پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

برزیل و عصر پس از المپیک


برزیل و عصر پس از المپیک
اگر آرژانتین جشن قهرمانی مجدد خود در مسابقات فوتبال المپیک را گرفته و از حاصل حضورش در پیکارهای «پکن ۲۰۰۸» کاملاً راضی است، برزیل به عنوان تیمی که در نیمه نهایی با نتیجه سنگین ۰-۳ به آرژانتینی ها باخت و امکان کسب نخستین قهرمانی اش را در المپیک ها یک بار دیگر از دست داد، باید ناچاراً به روزهای آتی و عناوین بعدی امید ببندد و از فکر وقایع المپیک بیست و نهم به در آید، هرچند رتبه سومی این المپیک نیز که به دنبال پیروزی ۰-۳ بر بلژیک در دیدار رده بندی به دست آمد، نتیجه ای فاجعه بار نبود.
برای دونگا سرمربی تیم های ملی بزرگسالان و امید برزیل چاره ای نمانده است جز این که به دو دیدار بعدی تیمش در ادامه دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ در منطقه امریکای جنوبی فکر کند که بازی هایی در برابر شیلی در شهر سانتیاگو در روز ۱۷ شهریور و در مقابل بولیوی در ریودوژانیرو در ۲۰ شهریور خواهند بود. تدارکات دونگا و یارانش برای مسابقه با این حریفان آغاز شده، اما مسئله این است که ورزشدوستان این کشور هنوز شکست تلخ در برابر آرژانتین در مرحله نیمه نهایی فوتبال المپیک پکن را از یاد نبرده اند و همچنان به آن می اندیشند. دونگا بدون توجه به این مسئله در میان نفراتی که برای دیدار با شیلی و بولیوی برگزیده ۹ تن از نفرات اعزامی به پکن را نیز جای داده است و این شامل رونالدینیو و دیه گوی معروف هم می شود. در نقطه مقابل کاکا، «هم تیمی» رونالدینیو در میلان که به دلیل عوارض عمل جراحی بر روی زانو، جزو نفرات اعزامی به المپیک و یکی از ۳ یار مجاز بزرگسال آن تیم نبود، به دلیل همان عارضه به دو دیدار پیش روی هم فرا خوانده نشده است. دونگا که در عین هدایت تیم ملی بزرگسالان برزیل مربی تیم ملی امید این کشور هم هست و به سبب شکست این تیم در برابر آرژانتین زیرسؤال رفته و عده ای معتقد به لزوم برکناری وی هستند، می گوید: «اگر شماری از اعضای تیم امید برزیل را به اردوی ملی بزرگسالان هم دعوت کرده ام، به سبب شایستگی آنها است. این نوعی ارج گذاری بر زحمات شان و پاداش لیاقت آنان است و من خواسته ام از این طریق از آنها تقدیر کنم، آنها تدارکات و تمرینات و زحمات زیادی را در راه حضور در المپیک پکن متحمل شدند.»
به جز رونالدینیو و دیه گو، دیگر «المپیکی»های دعوت شده به اردوی ملی برزیل و درنظر گرفته شده برای تقابل قریب الوقوع با شیلی و بولیوی عبارت اند از: رنان، رافی نیا، الکس سیلوا، لوکاس، اندرسون، رافایل سوبیس و جو که این آخری در روزی که برزیل در مسابقه رده بندی المپیک ۰-۳ بر بلژیک پیروز و حائز رتبه سوم این رقابتها شد دو گل از سه گل زرد و آبی پوشان را زد. اما اگر بحث نفرات تیم ملی امید برزیل را موقتاً نادیده بگیریم، سایر دعوت شده های دونگا، مردان نامدار بالای ۲۳ سال و اغلب لژیونرهای معروف و اروپایی برزیل هستند، در این ارتباط نام خولیو سزار دروازه بان برزیلی اینترمیلان، خوان مدافع رم، لوییس فابیانو مهاجم سه ویا و روبی نیو فوروارد رئال مادرید به ذهن می آید. شاید دونگا کاپیتان تیم فاتح جام جهانی ۹۴ برای رویکرد وسیع به المپیکی های برزیل جهت دو دیدار آتی این کشور دلایل لازم را حاضر ببیند، زیرا تیم ملی امید این کشور در پکن ۵ دیدار از ۶ دیدارش را برد و در قبال ۳ گل خورده ۱۴ گل به حریفان زد، اما همان شکست مورد بحث در برابر آرژانتین و سه گلی که یاران ریکلمه و مسی در نیمه دوم به برزیلی ها تحمیل کردند، کل کارنامه آنها را تیره جلوه داد. این نخستین شکست برزیل در برابر آرژانتین در مسابقه ای ملی ظرف سه سال اخیر بود. پس از انجام ۶ دور بازی از رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در منطقه امریکای جنوبی، برزیل با اکتفا به ۹ امتیاز از حداکثر ۱۸ پوئن ممکن فقط در جای پنجم قرار دارد
[وصال روحانی ‎/ منبع: Ticker ]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید