سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

مهمترین رسالت ICT : تولید و نشر دانش


مهمترین رسالت ICT : تولید و نشر دانش
آی سی تی بدون شک تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه های بشریت خصوصا" تحولات اجتماعی و اقتصادی بدنبال داشته که تمامی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرارداده و در آینده نیز بر میزان آن افزوده می گردد .ICT ، افق جدیدی از جوامع اطلاعاتی مدرن را فراروی بشریت قرار داده است .
بسیاری از کشورهای در حال توسعه ، با تدوین برنامه های توسعه ملی، حرکات خود را در جهت بهره برداری و استفاده از مزایا و پتانسیل های ICT ، آغاز نموده اند .برنامه های فوق ، محدوده های متعددی نظیر: فرهنگ سازی عمومی ، ایجاد زیرساخت ، تغییر در قوانین دست و پا گیر ، تدوین قوانین لازم ، آموزش و توسعه منابع انسانی را شامل می شود .توسعه زیرساخت ارتباطی و افزایش مهارت های مرتبط با نکنولوژی اطلاعات از جمله اهداف مشخص شده در اکثر برنامه های توسعه می باشد. بدون وجود یک زیرساخت مناسب ارتباطی و شبکه ای ، امکان استفاده اندکی از فرصت ها و دستاوردهای ICT ، وجود خواهد داشت . زیرساخت شبکه ای می بایست علاوه بر ارائه بستر مناسب برای دستیابی همگن و یکسان تمامی آحاد جامعه ، دارای قیمت مناسب و کیفیت مطلوبی ، باشد.
آیا بدون وجود افراد آموزش دیده ، امکان استفاده از فرصت ها ، مزایا و دستاوردهای ICT وجود خواهد داشت ؟ آیا آموزش صرفا" در حد و اندازه دستیابی به اینترنت است ؟ با اینکه دستیابی به اینترنت و کامپیوتر ضروری است ولی قطعا" کافی نخواهد بود. در این رابطه لازم است برنامه ریزی لازم در خصوص آموزش اصولی و ساختیافته تکنولوژی های جدید صورت پذیرد .
برخی بر این باور و اعتقاد هستند که آموزش ( نه صرفا" ارتباط به اینترنت ) ، مهمترین چالش کشورهای در حال توسعه بمنظور مشارکت در افتصاد دیجیتالی و سایر دستاوردهای جوامع اطلاعاتی مدرن،می باشد. آموزش و فراگیری نحوه استفاده از تکنولوژی های جدید ، اولین مرحله در زمینه گسترش و استفاده مطلوب از تکنولوژی های مدرن محسوب می گردد. با توجه به اینکه یک جامعه شبکه ای ، یک جامعه دانش محور خواهد بود ، تعداد زیادی از پتانسیل ها و مزایای ICT ، مستقیما" به توانائی استفاده از داده و اطلاعات بمنظور تولید دانش برمی گردد. توسعه منابع انسانی ( HRD ) ، یکی از مهمترین مولفه های استراتژی ICT محسوب و از آن بعنوان مهمترین چالش استفاده از تکنولوژی های مدرن در کشورهای درحال توسعه، یاد می گردد.
در تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه ، میزان سواد عمومی دیجیتال بسیار پائین بوده و با اتکاء بر آنان نمی توان برنامه های مدونی را بمنظور پیاده سازی جامع و گسترده تغییرات در سازمانهائی که به آنان نیاز دارند ، تدوین نمود.
بهره گیری از مزایا و دستاوردهای ICT مستلزم وجود افراد آموزش دیده و ماهر با تخصص های متفاوت است . تکنولوژی های مرتبط با ICT بسرعت در حال تغییرمی باشند.با توجه به ماهیت تکنولوژی های مرتبط با ICT و رشد سریع و بسیار گسترده آنان ، آموزش مستمر و مداوم بمنظور بهره گیری از مزایای ICT امری واجب و حیاتی محسوب می گردد.
توسعه منابع انسانی در کشورهای درحال توسعه و برخورد مناسب با چالش های مرتبط با محیط های مبتنی بر ICT ، مستلزم وجود یک کمیته تصمیم گیری در عالی ترین سطح تصمیم گیری در کشور است .سواد دیجیتالی، می بایست از طریق سیستم های آموزش پایه در هر کشور توسعه و بهبود یابد .
بهبود در دستیابی به اینترنت ، افزایش تعداد کامپیوترهای موجود در کلاس های درس و آموزش معلمان بمنظور استفاده از ICT در کلاس های درس ، باعث تولد نسل جدیدی از دانش آموزانی می گردد که دارای سواد عمومی مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات می باشند. شیلی ، یکی از کشورهای در حال توسعه است که تلاش خود را در جهت بهبود سواد عمومی IT بر اساس برنامه ای موسوم به Enlaces از سال ۱۹۹۲ ، آغاز و بیش از ده سال است که در این زمینه تلاش می نماید. برنامه فوق ، یکی از اولین تلاش های انجام شده در یک کشور بمنظور آماده سازی دانش آموزان برای جامعه اطلاعاتی و معرفی ICT در یک سیستم آموزشی است. این برنامه با ارائه زیرساخت لازم ( کامپیوتر و دستیابی به ایننترنت ) ، افزایش مهارت معلمان و ایجاد محتوی ( وب سایت ها و نرم افزارهای اموزشی ) ، امکانات لازم در جهت پیشبرد اهداف برنامه را ارائه نموده است . در سال ۲۰۰۲ ، بیش از هفتاد و هفت درصد مدارس شیلی تحت پوشش این برنامه قرار گرفته و پیش بینی می شود که برنامه فوق ، تا پایان سال ۲۰۰۵ به اهداف خود دست پیدا نماید .
کره جنوبی ، یکی دیگر از کشورهائی است که در این زمینه تلاش های گسترده ای را آغاز نموده است . بر اساس یک نظر سنجی که در سال ۲۰۰۰ انجام شده است ، بیش از بیست و سه درصد از سوال شوندگان در پاسخ به این سوال که اولین مرتبه ، اینترنت را در کجا و به چه صورت استفاده نموده اند،اظهار داشته اند که این کار از طریق مدارس و در جهت افزایش اطلاعات مرتبط با برنامه های آموزشی ، انجام شده است .
علاوه بر ارائه آموزش های پایه در مدارس ، کشورهای درحال توسعه ، نیازمند استفاده از متخصصان حرفه ای در زمینه تکنولوژی اطلاعات نظیر مهندسین نرم افزار و برنامه نویسان ، می باشند. افزایش مهارت های مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات ، صرفا" محدود به ICT نبوده و می بایست این تلاش در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی آغاز تا ICT بعنوان جزءلاینفک تمامی ابعاد حیات بشری در جوامع اطلاعاتی مدرن ، حضوری مشهود و موثر را داشته باشد. یک جامعه مدرن اطلاعاتی ، قادر به استفاده سریع و مناسب از اطلاعات و بدنبال آن تولید دانش خواهد بود. تولید و نشر دانش ، محور توسعه همه جانبه محسوب می گردد
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید