پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ اتفاق مهم المپیک پکن


۱۰ اتفاق مهم المپیک پکن
المپیک ۲۰۰۸ پکن یکشنبه به پایان رسید و این رویداد بزرگ ورزش جهان با وقایع تلخ و شیرینی برای ورزشکاران حاضر در آن همراه بود.
به گزارش ایلنا،در این مسابقات رکوردهای متعدد المپیک و جهانی جابجا شد و اتفاقات بسیار زیبا و جذابی اتفاق افتاد که حدود ۲ هفته تب آن سراسر جهان را فراگرفته بود.
المپیک هر ۴ سال یکبار نخبه های ورزش دنیا را گرد هم آورده و مجموعه ای کم نظیر از توانایی ها و استعدادهای آنها را به نمایش می گذارد.
رقابت های امسال در پکن با وجود ناکامی ورزشکاران کشورمان وقایع جذاب و تماشایی فراوانی داشت که در ادامه ۱۰ اتفاق مهم آن را می خوانید:
۱) اوسیان بولت در دو ۱۰۰ متر، رکورد المپیک و جهان را شکست.بولت که دو ماه پیش رکورد این ماده را جابجا کرده بود در ورزشگاه آشیانه پرنده با زمان ۹/۶۹ ثانیه این مسافت را طی کرد.او چند متر مانده به خط پایان دست هایش را به علامت پیروزی باز کرده بود و شادی زودهنگام او یکی از تصاویر بیاد ماندنی المپیک بیست و نهم بود.
۲) مایکل فلپس با درخششی فوق العاده در رقابت های شنای المپیک، هشتمین مدال طلا را در ماده ۴ در ۱۰۰ متر آزاد امدادی بدست آورد تا رکورد هموطنش مارک اسپیتز که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ هفت طلا بدست آورده بود را بشکند.او با ۱۴ مدال طلا در ۲ المپیک پرافتخارترین ورزشکار تاریخ این رقابت هاست.
۳) لیو ژیانگ،دونده مشهور چینی بدلیل مصدومیت از ناحیه پا در دور مقدماتی مسابقات دو ۱۱۰ متر با مانع از ادامه رقابت ها کنار رفت و نتوانست از عنوان قهرمانی خود در این رقابت ها دفاع کند.
لیو محبوب ترین ورزشکار چینی است که غیبت او برای میلیون ها هوادار این کشور غم انگیز بود.
۴) یلنا ایسیبایوا از روسیه در پرش با نیزه زنان موفق شد با شکستن رکورد جهان،مدال طلا را در برابر دیدگان ۹۱ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آشیانه پرنده تصاحب کند.او که بشدت در حال اشک ریختن بود و حوله ای را رو صورت خود انداخته بود،رکورد قبلی خود را بهبود بخشید و از مانع ۵/۰۵ متری عبور کرد.
۵) افتتاحیه بازی ها.این مراسم یکی از بهترین نمونه های خود در تاریخ مسابقات المپیک بود.البته بعضی صحنه ها در پخش تلویزیونی با استفاده از رایانه بازسازی شده بود.ترکیبی از آئین های سنتی و رسوم قدیمی کشور چین بسیار زیبا و چشم نواز ارائه شد.در زمان روشن کردن مشعل نیز چینی ها همه را شگفت زده کردند.لی نینگ،ژیمناست سابق این کشور بر فراز آشیانه پرنده به پرواز در آمد و پس از دویدن روی سقف ورزشگاه مشعل را روشن کرد.
۶) ماتیا اشتاینر،وزنه بردار سنگین وزن آلمانی پس از قهرمانی در وزن ۱۰۵+کیلوگرم مردان و کسب مدال طلای این رقابت ها تصویر همسر مرحومش را در دست داشت و این قهرمانی را به وی تقدیم کرد.همسر او در سال ۲۰۰۷ پس از یک تصادف شدید در بیمارستان درگذشت و اشتاینر به او قول داده بود مدال طلای المپیک را تصاحب کند.
۷) متیو ایمونز، تیرانداز آمریکایی در آخرین شلیک خود در مسابقات تیراندازی ۵۰ متر ۱۲۰ شلیک مردان، ۳/۳ امتیاز برتری خود را از دست داد تا باز هم در حسرت مدال طلای المپیک باقی بماند.او چهار سال پیش نیز در آتن با شلیک به هدف اشتباه ،۳ امتیاز برتری را در واپسین دقایق از دست داده بود.
۸) اوسیان بولت جامائیکایی رکورد مایکل جانسون آمریکایی را در دو ۲۰۰ متر مردان شکست.بولت در تمام طول مسابقه به ساعت ورزشگاه چشم داشت و پس از عبور خط پایان رکورد شکنی دیگر خود و دومین مدال طلای المپیک را جشن گرفت.
۹) روح الله نیک پی نخستین مدال المپیک تاریخ ورزش افغانستان را بدست آورد.نیک پی در دیدار رده بندی وزن ۵۸- تکواندو موفق به کسب مدال برنز شد.او نشان داد که ملیت برای کسب مدال مهم نیست و اگر استعداد و پتانسیل موفقیت در ورزشکار وجود داشته باشد می تواند پیروز باشد.
۱۰) گرد کانتر،قهرمان پرتاب دیسک از استونی پس از قطعی شدن مدال طلایش در این رقابت ها به سمت پیست دو و میدانی ورزشگاه آشیانه پرنده رفت و پس از دویدن در ۱۰۰ متر نخست آن حرکت بولت را پس از قهرمانی اش در این ماده تقلید کرد تا تماشاگران از این حرکت او به وجد بیایند.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید