جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


باغ اجاره یی آرزوها


باغ اجاره یی آرزوها
«یک شب هزار شب می شود.» با این ضرب المثل تغییریافته باید سراغ آنهایی را گرفت که فکر می کنند تمام خوشبختی ها به زلف زیاده خرجی ها گره خورده و در غیر این صورت زندگی جهنمی است که به اشتراک گذاشتنش مفت هم نمی ارزد. بازه به سرانجام رسیدن ازدواج ها با نزدیک شدن ماه رمضان رو به پایان است و آنهایی که قصد ازدواج دارند تا همین چند روز باید حلقه را دست شان کنند. جشن های عروسی به تعداد نام تمام عروس و دامادها متفاوت است اما این روزها بسیاری از زوج های جوان دوست دارند مراسم عروسی شان شبیه آنچه باشد که در رویاهایشان می دیدند و البته گاهی در مجالس دوستان و آشنایان نمونه متجلی آن را دیده اند. با این حساب بریز و بپاش های جشن های چندساعته قاعده و چارچوبی ندارد و هر که بیشتر خرج کند شب خاطره انگیز بهتری نسبت به سایرین خواهد داشت؛ شبی که شاید معادل ریالی اش از هزینه های معمولی زندگی در هزار شب و روز بیشتر هم باشد.
● رزرو خوشبختی
اگر فکر کرده اید با کنار گذاشتن مبلغ زیادی پول می توان برای برگزاری جشن عروسی دست روی هر مکانی گذاشت سخت در اشتباهید. حتی اگر بیش از نرخ رایج هزینه کنید باز هم باید بپذیرید که رزرو جا برای برگزاری جشن یک اصل مهم است که هیچ گونه نمی توان آن را نادیده گرفت. شاید باورتان نشود که خیلی از عشاق جوان برای رزرو باغ یا سالن موردنظرشان در شب های ویژه نظیر اعیاد یا روزهای تولد از سه یا چهار ماه قبل پیش پرداخت می پردازند و جا رزرو می کنند. برای رزرو جا هم همیشه عنصر بدقولی حضور پررنگی دارد. خیلی ها به خاطر پول بیشتر باغ یا سالن رزروشده یی را از آن خود می کنند و به همین دلیل باید همیشه دقت کرد تا در این مواقع قرارها جدی و مکتوب پیاده شوند. با اینکه در همین تهران صدها سالن پذیرایی و باغ برای برگزاری مراسم عروسی مهیا است اما نمی توان انکار کرد که تعداد محدودی از این اماکن شهرت ویژه یی در پذیرایی دارند و به همین دلیل طرفداران پر و پاقرص خاصی برای خود دست و پا کرده اند. این اماکن نه تنها هزینه اجاره بالایی دارند که باید برای رزرو آنها در روزهای ویژه خیلی زود اقدام کرد. البته بماند که بسیاری از تالارهای درجه دوم هم برای بازارگرمی از چند ماه قبل می گویند تالارشان برای مثلاً شب نیمه شعبان رزرو شده تا درخواست کننده بیچاره هزینه بیشتری بپردازد.
● باغ آرزوها
مدت ها است به خاطر محدودیت های مختلف اعمال شده در تالارها عروس و دامادها ترجیح می دهند در یک باغ مراسم ازدواج شان را جشن بگیرند. برگزاری جشن در باغ نه با مشکل محدودیت ساعت برای پایان جشن مواجه است، نه با تذکرات ریز و درشت مسوولان تالار به مهمان ها. با این حساب باغ های آرزو رونق ویژه یی یافته اند و هر کدام بسته به مکان و وسعت و بهره مندی از امکانات مختلف اجاره های متفاوتی دارند. اولین نکته برای ارزش گذاری اجاره باغ فاصله است. هر چه باغ ها دسترسی رفت و آمدی بیشتری داشته باشند و به قولی به مراکز و شریان های اصلی شهر نزدیک تر باشند، طرفداران بیشتری دارند. نکته دیگر مساحت باغ و شکل و شمایل آن است. باغ های وسیع طرفداران بیشتری دارند چون بیشتر به چشم می آیند، البته نباید فراموش کرد که زیبایی باغ، بنای داخل آن و مواردی مثل استخر و حوض و درختان هم در قیمت باغ تاثیرگذارند. قیمت ها البته آنقدر بی حساب و کتاب است که نمی توان یک معیار دقیق برای قیمت گذاری پیدا کرد. ورودی یک باغ در داخل شهر با ظرفیت ۲۵۰ نفر ۲۰۰ هزار تومان است اما صاحب یک باغ ۶ هزار متری در مهرشهر کرج می گوید اجاره یک شبه باغش ۸۰۰ هزار تومان است و علت این نرخ گذاری را نمای زیبای ساختمان و ریسه کشی تمام محوطه ذکر می کند. او همچنین می گوید موقعیت باغ به گونه یی است که در تمام ساعات جشن مهمانان در فضای سایه قرار دارند. اجاره باغ اولین گام برای برگزاری جشن در فضای باز است. حالا نوبت پرداخت بهای خدمات عمومی برگزاری جشن است.
● گوشت به توان تنوع
بعد از توافق بر سر محل برگزاری مراسم عروسی نوبت چانه زنی بر سر روش های پذیرایی از مهمانان محترمی است که در بهترین رستوران های شهر هم بهانه یی برای ایرادگیری پیدا می کنند. به همین دلیل خیلی ها معتقدند شام و شیرینی مهم ترین بخش یک جشن عروسی هستند. به همین دلیل هم هست که برگزارکنندگان جشن ها تدارک ویژه یی برای این بخش می بینند. یکی دو نوع از پذیرایی هایی که در باغ ها انجام می شود از این قرار است؛
«۹ مدل غذا با میوه، شیرینی و شربت در ظروف یکسان که توسط مهماندارانی با لباس های قجری سرو می شود. ورودی برای هر مهمان ۳۵ هزار تومان است.»
در یکی دیگر از باغ ها طبخ غذا و سرو آن در حضور مهمانان انجام می شود. این کار به کمک باربکیوهای بزرگ مستقر در محوطه باغ شدنی است. منوی غذا در باغ های مختلف تفاوت زیادی دارد. مسوول یک باغ در حوالی جاده چالوس از قابلیت طبخ ۷۰ نوع غذا در باغش خبر می دهد و می گوید در سلف سرویس ما انواع غذاهای دریایی، رژیمی، سبزیجات و کباب ها وجود دارد. علاوه بر این غذاها طرفداران غذاهای فرنگی هم می توانند چند نوع سوپ فرانسوی، چینی و خوراک ویژه ایتالیایی را هم تست کنند. تنوع غذاها و تعداد آنها شاید برای مهمانانی که لحظه شام بی توجه به انواع تزئینات همه غذاها را در یک بشقاب مخلوط می کنند چندان مهم نباشد اما تمام آنهایی که میزبان مجلس هستند به خوبی می دانند تعداد غذاها سال ها در خاطره ها ثبت می شود و از ویژگی های یک جشن هستند.
● سورپرایز باغی
«عروس و داماد سوار بر کالسکه دور حوض باغ توقف می کنند و بعد از انجام عکسبرداری برای تجدید لباس و پذیرایی رسمی از مهمانان دوباره به ساختمان اصلی باغ می روند.» این رویا را با چند تراول صورتی رنگ در همین تهران می توان به واقعیت بدل کرد. البته رقابت صاحبان باغ ها برای ایجاد تنوع در خدمات و جلب مشتری به این ختم نمی شود. طراحی قهوه خانه های مجلل در باغ و ساخت حوض خانه هایی به سبک قدیمی برای به دست آوردن دل صاحبان مجالس از دیگر برگ های برنده صاحبان باغ ها است. ماجرا به اینجا ختم نمی شود. ماجرای هدیه ویژه صاحبان یک باغ به عروس و داماد در صورت استفاده از آن مکان به این قرار فاش می شود که بعد از انجام رسم پرتاب دسته گل عروس میان مهمانان هر که دسته گل را بگیرد از طرف برگزارکنندگان صاحب یک سکه طلا می شود. یکی دیگر از نوآوری های صاحبان باغ ها پر کردن بادکنک های هلیمی با چند صد هزار تومان اسکناس و ترکاندن آن در میانه جشن است که این خدمات به غیر از هزینه اسکناس های داخل بادکنک که با سلیقه صاحب مجلس انتخاب می شوند، ۱۵۰ هزار تومان ناقابل دیگر هم خرج دارد. فراموش نکنید در اکثر این باغ های آرزو اگر به محض ورود شخصی از شما درخواست گرفتن سوئیچ ماشین تان را کرد ناراحت نشوید و مطمئن باشید ماشین شما در محل مناسبی پارک می شود و به محض تصمیم برای رفتن در همان محل تحویل شما می شود.
● باغ بی پایان
هر روز خدمات ویژه یی در مجالس عروسی ارائه می شود و هر روز فکر می کنیم با پول می توان خیلی کارها کرد. پیدا کردن آمار اینکه چند درصد از این ازدواج های میلیونی به زندگی های طولانی می انجامد، کمی دشوار است اما آمار طلاق در کشور آنقدر هست که سهم مهمی از آن به این عروسی ها گره بخورد.
مسعود میر
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید