پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


قفسه باز


قفسه باز
● اسماء و صفات حق
▪ نویسنده : دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
▪ چاپ سوم : زمستان ۱۳۸۶
▪ شمارگان : ۲۲۰۰ نسخه
اسماء و صفات حق، بعد از ظهور مقام اطلاق ظاهر می شود و همین مقام است که اهل معرفت از آن به مشیت و مقام و احدیت تعبیر کرده اند. در این مقام کثرت آشکار می گردد، چرا که حق تبارک و تعالی به اسماء و صفات خود ظاهر می شود.
این صفات و اسماء حق تعالی، عین ذات او و ازلی و ابدی است.
مظهر صفات و اسمای حق در عالم وجود، انسان است و در میان انسانها پیامبران(ع) بهترین مظاهر آن صفات و اسماء اند ؛ و در میان همه پیامبران، پیامبر اعظم(ص) مظهر تام و کامل اسماء و صفات حق تعالی است.
نویسنده این کتاب سخنان حکما و متکلمان و برخی ارباب سلوک را در باب اسماء و صفات الهی مورد توجه قرار داده و به بررسی و نقد و تحلیل آنها پرداخته است. «اسماء و صفات حق»، نصیب مقربان از معفت اسماء، برهان بدیع سبزواری، ابداء یا ابتداء، امهات اسماء، ذات و صفت، اسمای حسنای حق و اقتضای ظهور، سهروردی و انکار صفات حقیقیه حق تبارک و تعالی، از عناوین برجسته این اثر است.
● خط خوش فارسی (مجموعه مقالات)
▪ نویسنده: جمعی از نویسندگان
▪ گزیده مقالات مجله هنر و مردم (۱۳۵۸-۱۳۴۱)
▪ ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
▪چاپ دوم
▪ شمارگان: ۱۵۰۰ نسخه
کتاب حاضر یکی از کتابهای مجموعه چند جلدی مقالات مجله هنر و مردم، رودکی و فرهنگ و زندگی است که طی سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۸ منتشر می شده است. مقالات این مجلات در شاخه های مختلف علوم انسانی از جمله هنر، سیاست، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی و... به صورت موضوعی و در قالب کتاب در اختیار پژوهندگان و علاقه مندان به این گونه مباحث قرار گرفته است.
این کتاب مجموعه مقالاتی است درباره تاریخچه خط و تکامل آن در جهان و ایران، هنر تزئین به وسیله خط، خط کوفی تزئینی، خط نستعلیق در پاکستان و هند، رساله خط ، فرامین محمدشاه برای خوشنویسان شیرازی و معرفی برخی خوشنویسان.
در بخشی از مقاله «از نستعلیق تا نستعلیق» به قلم خسرو زعیمی می خوانیم: «... کلهر در قطعه نویسی وسواس داشته و امساک می نمود چه در قطعه نویسی دقت بسیار لازم است و معمولاً قطعات را که بی عیب تر بودند به بزرگان مملکت و یا دوستان اهدا می نمودند، ولی کلهر قطعاتی را که می نوشت پاره می کرد و به اعتقاد خودش آن قطعات بی عیب نبودند و از این جهت به جز کتابت آثاری که از آن مرحوم باقی مانده است اکثراً به صورت سیاه مشق و معدودی از آنها دارای رقم می باشند...»
● دورنمایی از حرکت ادبی
▪ عمادالدین اصفهانی در جهان اسلام
▪ نویسنده: دکتر فرزانه غفاری
▪ چاپ اول: زمستان ۱۳۸۶
▪ شمارگان: ۱۵۰۰ نسخه
کتاب حاضر به بررسی زندگی و آثار عمادالدین کاتب اصفهانی، ادیب و مورخ سده ششم هجری می پردازد. این نویسنده ایرانی از پیشروان نثر فنی و مصنوع در اواخر دوره خلفای عباسی به شمار می آید. او که در هر دو زبان فارسی و عربی تبحر تام داشت رسایل متعددی نوشت و به ذوالبلاغتین شهرت یافت. کتاب حاضر پس از آنکه در بخش نخست اوضاع و احوال روزگار عماد و شرح حال سیاسی و فرهنگی زندگی او را تشریح می کند در بخش دوم از آثار عماد به ویژه مهمترین اثرش خریدة القصر سخن می گوید و معیارهای بلاغی این اثر را بر می شمرد. در حقیقت سخن کتاب آن است که عمادالدین اصفهانی با آفرینش دایرةالمعارف بزرگ ادبی خریدة القصر توانست پیام آور حفظ وحدت ادبی و اتحاد مسلمانان شرق و غرب، از عراق و ایران و شام گرفته تا مصر و اندلس باشد.
در بخشی ار فصل دوم این کتاب می خوانیم: «... واقعیت این است که عماد شاعری طراز اول نبود و در زمره شاعران بزرگی چون ابیوردی، مهیار، دیلمی، ابوتمام، بحتری و شاعرانی همانند آنها قرار نداشت اشعار او بیشتر ساختاری تقلیدی داشت که اغلب آنها را در مدح سلاطین و خلفای عباسی سروده بود...»
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید