سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


اتاق خواب ژاپنی


اتاق خواب ژاپنی
آیا دوست ندارید بعد از یک روز پرمشغله و سخت در یک اتاق ارم و دنج استراحت کنید؟ اتاق خواب ژاپنی این محیط را دقیقا فراهم می کند . در اتاق هایی با سبک ژاپنی احساس ارامش و اسایش خاطر زیادی وجود دارد .در ادامه به شرح بعضی از عناصر این اتقاها پرداخته می شود .
اولین عنصر لازم برای هر اتاق خواب ژاپنی یک تخت خواب کوتاه و مسطح است که ممکن است بدنه ای داشته باشد یا نداشته باشد . بدنه اطراف آن رد صورت وجود معمولا منحنی و شیب دار است . تخت در وسط اتاق یا رو به پنجره قرار می گیرد . پنجره ها بلند و پهن بوده و اصولا باز هستند تا نور طبیعی وارد اتاق شود.
یک نکته مهم در اتاق خواب های ژاپنی کمینه سازی است . از تزیینات یا دکور اضافی استفاده نمی شود . خط ها روشن و واضح و رنگ ها اصولاً تیره است . تخت خواب اصولا از جنس چوب به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه و ملافه ها کاملا سفید است .
از بالشت های تیره مانند قرمز ، مسی ، سبز یا بنفش بر روی آن استفاده می شود . وسائل ژاپنی معمولا چندکاره هستند و از همین رو اصولا در تخت خواب ها شاهد وجود کشوهایی می باشیم .
چون وسائل زیادی داخل اتاق خواب ژاپنی نیست پس اجزای موجود مهم و ضروری هستند . این اجزا شامل تخت ، میز ارایش ، کمد و چراغ خواب و پایه می باشد .
گاهی یک میز کوچک چایی و صندلی هم دیده می شود .اگر به جای بیشتری برای نگه داری اشیا نیاز باشد از یک صندوق استفاده می شود که آن را در ژاپنی tansu می نامند و چوب های سبک مانند نارون قرمز یا بامبو ساخته می شود . همان طور که گفته شد وسائل چندکاره بوده و میزارایش حتما کشودار هست .
هماهنگی در اتاق های ژاپنی بسیار مهم است . به همین دلایل تمام وسائل چوبی را از یک نوع درخت مثلا ماهون یا گیلاس انتخاب می کنند .
همانهنگی با طبیعت نیز اهمیت زیادی دارد و معمولا یک گیاه گلدانی در اتاق خواب وجود دارد که در گوشه اتاق یا بر روی تخت چراغ خواب قرار می گیرد . گاهی به جای گل از تابلویی با منظره دریا یا طبیعت استفاده می شود . دیوارها را نیز رنگ روشنی مانند لیمویی یا کرمی می کنند.
راه دیگری برای ژاپنی کردن اتاق نیز وجود دارد و تمام وسائل مربوط به فرهنگ های خاص را از اتاق بیرون کنید . اسباب اضافه را بیرون بریزید و از چراغ های ژاپنی ، عروسک گیشا یا جدا کننده های اتاق به سبک ژاپنی استفاده نمایید . این حالت مدرن تر نیز خواهد بود .
● اتاق خوابی دلپذیر
اتاق خواب یکی از قسمت‌های مهم در خانه است، و اصلی ترین حریم خصوصی در هر خانه محسوب می‌شود. شما در اتاق‌ خواب شخصی‌تان می‌توانید بیش از هر چیز آسایش خود را در نظر گیرید و داشتن احساس راحتی و آسودگی را بر دیگر موارد ترجیح دهید. بنابراین، برای خود ارزش قائل شوید و با تهیه ی وسایل راحت، امکان داشتن صبحی دلپذیر را فراهم آورید.
فرشینه‌ای زیبا و کارآمد، هم‌چنین بالشتک‌های متعدد و رنگارنگ انتخاب کنید تا به شما حس شعف و سرزندگی را منتقل کنند.
به منظور فراهم آوردن خوابی خوش، تشک و تخت خواب باید استاندارد باشند. پس راهنمایی‌ها را دنبال کنید تا به شما برای داشتن یک تخت ایده‌آل کمک کند:
▪ قبل از خرید، ابتدا مدل‌های مختل تشک خوش‌خواب را با هم مقایسه کنید.
▪ وقتی می‌خواهید تخت‌خوابی را امتحان کنید، از فروشنده بخواهید شما را تنها بگذارد، سپس همان‌طوری که شب‌ها می‌خوابید، روی آن دراز بکشید.
▪ در مورد انتخاب تخت مناسب وقت کافی بگذارید و در خرید عجله نکنید.
▪ اندازه ی تخت‌خواب مهم است. تخت بزرگتر راحتی بیش‌تری را نیز به همراه دارد .
▪ البته انتخاب تخت و کمد بستگی به اندازه ی اتاق شما هم دارد. اگر اتاق خواب‌تان خیلی کوچک است، ابتدا طرحی از مبلمانی که لازم دارید تهیه نموده، ابعاد را به دقت یاد داشت کنید.
▪ هر چه می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. از قدیم گفته‌اند: «هرچقدر پول بدی، آش می‌خوری!»
▪ فقط به محکمی و دوام تخت‌خواب فکر نکنید، وزن خودتان، ساختار مناسب تخت و موقعیت جای‌گیری آن در اتاق را نیز در نظر گیرید.
▪ مواظب باشید. تحت تاثیر تبلیغات فروشنده قرار نگیرید.
● چگونه فضای اتاق خواب را بزرگتر نشان دهیم ؟
۱) در فضای‌ اتاق‌ از کمدهای‌ آینه ‌دار استفاده‌ کنید، چون‌ اتاق‌ را بزرگتر نشان می دهند.
۲) برای‌ انعکاس‌ منظره‌ بیرون، آینه‌ را درست‌ مقابل‌ پنجره‌ قرار دهید.
۳) آینه‌ انعکاس‌ و جلوه‌ نور را مضاعف‌ می ‌کند، پس‌ برای‌ روشنایی‌ بیشتر از جلوه‌ آن‌ به خوبی‌ استفاده‌ کنید.
۴) آینه‌ می ‌تواند یک‌ فضای‌ تاریک‌ را به‌ فضایی‌ دلباز و روشن‌ مبدل‌ کند.
۵) آینه‌ به‌ فضای‌ اتاق‌ هویتی‌ خاص‌ می‌ بخشد. پس‌ چرا از آن‌ بهره‌ نبرید؟
۶) سعی‌ کنید از رنگ های‌ روشن‌ برای‌ فضای‌ اتاق‌ خواب‌ استفاده‌ کنید، چون‌ این‌ رنگ ها فضای‌ اتاق‌ را بزرگتر نشان‌ می‌ دهند.
۷) برای‌ اتاق‌ خواب، کاغذ دیواری‌ با طرح‌ و نقش‌ ظریف‌ انتخاب‌ کنید.
۸) اتاق‌ را با موکت طرح ساده کفپوش‌ نمایید.
۹) وسایل‌ خود را با هماهنگی‌ بچینید تا اتاق‌ خیلی‌ شلوغ‌ نشود.
۱۰) از انتخاب‌ رنگ های‌ تندی‌ مثل‌ نارنجی‌ و قرمز تند خودداری‌ کنید، چون‌ این‌ رنگ ها دیوارها را به ظاهر به‌ هم‌ نزدیک‌ می ‌کنند و فضای‌ اتاق‌ را کوچک‌ می‌ نمایند. رنگ های‌ روشن‌ و شادی‌ مثل‌ آبی‌ کمرنگ‌ و سبز روشن،‌ فضا را بزرگتر نشان‌ می‌ دهند.
منبع : زن روز


همچنین مشاهده کنید