جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اصول خانه‌داری


قدیم‌تر از اینها كه خانم‌های خانه دار تنها وظیفه تربیت فرزندان و مدیریت مطبخ را بر عهده داشتند، برای رفع طعم سوختگی از برنج دم كشیده، ترفندی داشتند كه تجربه كردن آن ارزش دارد: برای رفع طعم سوختگی برنج كافی است یك تكه نان روی سطح برنج قرار دهید و چند دقیقه تحمل كنید. اگر اثر سوختگی زیاد نباشد، مطمئناً مقدار زیادی از این طعم جذب نان می‌شود.
ـ فواید قند
اگر بدانید یك حبه قند چقدر كارایی دارد، دیگر دندان‌های قیمتی خود را برای جویدن آن به زحمت نمی‌اندازید. نمونه و مصداق این اثر و كارایی با ارزش زمانی است كه آتش سیگار با افتادن روی قسمتی از پیراهن، لكه قهوه‌ای ایجاد می‌كند. اگر سوختگی سطحی باشد یك حبه قند اثر آنرا از بین می برد و لكه قهوه‌ای پاك می‌شود.
ـ درخشش كریستال‌ها
چراغ‌ها و دیواركوب‌های كریستال خانه شما هم باید مانند سایر اثاث منزل، تمیز شوند. برای اینكه چراغ‌های كریستال شما درخشش و جلای كامل داشته باشد، یك قطعه پنبه را در آبی كه مقداری الكل به آن، اضافه كردید، مرطوب كنید و آن را روی سطح بلور بمالید. شفافیت و تمیزی بلورها تعجب شما را بر می‌انگیزد!
ـ مقاومت ظروف چینی در برابر حرارت
هر وقت ظرف چینی می خرید برای بالا بردن مقاومت آن در برابر حرارت پخت غذا، ظرف را به مدت یك دقیقه در آب سرد قرار دهید.
سپس ظرف را داخل همین آب روی حرارت ملایم بجوشانید. پس از اینكه آب جوش آمد به مدت چند دقیقه در آب نگه دارید.
ظرف چینی شما از این پس به اثر حرارت داغ، ترك نمی‌خورد.
ـ رفع بوی نامطبوع از ظروف
اگر بوی نامطبوع برخی از ظروف آشپزخانه پس از صرف غذا، شما را آزار می دهد، كافی است كه این ظروف را با آب گرم و مقداری گرد خردل، شست وشو دهید و به مدت ۱۰ دقیقه دست نگهدارید. سپس ظروف را با آب بشویید و خشك كنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید