؛ تعداد رکوردهای جهانی شکسته شده در این المپیک در ۸ رشته ورزشی متفاوت. امریکا با ثبت ۱۱ رکورد جهانی در صدر فهرست قرار دارد. ۷ تا از این رکوردشکنی ها نام مایکل فلپس را مقابلش می بیند.
▪ ۷۸؛ تعداد کشورهایی که کمتر از ۸ مدال در المپیک پکن کسب کردند؛ عددی که مایکل فلپس به تنهایی به آن رسید، اگر فلپس بدون حضور زیر پرچم امریکا خودش مثل کشوری مستقل در المپیک شرکت می کرد، در رده نهم جدول رده بندی مدال ها پشت سر ژاپن و بالاتر از ایتالیا و هلند قرار می گرفت.
▪ ۵؛ تعداد ورزشکارانی که به خاطر دوپینگ از حضور در المپیک محروم شدند؛ ورزشکارانی مثل فانی هالکیا، مدافع عنوان قهرمانی دو ۴۰۰ متر با مانع از یونان، کیم جونگ سو تیرانداز اهل کره شمالی، تی ان گان تونگ دو ژیمناست ویتنامی، ایزابل مورنو دوچرخه سوار اسپانیایی و لودمیلا بلونسکا دونده اوکراینی دو هفت گانه که مجبور شد مدال نقره المپیک امسال را هم پس دهد.
▪ ۴۳۷؛ تعداد کارمندان شبکه بی بی سی حاضر در پکن که چیزی بالغ بر ۲۷۵۰ ساعت پوشش تلویزیونی را با هزینه یی حدود ۳ میلیون پوند روی آنتن فرستادند. آیا اینقدر ارزش داشت؟ شاید.
● خوب
مراسم افتتاحیه؛ شاید لندن برای مراسم افتتاحیه مجبور شود افکارش را کامل عوض کند و از شاه های مرواریدپوش، اتوبوس های معروف دوطبقه و کارگران همیشه معترض مترو برای رژه افتتاحیه استفاده کند.
▪ روح الله نیکپی؛ تنها برنده مدال افغانستان. شگفت انگیز است که برنز او در رشته تکواندو به دست آمد نه تیراندازی.
▪ انگلیسی ها؛ درست است که هر طلا حدود ۱۵ میلیون پوند آب خورده، اما آیا این طلاها افکار ملی انگلیس را روشن تر از سابق نکرد؟
▪ کریستین اوهورگو؛ دونده انگلیسی که جزء مدال آوران بود. بیایید امیدوار باشیم مدال او پاک است.
▪ تیم دوچرخه سواری انگلیس؛ سرسخت، بی رحم، محتاط و فراتر از همه برنده.
جید جانسون شرکت کننده انگلیسی پرش طول؛ آلرژیک بودن به شن را نمی توان عوض کرد.
▪ ورزشکارترین چهره المپیک؛ برنده مدال نقره قایقرانی در سال ۲۰۰۴. برنده مدال طلای دوچرخه سواری در سال ۲۰۰۸؛ربکا رومرو.
▪ تاثیرگذارترین رهبر سیاسی؛ کیم جونگ ایل رئیس جمهور کره شمالی که به پاک هیون سوک کمک کرد مدال طلای وزنه برداری را مال خود کند؛ «همواره در ذهنم داشتم که رهبر عزیزمان شاهد کار من است. این فکر مرا تشویق می کرد.»
▪ مارک هانتر؛ برنده مدال طلا در رشته قایقرانی دوپارویی که بلافاصله بعد از تمام شدن مسابقه از خستگی حالش به هم خورد. روح المپیک تا حدودی هنوز زنده است.
▪ پربهره ترین تماشاگران؛ آنهایی که کفش های لین دان برنده مدال بدمینتون را گرفتند، آن هم بعد از اینکه این ورزشکار آنها را به وسط جمعیت انداخت. حالا هر لنگه قیمتی حدود۴۰۰ هزار پوند پیدا کرده است.
▪ مارتن فان در وایدن؛ شناگر هلندی که از سرطان خون رهایی پیدا کرد و مدال طلای آب های آزاد ۱۰ کیلومتر را از آن خود کرد. گرچه خودش هوشمندانه گفت؛ «به من نگویید لنس آرمسترانگ.»
مطمئن ترین مربی؛ شی ژی هائو غول سابق تنیس روی میز جهان که با سر گوو یوئه را راهنمایی می کرد. خود یوئه درباره او می گوید؛ «او می خواست با این کار فشار را از روی شانه هایم بردارد.»
● بد
▪ بردلی ساندرز؛ بوکسور انگلیسی که از باخت مقابل یک ورزشکار بی نام و نشان فرانسوی «خوشحال» بود چون دلش برای کشورش تنگ شده بود.
▪ دختر بیچاره چینی؛ که مجبور شد در مراسم افتتاحیه لب بزند. واقعاً در چین یک خواننده نیمه شایسته پیدا نمی شد؟
▪ استادیوم های خالی؛ احتمالاً چین جمعیتش کم شده است،
انتخاب تیم ۲۰۰+۴ متر انگلیس؛ می شد در این رشته مدال گرفت اما مربیان تیم دوم را انتخاب کردند و ششم شدند.
▪ آتش بازی های تقلبی؛ این اتفاق در مراسم افتتاحیه افتاد. چیزی که اصلاً شبیه مواد آتش بازی ساخت چین نبود.
▪ بلیک آلدریج؛ که در طول رقابت های شیرجه به مادرش زنگ زد و تام دیلی دیگر هم تیمی اش را مسوول حذف از المپیک دانست. واقعاً این بچه ۱۴ساله کیست؟
▪ کلی ساشرتون؛ او ادعا کرده بود مدال طلا را دور گردنش خالکوبی کرده است. شرم آور بود که چنین مدالی دور گردنش دیده نشد.
کم اثرترین خرافات ممکن؛ تیم سافت بال کانادا که اصرار داشتند سکه یی را قبل از مسابقه شان مقابل ژاپن دفن کنند تا برایشان شانس بیاورد. آنها ۶ بر صفر باختند.
مشکل همسترینگ تایسون گی؛ اگر دونده امریکایی آماده بود، بولت باید سریع تر از این می دوید. اگر او می توانست با عصا شرکت کند، می توانست حتی طلا بگیرد.
▪ تیم ملی فوتبال برزیل؛ بعد از شکست مقابل آرژانتین در نیمه نهایی، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور این کشور این تیم را «شرم آور» خواند و گفت تا به حال اینقدر «عصبانی» نشده بود.
● زشت
▪ فانی هالکیا؛ دونده یونانی رشته ۴۰۰ متر با مانع به خاطر مصرف استروئید متیل ترینولون دوپینگی از آب درآمد.
▪ والدین ربکا آدلینگتون؛ آنها قربانی دزدی اینترنتی شدند و ۱۱۰۰ پوند پول شان برای خرید بلیت بازی ها سوخت شد.
▪ کیم جونگ سو؛ تیرانداز اهل کره شمالی که به خاطر مثبت درآمدن آزمایش دوپینگش بابت ماده ممنوع بتا بلاکر پروپانولول، دو مدالش را از دست داد.
هه ککسین و جیانگ یویوآن ژیمناست های چینی؛ امسال سن آنها به طرز مرموزی از ۱۴ به ۱۶ سال رسید تا بتوانند به حد نصاب حداقل سن لازم برای شرکت در ژیمناستیک المپیک برسند.
محمدوالا یزدانی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید