جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اتفاق مهم المپیک بیست ونهم


اتفاق مهم المپیک بیست ونهم
المپیک ۲۰۰۸ پکن این رویداد بزرگ ورزش جهان با وقایع تلخ و شیرینی برای ورزشکاران حاضر به پایان رسید. در این مسابقات رکوردهای متعدد المپیک و جهانی جابه جا شد و اتفاقهای بسیار زیبا و جذابی رخ داد که حدود ۲ هفته تب آن سراسر جهان را فراگرفته بود.
رقابتهای امسال در پکن با وجود ناکامی ورزشکاران کشورمان وقایع جذاب و تماشایی فراوانی داشت که در ادامه ۲۰ اتفاق مهم آن را می خوانید:
۱) «اوسیان بولت» در دو ۱۰۰ متر، رکورد المپیک و جهان را شکست. «بولت» که دو ماه پیش رکورد این ماده را جابه جا کرده بود در ورزشگاه آشیانه پرنده با زمان ۶۹/۹ ثانیه این مسافت را طی کرد. او چند متر مانده به خط پایان دستهایش را به علامت پیروزی باز کرده بود و شادی زودهنگام او یکی از تصاویر به یاد ماندنی المپیک بیست و نهم بود.
۲) «مایکل فلپس» با درخششی فوق العاده در رقابتهای شنای المپیک، هشتمین مدال طلا را در ماده ۴ در ۱۰۰ متر آزاد امدادی به دست آورد تا رکورد هموطنش مارک اسپیتز که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ هفت طلا به دست آورده بود را بشکند. او با ۱۴ مدال طلا در ۲ المپیک پرافتخارترین ورزشکار تاریخ این رقابتهاست.
۳) «لیو ژیانگ»، دونده مشهور چینی به دلیل مصدومیت از ناحیه پا در دور مقدماتی مسابقات دو ۱۱۰ متر با مانع از ادامه رقابتها کنار رفت و نتوانست از عنوان قهرمانی خود در این رقابتها دفاع کند.
«لیو» محبوب ترین ورزشکار چینی است که غیبت او برای میلیونها هوادار این کشور غم انگیز بود.
۴) «یلنا ایسیبایوا» از روسیه در پرش با نیزه زنان موفق شد با شکستن رکورد جهان، مدال طلا را در برابر دیدگان ۹۱ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آشیانه پرنده تصاحب کند. او که بشدت در حال اشک ریختن بود و حوله ای را روی صورت خود انداخته بود، رکورد قبلی خود را بهبود بخشید و از مانع ۵.۰۵ متری عبور کرد.
۵) افتتاحیه بازیها. این مراسم یکی از بهترین نمونه های خود در تاریخ مسابقات المپیک بود. البته بعضی صحنه ها در پخش تلویزیونی با استفاده از رایانه بازسازی شده بود. ترکیبی از آئینهای سنتی و رسوم قدیمی کشور چین بسیار زیبا و چشم نواز ارائه شد. در زمان روشن کردن مشعل نیز چینی ها همه را شگفت زده کردند. «لی نینگ»، ژیمناست سابق این کشور بر فراز آشیانه پرنده به پرواز در آمد و پس از دویدن روی سقف ورزشگاه مشعل را روشن کرد.
۶) «ماتیا اشتاینر»، وزنه بردار سنگین وزن آلمانی پس از قهرمانی در وزن ۱۰۵+کیلوگرم مردان و کسب مدال طلای این رقابتها تصویر همسر مرحومش را در دست داشت و این قهرمانی را به وی تقدیم کرد. همسر او در سال ۲۰۰۷ پس از یک تصادف شدید در بیمارستان درگذشت و «اشتاینر» به او قول داده بود مدال طلای المپیک را تصاحب کند.
۷) «متیو ایمونز»، تیرانداز آمریکایی در آخرین شلیک خود در مسابقات تیراندازی ۵۰ متر ۱۲۰ شلیک مردان، ۳/۳ امتیاز برتری خود را از دست داد تا باز هم در حسرت مدال طلای المپیک باقی بماند. او چهار سال پیش نیز در آتن با شلیک به هدف اشتباه ،۳ امتیاز برتری را در واپسین دقایق از دست داده بود.
۸) «اوسیان بولت» جامائیکایی رکورد مایکل جانسون آمریکایی را در دو ۲۰۰ متر مردان شکست. «بولت» در تمام طول مسابقه به ساعت ورزشگاه چشم دوخته بود و پس از عبور خط پایان رکوردشکنی دیگر خود و دومین مدال طلای المپیک را جشن گرفت.
۹) روح ا... نیک پی نخستین مدال المپیک تاریخ ورزش افغانستان را به دست آورد. نیک پی در دیدار رده بندی وزن ۵۸- تکواندو موفق به کسب مدال برنز شد. او نشان داد که ملیت برای کسب مدال مهم نیست و اگر استعداد و توانمندی در ورزشکار وجود داشته باشد می تواند پیروز باشد.
۱۰) «گرد کانتر»، قهرمان پرتاب دیسک از استونی پس از قطعی شدن مدال طلایش در این رقابتها به سمت پیست دو و میدانی ورزشگاه آشیانه پرنده رفت و پس از دویدن در ۱۰۰ متر نخست آن حرکت «بولت» را پس از قهرمانی اش در این ماده تقلید کرد تا تماشاگران از این حرکت او به وجد بیایند.
۱۱) بدترین نتیجه کاروان ورزش کشورمان در طول ۱۴ دوره حضورش از المپیک ۱۹۴۸ لندن تا ۲۰۰۸پکن(به جز المپیکهای ۸۰ ۸۴ که ورزشکاران ایرانی شرکت نکردند) رقم خورد و ایران با یک مدال طلا و یک برنز در رده پنجاه و یکم قرار گرفت. این در حالی بود که پیش از این در المپیکهای ۱۹۹۶ آتلانتا ۱۹۸۸ سئول به ترتیب کاروانهای ورزشی ایران با قرار گرفتن در رتبه های۴۳ و ۴۲ به عنوان بدترین نتایج قلمداد می شدند. شایان ذکر است بهترین نتیجه کاروان ورزشی ایران در تاریخ المپیک به رقابتهای ۱۹۵۶ملبورن برمی گردد که ورزشکاران کشورمان توانستند در رده چهاردهم جدول رده بندی بایستند.
۱۲) المپیک پکن درعین حال که برای کاروان ورزشی کشورمان چندان خوش یمن نبود، اما با درخشش هادی ساعی در رقابتهای وزن ۸۰- کیلو ضمن کسب مدال طلای این وزن رکورد کسب مدال توسط یک ورزشکار ایرانی در المپیک را به نام خود ثبت کرد. پیش از ساعی که در حال حاضر با دو مدال طلا و یک برنز در صدر ورزشکاران المپیکی ایران قرار دارد، حسین رضازاده با دو مدال طلا ،جهان پهلوان تختی با یک طلا و دو نقره و محمد نصیری با یک طلا یک نقره و یک برنز از پر افتخارترین ورزشکاران المپیکی ایران بودند.
۱۳) در المپیک بیست و نهم رویداد دیگری نیز رقم خورد. اضافه شدن رشته ووشو به جمع رشته های المپیکی البته به صورت آزمایشی. چینی ها که چندان بدشان نمی آید یکی از ورزشهای بومی شان به جمع رشته های المپیکی اضافه شود ترتیب این کار را داده بودند تا بلکه با نظر «ژاک روک» رئیس کمیته بین المللی المپیک از دوره بعد ووشو را رسماً در المپیک ببینند که از شواهد و قرائن این چنین بر می آید که آنها در این کار موفق بوده اند. اگر چه مدالهای کسب شده ووشوکاران در پکن در مجموع مدالها به حساب نیامد، اما آنچه عاید ووشوکاران ایرانی شد امیدوارکننده بود. کسب یک مدال طلا ،یک نقره و دوبرنز کارنامه قابل قبولی از وشووکاران ایرانی در پکن بر جا گذاشت.
۱۴)در رقابتهای دو ماراتن المپیک که یکی از جذاب ترین رشته های این رویداد مهم به شمار می رود، دونده کنیایی برای اولین بار در تاریخ المپیک قهرمانی این رشته را از چنگ دوندگان کشورهایی همچون اتیوپی و مراکش در آورد.
۱۵)پدر «مایکل فلپس» اعجوبه شنای آمریکا پس از اطلاع از درخشش فرزندش در رقابتهای المپیک پس از ۱۶ سال دوری از خانواده اش پیدا شد.
۱۶) پس از ۶۰ سال در مسابقات دوچرخه سواری استقامت جاده المپیک، قادر میزبانی و حسین کاظمی دوچرخه سواران کشورمان توانستند از خط پایان این رقابتها بگذرند. هرچند مهدی سهرابی نتوانست این کار را انجام دهد و به خط پایان نرسید.
۱۷) پس از ۳۶ سال و از المپیک ۱۹۷۲مونیخ که تیم کشتی آزاد ایران تنها با تک مدال برنز ابراهیم جوادی این مسابقات را به پایان رساند در المپیک پکن نیز تنها با مدال برنز مراد محمدی با این رقابتها خداحافظی کرد. هرچند هیچ کدام از کشتی گیران فرنگی کار نیز نتوانستند به انتظار ۳۶ ساله کشتی فرنگی در عدم کسب مدال پایان دهند.
۱۸) یکی از تکواندوکاران تیم کوبا پس از عدم نتیجه گیری بشدت به طرف داور حمله ور شد که در این بین مربی وی نیز به حمایت از او برخاست. پس از این اتفاق کمیته برگزار کننده مسابقات و فدراسیون جهانی تکواندو این ورزشکار خاطی را به همراه مربی اش برای تمام عمر از حضور در مسابقات محروم کرد.
۱۹) «رافائل نادال» تنیسور اسپانیایی پس از قهرمانی در فینال مسابقات المپیک به ۵ سال سلطه «راجر فدرر» قهرمان سوئیسی در رنکینگ جهانی این رشته پایان داد و اولین مدال طلای المپیکی را به گردن آویخت.
۲۰) سوارکار ۶۱ ساله تیم کانادا پس از ۹دوره حضور در المپیکهای مختلف در پکن موفق شد به اولین مدال خود در رقابتهای المپیک آن هم از نوع نقره تیمی دست یابد.
هاشم رسایی فر
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید