پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

«جوزف بایدن» کیست؟


«جوزف بایدن» کیست؟
بزرگترین نقطه قوت سناتور «جوزف بایدن»، بزرگترین نقطه ضعف سناتور اوباماست: سیاست خارجی!
تخصص وی در این زمینه می‌تواند به سناتور اوباما در دفاع در برابر حملات جمهوری‌خواهان یاری رساند؛ آنچه که تحت عنوان عدم توانایی و فقدان تجربه اوباما در فرماندهی کل قوای ایالات متحده شناخته می‌شود.
آنها همچنین می‌توانند در سایر عرصه‌ها مکمل یکدیگر باشند؛در حالی که کاندیدای پرامید دموکرات‌ها آرام و خونسرد است، آقای بایدن سرزنده و در برابر رقبا مبارزه‌جو و درگیر به نظر می‌رسد.
آقای بایدن با رقابتهای ریاست‌جمهوری بیگانه نیست، او در رقابت با اوباما در حزب دموکرات در آغاز به رقابت برخاست که در ماه ژانویه شکست خورد.
او همچنین در سال ۱۹۸۸ برای ریاست‌جمهوری تلاش کرد که البته از آن انصراف داد. جو بایدن یکی از محارم و خودی‌های کهنه‌کار واشینگتن است.
او از سال ۱۹۷۲ تاکنون از ایالات کوچک «دلاویر» واقع در شمال شرقی ایالت متحده، در مجلس سنا عضویت دارد. او همچنین سه دوره بر کرسی کمیته روابط خارجی مجلس سنا نشسته است.
او جزو کسانی است که اگر چه جزو حامیان نخستین حمله به عراق به شمار می‌رفت، اما پس از اندک مدتی جزو کسانی بود که نسبت به هزینه‌های سنگین اشغال طولانی‌مدت عراق برای دولت آمریکا هشدار داد.
از آن زمان وی از ایده ایجاد نظام فدرال در عراق دفاع کرده است: نظامی که در آن عراق براساس تقسیمات قومیتی به صورت منعطفی فدرالیزه شود.
ارتباط او با عراق البته به همین ابراز عقاید منحصر نیست. پسر او «بیو بایدن» یک مقام ارشد نظامی در گارد ملی ایالات «دلاویر» به شمار می‌رود که واحد او قرار ست به زودی به عراق اعزام گردد.
آقای بایدن اخیراً در این مورد گفته است: «اگرچه او خواهد رفت، اما این برخلاف میل من است».
وی در ادامه افزوده بود: «من نمی‌خواهم پسران و دختران فرزندم، زمانی که ۱۵ ساله شده‌اند به آمریکا برگردند».
● سخنگوی قدرتمند
آقای بایدن در سال ۱۹۴۲ در اسکرنتون ایالت پنسیلوینیا به دنیا آمد. او یکی از ۴ فرزند یک خانواده ایرلندی تبار و کاتولیک بود.
خانواده او بعدها به ایالات دلاویر آمریکا مهاجرت کردند؛ جایی که او در آنجا به دانشگاه رفت و پس از آن از مدرسه حقوق «سیراکیوز» فارغ‌التحصیل شد.
آقای بایدن می‌تواند نقش بسیار مهمی در جلب حمایت یقه آبی‌های سفیدپوست آمریکا، برای گرایش به سوی اوباما ایفا نماید.
قدرت و توانایی آقای بایدن به عنوان یک چهره برجسته و قدرتمند عرصه سیاست خارجی و یکی از مردان باتجربه واشینگتن البته دارای یک وجه منفی نیز هست؛ بهره‌مندی از یک چنین همگام و معاون قدیمی و با تجربه‌ای احتمالاً بی‌تجربگی‌ها و خامی‌های آقای اوباما را پررنگ‌تر جلوه خواهد داد.
این ویژگی همچنین سبب خواهد شد که تیم اوباما در عملیاتی کردن شعار اصلی خود «تغییر» دچار مشکل شوند.
شهرت و آوازه آقای بایدن به عنوان یک سخنگوی قدرتمند ممکن است تحت تاثیر ناتوانی او در برابر پرسش‌های ساده و ابتدایی نیز قرار گیرد.
او نشان داده است که مستعد در دادن گاف‌های ناگهانی است. در سال ۲۰۰۷ او اوباما را اینگونه توصیف کرده بود: «او نخستین نفر از جنبش عمومی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار است که شمرده سخن می‌گوید، همچنین باهوش، تمیز و خوش‌قیافه‌اند».
چنین کسی هم اینک قرار است زمان زیادی را با اوباما بگذراند.
مرجع : BBC
مترجم : فرامرز قاسمی
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید