جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قهرمانی در وسط ظهر


قهرمانی در وسط ظهر
آرژانتین با موفقیت از مقام قهرمانی خود در المپیک آتن دفاع کرد. در فینال رقابت‌های فوتبال المپیک پکن، و در هوایی به شدت گرم، آرژانتین، که با شکست دادن برزیل به فینال رسیده بود، نیجریه را یک بر صفر شکست داد تا به مدال طلای این رشته دست یابد.
آرژانتین که لیونل مسی، ستاره باشگاه بارسلونا را نیز در اختیار داشت در نیمه اول با دفاع مستحکم نیجریه مواجه شد، اما در دقیقه ۵۹ آنخل دی ماریا، هافبک آرژانتین و باشگاه بنفیکا با استفاده از تصمیم اشتباه دروازه‌بان نیجریه، در یک ضد حمله دروازه حریف را باز کرد.
درجه حرارت هوا در این بازی ۴۲ درجه گزارش شد که در رویدادی نادر موجب شد داور در میانه نیمه اول و دوم، بازی را دقایقی برای استراحت و نوشیدن آب قطع کند. در نیمه اول بازی هرچند نیجریه با پوشش دادن مهاجمان آرژانتین، گزینه‌های لیونل مسی در حمله (برای ارسال پاس) را محدود کرده بود و موفق شد این بازیکن تکنیکی آرژانتین را مهار کند، اما تلاش نیجریه در نیمه دوم برای به ثمر رساندن گل باعث ایجاد موقعیت‌هایی برای آرژانتین در ضد حمله‌ها شد که در اکثر موارد مسی از مرکز زمین سازمان‌دهنده و راه انداز این حملات بود.
این شرایط در دقیقه ۵۹ و با خروج بی‌مورد دروازه‌بان نیجریه از دروازه، در شرایطی که مدافعان نیجریه امکان رسیدن به آنخل دی ماریا را داشتند، باعث شد دی ماریا بتواند توپ را از حاشیه محوطه جریمه و از بالای سر دروازه‌بان حریف درون دروازه جای دهد. نیجریه چندین بار حملات خطرناکی را روی دروازه آرژانتین تدارک دید، اما هیچکدام از این حملات به گل منجر نشد، که یکی از عوامل مهم در این مسئله، عملکرد مثبت گاگو، هافبک دفاعی تیم آرژانتین و باشگاه رئال مادرید بود. در طی بازی آرژانتین عملا بیش از نیجریه، از حرارت هوا آسیب دید که باعث شد در دقایق آخر بازی، آنخل دی ماریا، زننده تنها گل بازی، به واسطه گرمازدگی با برانکارد از زمین خارج شود.
این بازی پس از شش دقیقه وقت اضافه، و دادن دو اخطار به بازیکنان آرژانتین به اتهام وقت‌کشی به پایان رسید. برزیل هم با شکست دادن بلژیک (۳ بر صفر) به مدال برنز المپیک پکن دست یافته بود. آرژانتین پیش از المپیک آتن، در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و ۱۹۲۸ آمستردام نیز مدال نقره المپیک را کسب کرده بود. در پایان این دیدار یکی از خوشحال‌ترین افراد حاضر در زمین لیونل مسی بود. این ستاره جوان که با کشمکش‌های فراوان موفق شد از بارسلونا اجازه حضور در المپیک را بگیرد سرانجام مدال طلای این رقابت‌ها را بر گردن آویخت. مسی پس از کسب این افتخار گفت: «ما امروز بهترین بازی‌مان را به نمایش نگذاشتیم اما این پیروزی، پیروزی خوبی برای من محسوب می‌شود. حضور در دهکده المپیک و چند روز زندگی در کنار ورزشکاران بزرگ تجربه‌ای بود که به این زودی‌ها آن را فراموش نخواهم کرد.
المپیک همانطور که انتظار داشتم بسیار زیبا و اتفاقی خاص بود. من در اینجا اتفاقات بسیار جالبی را تجربه کردم. کسب مدال طلای المپیک همیشه آرزوی من بوده اکنون من به آرزوی خود رسیده‌ام.» مسی در این دیدار بار دیگر ضربه‌ای به نیجریه‌ای‌ها زد.
او در فینال جام جهانی زیر ۲۰ ساله‌ها در سال ۲۰۰۵ از روی نقطه پنالتی دو گل به نیجریه زد و قهرمانی را از این تیم گرفت. سامسون سسیاسیا مربی نیجریه در این‌باره گفت: «مسی نه‌تنها به تیم ما بلکه به سایر تیم‌های اروپایی ضربه زده است. او هرچند در این دیدار گلزنی نکرد اما شانس‌های فراوانی برای آنها خلق کرد. به همین دلیل است که ما اکنون مدال نقره را بر گردن آویخته‌ایم و آنها صاحب مدال طلا شده‌اند.
ما خیلی ناامید و متاسف هستیم. تیم من موقعیت‌های فراوانی برای گلزنی داشت اما برای کسب مدال طلا باید موقعیت‌ها را تبدیل به گل کرد.»
پس از این دیدار پله هم به تمجید از مسی پرداخت و او را بهترین بازیکن حال حاضر جهان خواند. پله گفت: «بسیار متاسفم که هرگز در المپیک حاضر نبودم. زمانی‌که من فوتبال بازی می‌کردم حضور بازیکنان حرفه‌ای در المپیک ممنوع بود. اگر این فرصت را داشتم تا در المپیک بازی کنم برزیل بی‌تردید نشان طلا را به دست آورده بود چیزی که هنوز به دستش نیاورده‌ایم.
به نظر من مسی بهترین بازیکن حال حاضر دنیا است. او هرچند جوان است اما تابدین‌جا به بهترین شکل توانایی‌هایش را ثابت کرده.» آنخل دی‌ماریا که با گلش آرژانتین را به عنوان قهرمانی رساند هم در پایان این دیدار گفت: «یک بازی رویایی بود. به نظرم این لطف خدا بود که ضربه من از خط دروازه گذشت و بازهم لطف خدا بود که ما اکنون مدال طلا را بر گردن آویخته‌ایم.»
در این دیدار گرمای هوا بر روی عملکرد دو تیم تاثیری منفی داشت. همین مسئله باعث ناراحتی سامسون سیاسیا مربی نیجریه شده بود. او در این‌باره گفت: «به نظرم گرمای هوا بر روی عملکرد دو تیم تاثیری منفی گذاشته بود.
اکثر بازیکنان به خاطر گرمای هوا نتوانستند بهترین بازی خود را به نمایش بگذارند. البته ما نمی‌توانم قانون وضع کنم و قوانین را هم من وضع نمی‌کنم. مسوولان به ما گفتند باید ساعت ۱۲ ظهر بازی کنیم که به نظر من اصلا ایده خوبی نبود.» اما نظر سرخیو باتیستا مربی آرژانتین درست بر خلاف سیاسیا است. به اعتقاد او تیم‌ها باید خودشان را با شرایط موجود وقف دهند. باتیستا در این‌باره گفت: «من نخواهم در مورد سازمان‌دهی بازی نظری بدهم. البته این بازی، با بازی‌هایی که عصر شروع می‌شود تفاوت‌هایی داشت. امروز هوا خیلی گرم بود و بازیکنان به خوبی آن را احساس می‌کردند. در هر حال ما باید با دمای هوا کنار می‌آمدیم. به نظر من تیم من بسیار هوشمندانه بازی کرد و در نهایت به نتیجه دلخواهش هم دست یافت. کسب طلای المپیک افتخار بزرگی برای من است.»
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید