جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اصول خانه‌داری


ـ بالش‌های خوشبو
از زمان‌های دور مردم به تأثیر مثبت گیاهان و به‌ویژه عطر شیرین گل‌ها در تضمین سلامتی انسان اعتقاد داشتند. شما می‌توانید داخل آستربالش یا متكای خود گل‌های سرخ، برگ‌های معطر شمعدانی و گیاهان دیگر را قرار دهید. روغن اوكالیپتوس نیز از زمان‌های خیلی دور برای مداوای بیماری سرماخوردگی و باز شدن حفره‌های سینوسی و راه‌های تنفسی استفاده می‌شده است. مقدار كمی از عطر اوكالیپتوس را در داخل كیسه ای كوچك در متكای خود جای دهید، به طور حتم خواب راحت‌تری خواهید داشت. برای اینكه همیشه رایحه این عطر تازه باشد می‌توانید هر چند وقت یكبار چند قطره اسانس گل‌های معطر یا اوكالیپتوس در آن بچكانید.
ـ شكر را معطر كنیم
تعجب نكنید. شكر معطر شده در بیسكویت، كیك، پودینگ، بستنی، شربت و نوشیدنی‌های خوشمزه برای روزهای بلند بهاری و تابستانی به كار می رود. برای تهیه شكر معطر یك دست از برگ‌ها و گلبرگ‌های خشك را درون ظرف شكر قرار دهید، در ظرف رابسته و آن را سه هفته به همین حال باقی گذارید و تنها گاهی ظرف را تكان دهید. پس از سه هفته برای استفاده از شكر معطر آن را الك كنید. نعنا، هل، برگ رزماری، گلهای اسطوخودوس و برگ پونه از جمله گیاهان معطری هستند كه می‌توانند شكرهای شما را معطر كنند.
ـ لباس‌های نایلونی را چگونه باید شست؟
قبل از هر چیز باید بدانید كه پارچه‌ها و لباس‌های نایلونی را باید زود به زود شست. برای شستشوی نایلون، كافی است كه نخست آن را در آب صابون خیس كنید و سپس آن را چند بار در كف صابون تكان دهید و یكی دو بار آبكشی كنید. نایلون را پس از آبكشی مانند پارچه‌های معمولی فشار ندهید، زیرا پس از خشك شدن، خطوط آن را حفظ خواهد كرد.
لباس‌های نایلونی را هرگز در آب داغ نشویید و همچنین با بنزین و محلول‌های لكه زدا پاك نكنید. برای تمیز كردن لباس‌هایی از جنس نایلون همیشه اندكی آب كافی است. دقت كنید كه نایلون اگر خوب شسته شود نیازی به اتو ندارد و اگر اتو ضروری به نظر رسید، با كمترین حرارت، لباس مورد نظر را اتو كنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید