پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


پرونده های مجهول: می خواهم باور کنم The X Files: I Want to Believe


پرونده های مجهول: می خواهم باور کنم The X Files: I Want to Believe
▪ کارگردان: کریس کارتر.
▪ فیلمنامه: فرانک اسپوتنیتز، کریس کارتر بر اساس سریال پرونده های مجهول.
▪ موسیقی: مارک اسنو.
▪ مدیر فیلمبرداری: بیل رو.
▪ تدوین: ریچارد ای. هریس.
▪ طراح صحنه: مارک اس. فریبورن.
▪ بازیگران: دیوید داکاونی[فاکس مالدر]، جیلیان آرمسترانگ[دانا اسکالی]، آماندا پیت[داکوتا ویتنی]، بیل کانلی[پدر جوزف کریسمن]، آلوین "اگزبیت" جوینر[مامور مازلی درامی]، میچل پیلجی[والتر اسکینر]، کالوم کیت رنی[جنک داکیشین].
▪ ۱۰۵ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۸ آمریکا، کانادا.
▪ نام دیگر: The X Files ۲ ، The X Files: Done One.
▪ ژانر: رازآمیز، علمی تخیلی.
شش سال بعد از وقایع پایانی سریال و فرار مالدر، زنی جوان در غرب ویرجینیا ربوده می شود. مدتی بعد مامورین با کمک کشیشی که از قدرت فرا طبیعی برخوردار است، دست بریده ای را که زیر برف ها دفن شده می یابند.
این تنها سرنخ موجود با حادثه ناپدید شده زن جوان می باشد، که بعدها مشخص می شود مامور پلیس است. سرکار مازلی درامی از دانا اسکالی نیز که از خدمت FBI خارج و در یک بیمارستان به عنوان پزشک مشغول به کار شده، برای بافتن مالدر کمک می خواهد. او یقین دارد تنها کسی که می تواند این پرونده را حل کند کسی نیست جز فاکس مالدر. اسکالی به سراغ مالدر رفته و به وی می گوید که در ازای کمک به حل این پرونده FBI حاضر است وی را عفو کند. اما مالدر ابتدا باور ندارد و همه اینها را نقشه ای برای به دام انداختن خود ارزیابی می کند.
آن دو به واشنگتن رفته و با مسئول پرونده داکوتا ویتنی ملاقات می کنند و سپس به سراغ پدر جوزف فیتزپاتریک کریسمن می روند که در یافتن دست بریده به پلیس کمک کرده بود. مالدر می خواهد حرف ها او را مبنی بر دریافت الهام از سوی خدا برای کشف جنایت باور کند، اما اسکالی پیشینه او را گوشزد کرده و حرف های او را رد می کند.
وقتی زن دوم نیز ربوده می شود، ویتنی و درامی به همراه مالدر و کریسمن به محل حادثه می روند. در آنجا چشمان کریسمن شروع به خون ریزی کرده و مالدر را بیش از پیش به صحت گفته های وی وادار می کند. فردای آن روز او به دیدن ویتنی می رود تا روی پرونده ربوده شدن زن دوم کار کنند. کریسمن نیز که به آنها پیوسته، مامورین را به محلی دفن اعضای بدن انسان در منطقه ای یخ زده راهنمایی می کند. بررسی اعضای به دست آمده مامورین را به یک موسسه انتقال عضو و شخصی به اسم داکیشین که در کودکی مورد تعرض پدر کریسمن قرار گرفته، رهنمون می سازد. داکیشین می گریزد و در کیفی که از به جای می گذارد، سری یافت می شود. مالدر و ویتنی به تعقیب داکیشین می پردازند و طی این کار ویتنی کشته می شود. اسکالی نیز که به دیدن کریسمن رفته با بیهوش شدن وی و انتقالش به بیمارستان درمی یابد که او مبتلا به سرطان پیشرفته است.
مالدر که اتومبیل اسکالی را قرض گرفته در شهرک نزدیک ربوده شدن زن دوم، رد داکیشین را پیدا می کند. اما داکیشین که به تعقیب شدنش توسط مالدر پی برده، اتومبیل او را در جاده ای دور افتاده سرنگون می کند. اسکالی که تماسش با مالدر قطع شده، زمانی که از گرفتن کمک از FBI نا امید می شود شخصاً به محل می رود. اما مالدر که از سانحه نجات یافته، قبل از او به مخفیگاه داکیشین رسیده و با حقایق هولناکی روبرو شده است...
● چرا باید دید؟
کریستوفر کارل کارتر متولد ۱۹۵۶ بلفلاور، کالیفرنیا و فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لانگ بیچ است. روزنامه نگار آزاد و مدتی سردبیر مجله موج سواری بوده و از ۱۹۸۵ با نوشتن فیلمنامه در استودیو های دیزنی شروع به کار در زمینه فیلم کرده است. در ۱۹۹۲ به شبکه تلویزیونی فاکس قرن بیستم پیوست و سریال پرونده های مجهول را خلق کرد که پخش آن از سال ۱۹۹۳ آغاز و تا ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد.
این مجموعه برای او و همکارانش جوایز معتبر فراوانی از جمله گولدن گلاب و امی به ارمغان آورد و تبدیل به یک پدیده محبوب شد. کارتر تاکنون سریال های دیگری مانند هزاره(۱۹۹۶) و Harsh Realm(۱۹۹۹) نیز نوشته و گاه قسمت هایی از آنها را تهیه و کارگردانی نیز کرده است. تقریباً تمامی این سریال موفق بوده و توانسته اند جایگاه مناسبی در میان تماشاگران همه کشورهای دنیا پیدا کنند. اما پرونده های مجهول بدون شک مهم ترین کار او و موفق ترین آنهاست. پرونده های مجهول که در ۲۰۱ قسمت تولید و پخش شد، کارگردان های متعددی به خود دید. کریس کارتر نیز اولین تجربه های فیلمسازی خود را با ساختن ۱۰ اپیزود آن به دست آورد.
اما وقتی در ۱۹۹۸ قرار شد نسخه سینمایی پرونده های مجهول با نام دوم نبرد آینده تولید شود، راب بومن که قسمت های زیادی از مجموعه را ساخته بود، روی صندلی کارگردانی آن قرار گرفت. اما حاصل کار از نظر تجاری و هنری به اندازه سریال موفق نبود و به زحمت توانست هزینه های تولید خود را باز گرداند. و اینک یک دهه بعد از اولین فیلم سینمایی و شش سال پس از اتمام سریال خود کریس کارتر پشت دوربین قرار گرفته تا دومین قسمت سینمایی ماجراهای مالدر و اسکالی را با نام فرعی می خواهم باور کنم کارگردانی کند.
پرونده های مجهول یکی از پدیده های مهم و قابل مطالعه جدی تاریخ تلویزیون-بیشتر- و حالا سینماست-کمتر- که سهم اصلی را در نضج گرفتن ساخت سریال ها و فیلم هایی با تم ماوراء لطبیعه دارد. یک معجون قوی یا بهتر بگوییم فرمولی ترکیبی از گونه های تریلر، رازآمیز، ماجرایی، جنایی و کارآگاهی که قهرمان هایش بیش از آن که با شواهد و مستندات فیزیکی سر و کار داشته باشند، با حوادث و شواهد غیر طبیعی و فرا طبیعی دست و پنجه نرم می کنند. البته همه اینها با اتکا به دو شخصیت اصلی- مالدر باورمند به فرا طبیعت و حوادث غیر قابل توضیح از نظر علمی مانند اجسام ناشناخته پرنده و بیگانه و دیگری اسکالی که هیچ چیز بدون توضیح و دلیل علمی در قاموس و تفکرش معنایی ندارد- با پیرنگ اصلی تلاش دولت یا دولتی درون دولت آمریکا برای تماس با دیگر ساکنان هوشمند کهکشان و سعی در انکار این پروژه و پدیده ها در انظار عمومی؛ که شخصاً با علاقه تمام و صرفاً به دلیل جذابیت همین موضوع تئوری توطئه و بشقاب پرنده ها کل ۲۰۱ قسمت آن را تماشا کردم. ولی با نسخه سینمایی اش نتوانستم ارتباط چندانی برقرار کنم و فرمولی که در کادر بسته تلویزیون توانسته بود میلیون ها نفر و مرا جلب خود کند، روی پرده نقره ای نتوانست به اندازه کافی مهیج و گیرا باشد. اما افزایش روز افزون طرفداران این سریال و اشتیاق دائمی تهیه کنندگان هالیوودی به کشیدن شیره تمام سوژه های امتحان پس داده و موفق باعث تا بار دیگر در سایه آن شهرت و محبوبیت فیلم سینمایی تازه ای ساخته شده و قهرمانان پرونده های مجهول را به سر وقت معمای تازه ای بفرستند. برای افزودن رمز و راز و تشویق تماشاگران به تماشای این یکی نیز کوشیده شد تا خط داستانی آن و مراحل تولیدش به شدت مخفی بماند. البته برای پرهیز از هرگونه مخاطره احتمالی بیش از ۳۰ میلیون دلار بودجه برایش در نظر گرفته نشد و به نظر نمی رسد در بازگشت سرمایه دچار مشکل جدی شود، هر چند رقبایی بسیار سرسخت روی پرده دارد.
نام فرعی این قسمت از جمله ای گرفته ای شده که از همان قسمت آغازین سریال مالدر با نصب پوستر بشقاب پرنده ای در دفترش با همین نوشته سعی داشت آن را به اسکالی و تماشاگران بقبولاند. اعتراف می کنم در میان دوستداران واقعی علم مثل خود من که شیفته پدیده های توضیح ناپذیر هم هستند، توانست موفق شود. اما تماشای دومین نسخه سینمایی ماجراهای مالدر و اسکالی نیز مانند اولی نتوانست به اندازه سریال اصلی برایم هیجان انگیز باشد. مشکل در فقدان همان پیرنگ اصلی سریال است که قصه فعلی را در مقایسه با آن کمرنگ و فاقد قدرت می نمایاند. البته شخصاً آرزو می کنم توفیق در گیشه یارش باشد چون کارتر در مصاحبه ای با مجله Entertainment Weekly ساخت قسمت سومی در ۲۰۱۲ با پیرنگ اصلی سریال را منوط به سودآور بودن قسمت فعلی دانسته است.
پرونده های مجهول: می خواهم باور کنم در شکل فعلی و مستقل آن یک فیلم پلیسی جنایی متوسط است که مایه های ماوراء لطبیعه کمک زیادی در حل قصه آن نمی کند. بلکه تحقیقات مالدر و دیگران است که به یافته شدن رد ربایندگان و دزدان اعضای بدن منجر می شود و شکل و شمایل یک فیلم کارآگاهی معمول را بیشتر دارد. منتها روی طناب موفقیت سریال و محبوبیت دو بازیگر اصلی آن راه می رود و موفق می شود تعادلش را برای رسیدن به پایان خط حفظ کند. هر چند چهره جیلیان آرمسترانگ در مقایسه با دیوید داکاونی بیشتر شکسته شده باشد و یقیناً برای حضور در قسمت سوم باید متحمل گریمی بسیار سنگین تر شود.
نویسنده و کارگردان فیلم کوشیده تا از فضای لوکیشن انتخاب شده و اشاره به حوادث روز-مانند کودک آزار بودن پدر کریسمن یا تصویر جورج بوش در دفتر FBI که در بازگشت مالدر و اسکالی به محل کار سابق شان که با شلیک خنده تماشاگران روبرو می شود- رنگی امروزی تر به فیلم خود بدهد و موفق هم می شود.
اما فیلم هنوز بسیار کار دارد تا اثری معاصر به معنای واقعی آن قلمداد شود. بهتر است آن را در قالب یک فیلم جنایی کمی تا قسمتی پیچیده ببینید و نه بیشتر! شخصاً اگر وقت اضافه داشته باشم، دی وی دی کل سریال را یک بار دیگر پشت سر هم تماشا می کنم و منتظر ساخته شدن سومین و احتمالاً سومین نسخه سینمایی آن می مانم. ولی شما بهتر است با رفتن به سینما و خرید بلیط موجبات ساخته شدن آن را فراهم کنید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید