جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رمز موفقیت دوندگان جامائیکا


رمز موفقیت دوندگان جامائیکا
افتخارات دوندگان جاماییکایی در رقابت های المپیک پکن باعث شده است توجه تمامی ورزش دوستان و محافل خبری و ورزشی جهان به آنها جلب شود. نخست اولسین بولت مدال طلای ماده دو ۱۰۰ متر را از آن خود کرد. او بار دیگر کشورش را به افتخار رساند و با ثبت شکستن رکورد جهانی دو ۲۰۰ متر و کسب مدال طلای این رشته مدال زرین دیگری را به مجموع مدال های جامائیکا افزود اما این پایان کار دوندگان این کشور نبود. ۲ روز پیش نیز بولت با همکاری ۴ هموطن خود که آسافا پاول را می توان سرشناس ترین آنها قلمداد کرد به قهرمانی رقابت های دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادی دست پیدا کردند تا سریعترین مرد جهان به سومین مدال طلای خود در به یادماندنی ترین المپیک زندگی اش برسد.
● اتهام بزرگ
موفقیت دوندگان جاماییکایی در المپیک پکن اگرچه تحسین و تمجید بسیاری از ناظران این رقابت ها را به همراه داشت اما در سوی دیگر شک و شبهاتی را در مورد اینکه آیا ممکن است آنها برای رسیدن به این جایگاه از مواد نیروزای ممنوعه استفاده و به عبارت دیگر دوپینگ کرده باشند را در اذهان برخی از دنبال کنندگان المپیک پکن به وجود آورد.
اندکی پس از انتشار این شایعه که دوندگان جاماییکایی را به استفاده از مواد نیروزا متهم می کرد پزشک این تیم با تکذیب و مردد دانستن تمامی شایعات موفقیت دوندگان کشورش در شکستن رکوردهای جهانی را نشأت گرفته از سال های برده کشی در این کشور دانست. «هرب الیوت» مسؤول انجام آزمایش های دوپینگ از ورزشکاران اعزامی جامائیکا به پکن و کسی به عنوان پزشک اصلی تیم روانه چین شده است اظهار داشت این برده های آفریقایی مهاجرت کرده به جامائیکا بوده اند که باعث شده اند ورزشکارانی مانند اوسین بولت ۲۲ ساله به افتخارات جهانی برسند.
بولت در هفته جاری به نخستین مردی تبدیل شد که از سال ۱۸۹۶ در طی مدت برگزاری یک المپیک هم در دو ۱۰۰ متر و در دو ۲۰۰ متر دست به رکوردشکنی زده است. او که نفر سوم تیم ۴ نفره جامائیکا در دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادی نیز محسوب می شد با سرعت فوق العاده اش تأثیر به سزایی در شکسته شدن رکورد ۱۶ ساله این ماده که متعلق به تیم آمریکا بود، بر جای گذاشت. در قسمت زنان این بانوان جاماییکایی بودند که مدال های طلای دو ۱۰۰ و ۲۰۰ متر را برای این کشور حوزه دریای کاراییب به ارمغان آوردند. در حالی که بسیاری از ورزش دوستان به دنبال یافتن رموز موفقیت حیرت آور دوندگان جاماییکایی بودند نظریه الیوت به عنوان قانع کننده ترین دلیل برای این مسأله جنجال برانگیز تلقی شد. الیوت پزشک سیاه پوست کاروان اعزامی جامائیکا به پکن گفت: «می گویند قدرت، سرعت دوندگان جاماییکایی به دلیل وجود برده کشی در سال های دور در این کشور است اما به نظر من عواملی همچون ویژگی های ژنتیکی نیز در موفقیت دوندگان ما تأثیر داشته است. از همه مهمتر اینکه فرهنگ رسیدن به موفقیت بود که باعث شد آنها برای رسیدن به هدفشان یعنی رکوردشکنی و کسب مدال طلا تلاش کنند.»
اظهارات الیوت در حالی است که بولت چند روز پیش در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا رمزی پشت موفقیت های شما نهفته است گفت: «هیچ رمزی وجود ندارد و این موفقیت ها به دلیل توانایی های طبیعی من است.»
در سوی دیگر آسافا پاول یکی دیگر از دوندگان جامائیکا در المپیک پکن که تا پیش از رکوردشکنی هموطنش در چین رکورد دو ۱۰۰ متر جهان را از ماه می در اختیار داشت فعالیت صبحگاهی و اشتیاق و استعداد مردم کشورش را دلیل افتخارآفرینی اعضای این تیم در المپیک پکن دانست.»
● موفقیتی ۴۰ ساله
از سوی دیگر اظهارات وسلی بولت پدر اوسین بولت در مورد اینکه تغذیه فرزندش از نوعی گیاه محلی باعث موفقیت او شده این ابهام را که آیا ممکن است گیاه یاد شده دارای خاصیت دارویی و نیز نیروزایی باشد را به وجود آورده است. این مسأله همچنین باعث شده است عده ای آزمایشات به عمل آمده توسط محققان جامائیکا برای استفاده ورزشکاران این کشور از مواد نیروزا را ناقص دانسته احتمال دوپینگ کردن دوندگان جاماییکایی را قوت دهند اما مسأله جالب آن است که انتشار شایعات مربوط به استفاده دوندگان جاماییکایی از مواد نیروزا درست در زمانی صورت گرفته که آنها در المپیک پکن به افتخار رسیدند.
الیوت در ادامه در خصوص این شایعات افزود: از سال ۱۹۴۸ تاکنون دوندگان ما همواره در المپیکی حضور داشته اند. افتخاری که ما به دست آوردیم تنها محدود به این المپیک نمی شود بلکه ۴۰ سال است که دوندگان ما در رقابت های مختلف به عناوین قهرمانی دست پیدا می کنند.
بن جانسون، لینفورد کریستای و دوناوان بیلی سه دونده جاماییکایی الاصل بودند که به ترتیب برای کانادا در سال ،۱۹۸۸ انگلیس ۱۹۹۲ و کانادا ۱۹۹۶ به مدال طلای المپیک دست پیدا کردند. در حالی که افتخارات متعدد دوندگان جاماییکا بر همه محرز شده؛ اولین هیگینبرتام، پروفسور مطالعات آفریقایی - امریکایی دانشگاه هاوارد تئوری الیوت در خصوص مرتبط دانستن موفقیت ورزشکاران این کشور با برده کشی را بی اساس دانست. او گفت: از بسیاری جهات می توان به این نتیجه رسید که این تئوری بی اساس است. برده کشی در طول تاریخ تنها به سیاه پوستان منحصر نمی شده است.»
● مدرک مستند
الیوت که پس از افتخارات دوندگان جاماییکایی در المپیک پکن با بمباران سوالاتی در مورد دوپینگ احتمالی ورزشکاران این کشور مواجه شده بود اظهار داشت: «دولت جاماییکا بودجه ای معادل ۹۳۰ هزار دلار را به اجرای برنامه های مبارزه با دوپینگ در این کشور انجام داده است. من شخصا تمامی ورزشکارانی که قرار بود راهی پکن شوم را تست کردم. محرومیت جولین دانکلی دونده ۳۲ ساله به دلیل استفاده از مواد نیروزا نشان می دهد ورزش جاماییکا در مورد دوپینگ ورزشکاران خود بسیار جدی است.» لازم به ذکر است دانکلی یکی از دوندگان تیم ملی جاماییکا بود که به دلیل مثبت اعلام شدن جواب آزمایش دوپینگش توسط الیوت در ماه جولای از راه یابی به المپیک محروم شد. الیوت در ادامه با اشاره به اینکه دانکلی تنها یکی از ۴ ورزشکاری بوده که دوپینگ شان توسط مسؤولان سازمان مبارزه با دوپینگ جاماییکا اعلام شده است افزود: «همه آنها از ورزشکارانی بودند که عملکرد خوبی داشتند اما مثبت بودن آزمایش دوپینگ شان باعث شد ما آنها را محروم کنیم لذا ادعای برخی از مردم درخصوص اینکه برنامه های مبارزه و تشخیص دوپینگ در جاماییکا ناکارآمد است اصلا صحت ندارد.»
● اعتقادات مذهبی
پزشک کاروان جاماییکا در المپیک پکن با بیان اینکه اعتقادات مذهبی تأثیر به سزایی در خودداری ورزشکاران این کشور برای استفاده از مواد نیروزا و به نوعی تقلب در المپیک داشته است گفت: «ورزشکاران ما اعتقاد راسخی به خدا و عالم ماورا دارند. آنها باور دارند که بدون کمک خداوند هیچ کاری از پیش نخواهند برد و با هدایت او به همه چیز خواهند رسید. مطمئن هستیم ورزشکارانمان به دلیل انجام تمرینات سخت و فشرده در المپیک و سایر رقابت ها به موفقیت می رسند از این رو نمی توانیم هیچ گونه اتهامی را درخصوص دوپینگ آنها بپذیریم.»
● جواب آخر
شاید اظهارات کرون استوارت، دونده زن جاماییکایی دارنده مدال نقره دو ۲۰۰ متر المپیک پکن پاسخ به اینکه آیا دوپینگ باعث پیشرفت دوندگان این کشور شده است جوابی محکم به ادعای تمامی کسانی باشد که رکوردشکنی ورزشکاران جاماییکا در المپیک را به استفاده آنها از مواد نیروزاد نسبت می دهند. او با لحنی که حکایت از تعجب بی حد و حصرش داشت و در حالی که چشم هایش به نشانه حیرت باز شده بود گفت: «شما چه فکر می کنید »
یاسر احمدی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید