پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فاتحان۲۰ساعت پایانی المپیک


فاتحان۲۰ساعت پایانی المپیک
در۲۰ ساعت پایانی المپیک ۲۰۰۸ مدال های متعددی توزیع شد و تیم ها و نفرات ذیل برنده مدال و خبر ساز شدند:
در فینال والیبال مردان، امریکا ۱-۳ بر برزیل، قهرمان هر دو دوره گذشته چیره شد تا فرم خوب ماه های اخیرش را ادامه بدهد و بر نزول برزیلی ها در قیاس با گذشته تأکیدی تازه داشته باشد. امریکا در حالی در گیم چهارم ۲۳-۲۵ برنده شد و کار را تمام کرد که یاران جیبا ابتدا ۱۵-۲۰ از امریکا پیش افتاده بودند.
شنبه شب در بازی فینال والیبال زنان این المپیک، برزیل با نتیجه ای مشابه (۱-۳) بر امریکا چیره و قهرمان شده بود. این اولین باری بود که برزیل به فینال والیبال زنان المپیک می رسید و قهرمان می شد. تیم والیبال زنان برزیل در هر ۷ بازی قبلی اش در این مسابقات هم پیروز شده بود و بی شکست قهرمان شد و باشیلا کاسترو، یکی از بهترین اسپوکرهای مسابقات را معرفی کرد. امریکا یک باخت هم در مرحله مقدماتی داشت.
«ساموئل وانسیرو»ی ۲۱ ساله به اولین قهرمان کنیایی «دو»ی ماراتون المپیک ها بدل شد. او مسیر ۴۲ کیلومتری این رقابت را در ۰۶‎/۳۲-۲ ساعت طی کرد تا ضمن کسب طلا، رکورد جدیدی را هم برای این ماده در بازی های المپیک به جا بگذارد. این فقط سومین ماراتونی بود که وانسیرو در عمرش در آن شرکت کرده بود. برای تکرار حاکمیت آفریقایی ها بر این «دو»ی سنگین جواد قریب از مراکش و تسیگای کبه ده از اتیوپی بر سکوهای دوم و سوم ماراتون مردان پکن ایستادند.
کنه نیسا بکله، دونده بزرگ و ۲۶ ساله اهل اتیوپی با فتح قاطعانه «دو»ی ۵ هزار متر مردان، به یکی از معدود مردانی بدل شد که توانسته اند در یک دوره المپیک در هر دو ماده ۵ هزار و ۱۰ هزار متر قهرمان شوند. نفرات قبلی انجام دهنده این کار امیل زاتوپک چکی (در ۱۹۵۲)، لاسه ویرن فنلاندی (۷۲ و ۷۶) و میروتس یفتر اتیوپیایی (۸۰) بوده اند. بکله با زمان ۵۷‎/۸۲-۱۲ دقیقه که رکوردی جدید برای بازی های المپیک است، «دو»ی ۵ هزار متر پکن را فتح کرد.
با این که بلانکا ولاسیچ، پدیده بزرگ و جدید پرش ارتفاع زنان کرواسی در تمامی ۳۴ مسابقه آخر خود به پیروزی رسیده و حتی یک بار هم شکست نخورده بود، در فینال این ماده در پکن تسلیم یک بلژیکی به نام تیاهله بات شد و به نقره اکتفا کرد. تیاهله بات در این روز ۲‎/۰۵ متر پرید و ولاسیچ روی ۲‎/۰۳ متر توقف کرد.
عناوین قهرمانی «دو»های ۴۰۰ ۴ متر مردان و زنان در آخرین روز مسابقات دوومیدانی به امریکا رسید تا اشتباهات و ناکامی های آنها در ۱۰۰ ۴ متر مردان و زنان به گونه ای جبران شود. این بدان معنا است که جره می وارینر، سانیا ریچاردز و الیسون فلیکس دونده های معروف ۴۰۰ متر امریکا که تا دیروز طلا نبرده بودند، سرانجام به این مدال رسیدند.
عنوان قهرمانی رشته ژیمناستیک ریتمیک (هماهنگ) در قسمت تیمی برای سومین بار متوالی به روسیه رسید. این تیم با جمع آوری ۳۵‎/۵۵۰ امتیاز به این توفیق رسید. چین و بلاروس دوم و سوم شدند.
برای اولین بار در تاریخ یک ورزشکار چینی در رشته بوکس المپیک هم طلا گرفت. او زو شیمینگ بود که در دسته سبک- پروزن به لطف مصدوم شدن رقیب مغولستانی اش از ناحیه شانه بر بالاترین سکوی این وزن ایستاد.
در فینال رشته بیسبال مردان، در یک شگفتی کره جنوبی با غلبه بر کوبا یکی از «قدرت»های سنتی و بزرگ این رشته به عنوان قهرمانی رسید و برای اولین بار چنین افتخاری را تجربه کرد. پس از تثبیت این پیروزی، کره ای ها شادمان به خیابان های سئول و برخی شهرهای دیگر این کشور ریختند و جشن گرفتند.
در فینال هاکی روی چمن مردان، آلمان ۰-۱ بر اسپانیا چیره و قهرمان شد. کریستوفر زار که تک گل پیروزی ساز ژرمن ها را زد، گفت: این یک توفیق فوق العاده و ویژه برای ما است.
مدال طلای دسته سنگین وزن بوکس المپیک پکن از آن رحیم چاخ کی یف از روسیه شد. او در فینال کلمنت روسو از ایتالیا را با اختلاف امتیاز اندک شکست داد. سال پیش در فینال این وزن در مسابقات بوکس قهرمانی جهان در شیکاگو چاخ کی یف با یک امتیاز اختلاف به همین حریف ایتالیایی باخته بود.
یانگ جین سوک، دبیرکل فدراسیون بین المللی تکواندو (WTF) دیروز گفت: پس از رفتار ناپسند و تکان دهنده انخل ماتوس، تکواندوکار کوبایی در دیدار رده بندی وزن چهارم این رشته در المپیک پکن، این فدراسیون در اندیشه تعیین محرومیت تمام عمر برای وی است. ماتوس بعد از این که در دیدار با حریف قزاقستانی اش، ارمان چیلمانوف مصدوم و به کمک های پزشکان نیازمند شد، توسط داور به دلیل عبور از حداکثر وقت قانونی (در امر درمان) دیسکالیفه و بازنده اعلام شد و وقتی ماتوس نتوانست داوران را متقاعد به تغییر رأی خود کند، با لگد به صورت داور سوئدی زد و باعث شکافته شدن و جراحت لب داور شد، به طوری که داور نیازمند بخیه زدن به لب هایش شد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید