شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شاگردان ترومن زیر ذره بین


شاگردان ترومن زیر ذره بین
قرار گرفتن در مکان یازدهم رده بندی ۱۲ تیمی بسکتبال المپیک برای آنها که اوضاع بسکتبال روز جهان و المپیک را به طور حرفه ای پی نمی گیرند، می تواند نتیجه ای تأسف آور باشد اما اهالی بسکتبال طور دیگری فکر می کنند. حرفه ای های این رشته سر خود را بالا گرفته اند. آنها به تیم ملی می بالند.
تیمی که تنها رشته گروهی در کاروان ایران بود و در بسیاری از بازی ها حریفان را تحت تأثیر قرار داد. از سرمربی روس گرفته در نخستین مسابقه تا مربی کرواسی در آخرین دیدار از شایستگی های تیم ایران سخن گفتند. آنها مدعی بودند هرگز تصور چنین پیشرفتی را از بسکتبال ایران نداشتند. تیم ملی پس از ۶۰ سال به المپیک رفت. از لحاظ تجربی شاید هرگز نتوان فکر مقایسه تیم ایران با ۱۱ تیم دیگر حاضر در این رقابت ها را در سر پروراند. تیم کشورمان که قدم در راه پیشرفت نهاده است کسب تجربه را مهمترین هدف خود در المپیک می دانست و با وجود این که از بدترین قرعه ممکن برخوردار شد بازی های درخوری را ارائه کرد. هرچند در یکی دو مسابقه مثل دیدار با استرالیا یا کرواسی شاگردان ترومن نتوانستند در حد انتظار ظاهر شوند ولی در کل فراتر از آنچه تصور می شد بازی کردند و به خواسته های از قبل تعیین شده دست یافتند.
تیم ملی در مجموع پنج بازی که انجام داد ۳۲۳ امتیاز از حریفان خود که جملگی مدعی درجه یک قهرمانی المپیک هستند گرفت و ۴۶۴ امتیاز هم به رقبایش سپرد. واضح است که معدل امتیازات تیم ایران منفی است ولی کسی از اوضاع انتقادی ندارد. رایکو ترومن سرمربی تیم ملی می گوید: «این فاصله طبیعی بسکتبال آسیا با اروپا است. هیچ یک از بازیکن های ایرانی تجربه بین المللی ندارند و جملگی در لیگ داخلی بازی می کنند اما حریفان در بالاترین سطح ممکن حضور دارند، با این حال بسکتبالیست های تیم ایران نشان دادند پتانسیل بالایی دارند.» صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی نیز عامل تجربه را مهمترین ضعف تیم کشورمان در مواجهه با بزرگان اروپا و جهان می داند و حامد آفاق هم با اشاره به ضعف های بدنی، بزرگترین ضعف بسکتبالیست های ایرانی را مشکلات فیزیکی و جسمانی آنها در برابر حرفه ای های اروپا دانسته است. تیم جوان ایران با تجربیات گرانبهایی که به دست آورده است بی شک در راه رسیدن به جام جهانی ترکیه و المپیک ۲۰۱۲ لندن شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. این موضوعی است که همه با خوشبینی درباره آن سخن می گویند.
● عملکرد
بی شک حامد حدادی سنتر شایسته ایران که با قرار گرفتن در صدر بهترین ریباندرها نام خود را بر سر زبان ها انداخت و حتی توجهات مربیان تیم های ممفیس و هیوستون از NBA را هم به خود جلب کرد جزو بهترین های تیم کشورمان در المپیک بود اما این صمد نیکخواه بهرامی بود که با کسب ۸۶ امتیاز در صدر امتیازآورترین بازیکن های ایرانی ایستاد. آنالیز کامل بازی های ایران در المپیک بیانگر عملکرد آنها در المپیک است.
▪ صمد نیکخواه بهرامی: کاپیتان ۲۵ ساله تیم ملی در پست ۳ بسیار مؤثر عمل کرد. او در مجموع ۱۵۹:۷۷ دقیقه برای ایران بازی کرد که حاصل آن ۸۶ امتیاز بود. صمد نیکخواه بهرامی حتی در نخستین بازی تیم ملی که مقابل روسیه انجام گرفت به طور کامل در میدان حضور داشت، با این حال بیشترین امتیاز را در آخرین مسابقه کسب کرد. او برابر کرواسی ۲۵ امتیاز گرفت و بهترین بازیکن میدان شد. کاپیتان تیم کشورمان در مقابل لیتوانی با ۲۲ دقیقه حضور در میدان نسبت به سایر دیدارها زمان کمتری برای خودنمایی داشت و در آن مسابقه هم تنها ۹ امتیاز به دست آورد. او در کل بازی ها ۷۷ پرتاب داشت که ۳۲ مرتبه موفق عمل کرد. بازیکن فصل گذشته مهرام نیمی از ۴۶ پرتاب دو امتیازی اش را وارد سبد حریفان کرد اما ۱۱ پرتاب ۳ امتیازی او از مجموع ۳۱ پرتاب نتیجه بخش بود. صمد نیکخواه بهرامی در پنج بازی ۲۶ پرتاب آزاد داشت که ۱۲ مورد آن به ثمر نرسید. او به طور متوسط سه ریباند در هر بازی المپیک داشت.
● سلطان ریباند
▪ حامد حدادی: آسمانخراش ۲۱۸ سانتیمتری ایران در المپیک فوق العاده ظاهر شد. حامد در کارهای دفاعی یک مهره انکارناپذیر برای تیم ملی بود. درعین حال او در پرتاب ها نیز پیشرفت فوق العاده ای داشت. حامد حدادی با ۵۶ ریباند در ۵ مسابقه سلطان ریباند رقابت های گروهی المپیک شد که اتفاق بی نظیری است و شاید همین عامل باعث شد تا باشگاه های ممفیس و هیوستون از NBA تلاش گسترده ای را برای به خدمت گرفتن حدادی به کار گیرند. او در کل ۱۸۱:۲۲ دقیقه برای تیم ملی بازی کرد که بیشترین زمان در بین همه ملی پوشان بود. حدادی برابر آرژانتین ۴۰ دقیقه کامل در میدان بود و کمترین حضورش نیز ۳۳:۳۲ دقیقه بود که به بازی با روسیه بازمی گردد. این بازیکن ۳۰ پرتاب از جمع ۶۳ پرتاب خود را وارد سبد کرد. حامد ۶۱ پرتاب دو امتیازی داشت که ۳۷ مورد آن منجر به کسب امتیاز شد. دو پرتاب سه امتیازی سنتر تیم ایران بی ثمر بود. در پرتاب آزاد هم آمار او نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. او در ۲۳ مورد از ۳۷ پرتاب امتیاز گرفت.
▪ حامد آفاق:
بازیکن مؤثر تیم ملی در المپیک هرگز نتوانست همان بازیکن شوتزن همیشگی باشد. آمار او در پرتاب های ۳ امتیازی به نوعی ناامیدکننده است و مربیان حتماً این موضوع را مورد بررسی قرار می دهند. بهترین شوتزن ایران در ۷۰ مورد پرتاب ۳ امتیازی خود تنها ۱۴ بار موفق عمل کرد. آفاق در عین حال ۸ پرتاب از جمع ۱۶ پرتاب ۲ امتیازی را گل کرد. میانگین پرتاب های آزاد آفاق هم جالب توجه نیست چرا که او در کل مسابقات سه بار پرتاب موفق آزاد داشت آن هم از جمع ۱۲ پرتاب. آفاق ۱۶۳:۵۴ دقیقه بازی کرد و ۶۰ امتیاز گرفت که از این حیث در تیم ایران رتبه سوم را در اختیار دارد. بیشترین حضور او در مقابل آرژانتین بود که ۳۲ دقیقه بازی کرد و ۱۹ امتیاز هم گرفت.
▪ اوشین ساهاکیان:
قبل از سفر به پکن خیلی ها نسبت به کیفیت کار اوشین امیدوار بودند. این بازیکن اصفهانی در المپیک ۱۲۶:۶۹ دقیقه بازی کرد و کلاً ۱۷ پرتاب در پنج بازی داشت که به نظر می رسد خیلی کم اقدام به شوتزنی کرد. شش پرتاب او موفق بوده است و البته اکثر این پرتاب ها منطقه ای بودند. او تنها دو پرتاب سه امتیازی بی ثمر داشت. اوشین ساهاکیان سه پرتاب از چهار پرتاب آزاد خود را هم گل کرد. ترومن در اکثر بازی ها از او در کارهای دفاعی استفاده کرد. داشتن معدل پنج ریباند در هر مسابقه آمار بدی برای ساهاکیان نیست. این بازیکن در مجموع ۱۵ امتیاز برای ایران کسب کرد.
▪ مهدی کامرانی:
گارد رأس خوب تیم ملی خیلی بدشانس بود که یک ماه مانده به المپیک از ناحیه مچ پا آسیب دید. او با این که خیلی آماده نبود در المپیک ۸۲:۷۴ دقیقه بازی کرد و ۲۹ امتیاز هم به دست آورد. کامرانی برابر روسیه ۲۸:۰۳ دقیقه بازی کرد که بیشترین حضور او در یک بازی به حساب می آید. او در کل ۳۱ پرتاب داشت که ۹ مورد آن مؤثر واقع شد. آمار پرتاب های سه امتیازی گارد رأس تیم ملی با دو امتیازی هایش قابل قیاس نیستند. کامرانی دو بار از ۱۱ پرتاب دو امتیازی را گل کرد اما در ۲۰ پرتاب سه امتیازی که داشت ۲۱ امتیاز گرفت. او هر چهار پرتاب آزاد خود را هم گل کرد. کامرانی هشت ریباند هم داشت. رایکو ترومن سرمربی تیم ملی هم آسیب دیدگی او را بزرگترین مشکل تیم کشورمان اعلام کرد.
▪ جواد داوری:
گارد رأس ذخیره تیم ملی ۷۳:۰۴ دقیقه بازی کرد و ۱۲ امتیاز به دست آورد. او ۱۷ پرتاب داشت که سه بار آن موفق بود، دو بار در منطقه ای و یک بار هم سه امتیازی. داوری پنج پرتاب از جمع هفت پرتاب منطقه ای را گل کرد. او هفت ریباند نیز انجام داد.
▪ امیر امینی:
۶۲:۱۴ دقیقه حضور او تنها ۲ امتیاز و ۶ ریباند به دنبال داشت. بازیکن تیم کاوه تهران پنج پرتاب انجام داد و تنها یک بار در دو امتیازی موفق عمل کرد. یک پرتاب سه امتیازی و یک پرتاب منطقه ای او اثری نداشتند.
▪ ایمان زندی:
این بازیکن ۵۴:۱۱ دقیقه بازی کرد که حاصل آن ۱۴ امتیاز و ۶ ریباند بود. زندی حتی یک پرتاب منطقه ای موفق هم نداشت، در عین حال سه پرتاب راه دور او از جمع ۱۰ شوت سه امتیازی گل شد. او پنج پرتاب آزاد خود را نیز گل کرد.
▪ موسی نبی پور:
سنتر ۲۱۲ سانتیمتری ایران فقط ۳:۱۹ دقیقه در المپیک مقابل کرواسی بازی کرد. بدون این که پرتاب یا ریباندی انجام دهد.
▪ سعید داورپناه:
او ۱۸:۲۴ دقیقه بازی کرد و امتیازی نگرفت. او ۶ پرتاب ناموفق داشت و فقط سه ریباند انجام داد.
▪ علی دورقی:
این ملی پوش در مجموع ۱۳:۸۳ دقیقه بازی کرد که حاصل آن سه امتیاز و پنج ریباند بود. دورقی فقط یک پرتاب منطقه ای داشت. از دو پرتاب آزاد او هم تنها یک مورد آن گل شد.
▪ حامد سهراب نژاد:
کسب ۱۶ امتیاز از ۴۷:۲۲ دقیقه بازی یک آمار مثبت از این بازیکن است. سهراب نژاد حتی ۸ ریباند هم داشت که آمار بسیار خوبی است. او در ۱۱ پرتاب خود هشت مورد مؤثر داشت. پنج پرتاب از شش پرتاب منطقه ای سهراب نژاد گل شد و در پنج پرتاب راه دور هم سه بار گلزنی کرد. باید دید چرا ترومن از این بازیکن بیشتر استفاده نکرد
[علی رضایی ]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید