جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یک جهان یک رویا، یک ایران دومدال


یک جهان یک رویا، یک ایران دومدال
سیدجلال یحیی زاده رئیس کمیته زنان، خانواده و تربیت بدنی و جوانان مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از ناکامی های کاروان ورزشی ایران در المپیک پکن گفت: موضوع بررسی نتایج المپیک از چند جهت قابل توجه است، اولا ما در طول دوره های مختلفی که در المپیک حضور داشتیم، برخی اوقات یکی -دو مدال بیشتر کسب نکردیم.
وی افزود: ولی در برخی مواقع هم مانند المپیک هلسینکی ۷ مدال و در دوره قبل ۶ مدال حتی مدال طلا کسب کردیم. هم چنین در این چند سال شاهد افزایش بودجه بسیار زیاد برای ورزش هم در کارهای زیرساختی و فونداسیونی و هم در ارتباط با ورزش قهرمانی بودیم و در برخی مواقع ۴ الی ۵ برابر بودجه قبلی این بخش هاست.
این عضو فراکسیون ورزش مجلس اظهار کرد: لذا توقع و انتظار ما این بود و هست که نتایج این هزینه کرد را در مسابقات مهم و رسمی المپیک شاهد باشیم. ورزشکاران ما بعد از کسب سهمیه المپیک، خردمندانه و علمی مدیریت نشدند.به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، البته اختصاص بودجه بیشتر موجب شد که از جهت کسب سهمیه، سهمیه خوبی برای المپیک به دست آوریم، تا جایی که برای اولین بار در برخی رشته ها، توانستیم در المپیک حضور پیدا کنیم و تعداد قابل توجهی از بانوان هم برای اولین بار در چند رشته توانستند در این بازی ها حضور پیدا کنند. وی با بیان این که این حمایت و اعتبار، نتیجه خوبی گذاشت، گفت: ولی به نظر می رسد برخی از دست اندرکاران ورزش، بعد از کسب سهمیه تا آغاز بازی های المپیک تا حدودی با مساله احساساتی برخورد کردند، یعنی هر ضعفی دیده می شود از آن مقطع و بعد از کسب سهمیه است که به صورت خردمندانه و علمی ورزشکاران ما مدیریت نشدند.
حضور برخی ورزشکاران در بازی های قبل از المپیک، به ضرر ما تمام می شود.نماینده مردم تفت و میبد در خانه ملت اظهار کرد: همان زمان هم شاید بسیاری از دلسوزان معتقد بودند حضور برخی از ورزشکاران ما در عرصه های بازی های قبل از المپیک ممکن است به جای آن که به نفع ورزشکاران باشد به ضرر ما تمام شود و متاسفانه خودشان هم اکنون چنین اعترافی را دارند. به گفته او، به طور مثال، احسان حدادی را به گونه ای در بازی ها شرکت دادند که وی برای کار کردن در المپیک دیگر نای و نفسی نداشت. متاسفانه آن چیزی که کاملا به صورت واضح مشاهده می کنیم احساساتی برخورد کردن مسئولان نسبت به افرادی است که سهمیه المپیک را کسب کرده بودند که نتوانستند یک مدیریت علمی و به روز خردمندانه را نسبت به آماده شدن ورزشکاران اعمال کنند. رئیس جمهور هر برخوردی شایسته است، باید با مقصران ناکامی در المپیک انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: از این جهت طبیعی است هم مردم و هم مجلس وظیفه دارد این موضوع را بررسی کنند. طبیعتا مردم از ما انتظار دارند به شکل کارشناسانه مساله را مورد بررسی قرار دهیم. در این راستا چون مجلس نمی تواند در مسایل اجرایی دخالت کند، با ارایه گزارشی از مسئولان درجه اول اجرایی کشور مانند رئیس جمهور خواهد خواست به این مساله توجه کند تا وی در ارتباط با این موضوع هر برخوردی شایسته دانست، انجام دهد. وی ادامه داد: لذا منتظریم المپیک به اتمام برسد تا در این مورد جلساتی داشته باشیم و مسئولان ذی ربط با حضور در مجلس، در کنار کارشناسان بی طرف به ما توضیح دهند و به جمع بندی برسیم.
تشکیل کمیته بررسی ضعف ها، به نوعی توپ را به زمین دیگران انداختن است.یحیی زاده در ارزیابی از تشکیل کمیته ۵ نفره از سوی کمیته ملی المپیک برای بررسی عملکرد ضعیف کاروان ورزشی ایران گفت: این که خود کسانی که در این موارد مقصر می شوند، کمیته ای تشکیل دهند، چیز جالبی نیست. طبیعی است که در این موضوع باید افرادی بی طرف و کارشناس وارد قضیه شوند و بتوانند مسایل را آنالیز کنند. رئیس کمیته زنان، خانواده و تربیت بدنی مجلس گفت: این که کسانی که به قضاوت مردم در این مسایل مقصرند; خواسته باشند با تشکیل کمیته ای، اعلام مواضع کنند این امر به نوعی توپ را به زمین دیگران انداختن است. در این راستا حداقل این است که مجلس در این موضوع می تواند به عنوان یک ناظر به جمع بندی بهتری برسد.
لذا انتظار است کسانی که در افکار عمومی باید پاسخگو باشند به این شکل ها نخواسته باشند با موضوع به صورت سطحی و شتابزده برخورد کنند. وی در ارزیابی از اظهارنظر برخی اعضای فراکسیون ورزش برای برکناری علی آبادی نیز گفت: اصولا برکنار کردن یک مسئول اجرایی به هیچ وجه کار مجلس نیست و مجلس تنها در ارتباط با وزرا به شکل استیضاح می تواند دخالت کند. ولی برای دیگر مسولان سازمان ها یا معاونان رئیس جمهور مجلس هیچ گاه چنین حقی ندارد، ولی مجلس می تواند توصیه کند و رئیس جمهور می تواند آن توصیه را بپذیرد یا خیر. عضو فراکسیون ورزش گفت: چون هنوز این مساله بررسی نشده که ببینیم در بحث عملکرد ضعیف کاروان ورزشی ایران آیا رئیس سازمان تربیت بدنی یا رئیس کمیته ملی المپیک یا روسای فدراسیون ها مقصرند، لذا باید اینها بررسی شود تا مشخص شود مقصران چه کسانی هستند و بعد از بررسی ها به رئیس جمهور منعکس کنیم تا خود تصمیم بگیرد. البته حتما ما هم توصیه هایی خواهیم داشت.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید