جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پیلینگ لیزری چیست؟


پیلینگ لیزری چیست؟
جراحی پوست در سالهای اخیر پیشرفتهای بسیاری پیدا کرده که این بدلیل پیشرفت تکنولوژی و کاربرد آن در پزشکی می باشد . هر چند نزدیک به ۴ دهه است که لیزر استفاده می شود ولی تنها چند سال است که بطور گسترده در بازسازی و جوانتر کردن چهره به کار می رود.عبور لیزر بطور دقیق باعث برداشته شدن لایه به لایه بافت می گردد . با اولین عبور لایه سطحی یا اپیدرم برداشته می شود و زمانی که به لایه عمیقی پوست یا به درم برسد با عبور در هر لایه تغییر رنگ پوست را داریم . در زمان انجام لیزر با ورود لیزر به داخل درم پاپیلر باعث ایجاد رنگ صورتی می شود ،رسیدن به قسمت عمیق تر درم پاپیلری ایجاد رنگ خاکستری می کند . موقعی که برداشتن لایه های پوست به درم رتیکولر می رسد بافت زرد رنگ می شود . بایستی توجه داشت که نفوذ عمقی تر باعث از بین بردن ساختمان ضمائم پوست و خطر ایجاد اسکار با جوشگاه در ناحیه درمان شده می شود.
بدلایل مختلف جراحی بازسازی پوست انجام می شود منجلمه از بین بردن چین و چروک ، آسیب پوست در اثر آفتاب یا اسکارهای پوست ناشی از جوش و غرور جوانی ، آبله مرغان یا اسکارهای ناشی از اعمال جراحی که بیشتر توسط لیزر کربن دی اکسید و لیزر اریبوم انجام می شود .
با پیلینگ لیزری توسط لیزر co۲ اولتراپالس بازسازی رشته های آسیب دیده کلاژن و افزایش کلاژن در پوست جدید به وجود آمده و با از بین رفتن چین و چروک فرد جراحی شده ۵ تا ۱۰ سال جوانتر از سن واقعی اش به نظر می رسد در حقیقت ترکیب اثر برداشتن پوست و تحریک کلاژن باعث صافی پوست پس از عمل می شود و در صورت مراقبت صحیح از پوست و قرار نگرفتن در معرض آفتاب آثار سودمند این عمل تا سالیان سال باقی می ماند .
● علل اصلی ایجاد کننده چین و چروکهای صورت کدامند؟
بیشتر چروکهای صورت در اثر آسیب نور آفتاب هستند و اثر عوامل داخلی و افزایش سن در درجه بعد قرار دارد . اشعه اولترا ویوله و نور آفتاب باعث افزایش ضخامت پوست و تخریب الیاف الاستین پوست می شود بیماران با پوست روشن آسیب آفتاب را بیشتر نشان می دهند . مناطقی که بیشتر توسط آفتاب آسیب می بیند .
اطراف چشم و اطراف دهان هستند اگر چه سیگار چروک صورت و بخصوص چروک اطراف دهان را بیشتر می کند ولی مکانیسم آن به دلیل کاهش آب میان بافتی و افزایش حساسیت به رادیکالهای آزاد هست .
به طور کلی می توان چروک های صورت را به دو دسته تقسیم کرد .
یک دسته چروک هایی که در اثر حرکات ماهیچه های صورت و تکرار آنها به وجود می آید مثلا اخم کردن زیاد باعث ایجاد خط ابرو یا خط اخم می شود . دسته دوم چروک های ایجاد شده در اثر نور آفتاب که بیشتر اطراف دهان و چشم را گرفتار می کند.
چروک های همراه حرکت صورت :
▪ چروک پیشانی
▪ چروک خط وسط ابرو
▪ چروک خط اتصال کنار بینی و دهان
▪ چروک بدون ارتباط با حرکت پوست صورت یا چروک های آفتابی
▪ چروک اطراف دهان
▪ چروک اطراف چشم
▪ چروک چانه
چروک های ایجاد شده در دسته دوم با چروکهای آفتابی به لیزر co۲ اولتراپالس خوب جواب می دهند و می توان گفت که اولین انتخاب برای پلینگ لیزری توسط لیزر چروکهای اطراف چشم و اطراف دهان می باشند.
چروکهای ناشی از افزایش حرکات عضلات صورت دسته اول از نظر پاسخ به لیزر در درجه بعد قرار دارند . اگر چه بهبودی کلینیکی در از بین بردن چروک به طور کلی بین ۵۰تا ۸۰% می باشد ولی در گروه اخیر بایستی در صورت لزوم روشهای دیگر از بین بردن چین و چروک صورت همراه لیزر تراپی بکار برده شود هر چند که بیشتر بیماران تمایل به انجام و روشهای محافظه کارانه در ارتباط با پوست صورت دارند ولی گاه لازم می شود که قبل از عمل لیزر لیفتینگ پوست و یا بلفاروپلاستی انجام پذیرد.
در بیماران با آسیب آفتاب که دارای چروک صورت می باشند بدون شک ضایعات دیگر پوستی مانند کراتوزسبورئیک ۳ کراتوز آفتابی۴ یا لنیتگوی ۵ آفتابی دیده می شود که همزمان با چروک صورت با لیزر درمان می شوند اگر چه درمان انتخابی بررسی لنتیگوهای ایزوله لیزرهای نوع پیگمانی صورت می باشند.
● قبل از انجام عمل پیلینگ شیمیایی پزشک باید چه نکاتی را به بیمار تذکر دهد؟
پارامترهای مختلف که بایستی توسط پزشک قبل از عمل لیزر مورد نظر قرار گیرد عبارتند از :
▪ نوع پوست بیمار
▪ مناطق پوستی مورد درمان
▪ درمانهای قبلی انجام شده
▪ تمایل پوست بیمار به ایجاد جوشگاه و گوشت اضافته
▪ سابقه تب خال
▪ سابقه بیماری کلاژن و ایمونولوژیک
▪ انتظارات بیمار از عمل لیزر
علاوه بر موارد فوق بایستی حتما عکس بیمار قبل از عمل گرفته شود زیرا اغلب بیماران پس از عمل لیزر وضعیت قبل از عمل را فراموش می کنند و همچنین بایستی بیمارانی که انتظار بالاتر از واقع لیزر بازسازی پوست دارند مورد عمل قرار نگیرند.
در سه دسته بیمار نبایستی از لیزر co۲ استفاده کرده و بهتر است علیرغم کاهش اثر از لیزر اریبوم یاگ استفاده نمود:
افرادی به دلیل شغل خود امکان طی دوره بهبودی طولانی پس از لیزر را ندارند .
افرادی که امکان ماندن مدت زمان لازم در منزل را ندارند
افرادی که مسائل منفی موقتی و فوری پس از عمل را نمی توانند تحمل کنند .
بیشتر بیماران در کلینیک قبل از عمل لیزر سوالاتی در مورد طول مدت عمل ظاهر پوست بلافاصله پس از عمل و مدت زمان بهبودی و مراقبتهای پس از عمل دارند که بایستی کلیه این اطلاعات توسط بروشورهای ساده و قابل فهم همراه توضیحات لازم توسط دستیار و پرستار مربوطه به بیمار داده شود.
● مدت زمان انجام عمل پیلینگ لیزری و ترمیم پس از عمل چقدر است ؟
با وجود دستگاههای جدید لیزر اولتراپالسی اسکن دار معمولا طول مدت عمل لیزر پوست کمتر از یکساعت طول می کشد . بلافاصله پس از عمل پوست برافروخته و به رنگ صورتی پر رنگ یا قرمز در می آید و بیمار احساس سوختگی یا خارش می کند که در روش تکنیک باز از پماد وازلین و یا پماد ترکیبی روی پوست استفاده می شود که بستگی به نوع بیمار ، پزشک می تواند از روش پانسمان بستر با گاز نیمه تراوا استفاده نماید.
برای ۲تا ۵ روز پس ازعمل بیمار دارای ترشحات روشن یا کمی زرد رنگ است . تورم صورت بین روز ۲ تا چهارم طبیعی است و بین روزهای ۷ تا ۱۰ بیمار پوست قرمز و صورتی دارد که به تدریج به سمت طبیعی شدن پیش می رود و در حدود هفته سوم پس از عمل از بین می رود.
در روش باز معمولا در ۲۴ ساعت اول با استفاده از کمپرس سرم سرد بایستی ترشحات شسته و پس از ۲۴ ساعت از محلول آب و سرکه برای تمیز کردن صورت استفاده می شود در روش پانسمان بسته روز دوم یا سوم پانسمان عوض شده و همزمان بایستی بیمار آنتی بیوتیک و داروی ضد ویروس مصرف نماید.
در چند روز اول بایستی سر بیمار هنگام خواب بالا باشد تا از تورم صورت جلوگیری شود معمولا بیمار بایستی یک هفته دو هفته شش هفته و ۶ ماه پس از عمل توسط پزشک ویزیت شود و پس از روز ۱۵ بایستی کرمهای تجویز شده توسط پزشک با دقت استفاده شود . حداقل تا ۲ هفته پس از لیزر بیمار نبایستی در معرض آفتاب قرار گیرد و پس از آن بیمار بایستی از ضد آفتاب ، کلاه لبه دار ، نقاب یا عینک آفتابی استفاده نموده و مراقبت های لازم تا ۳ ماه انجام گیرد.
● آیا پس از انجام عمل پیلینگ لیزری نیاز به تکرار درمان وجود دارد؟
بسته به نوع ضایعه و چین و چروک ممکن است دربعضی بیماران تکرار درمان نیاز باشد .جدیدا تحقیق روی نتایج لیزرهای جدید که بدون عمل سایش پوست و بدون ایجاد زخم روی پوست بر روی چروک صورت موثر هستند انجام شده که بر روی مدل های حیوانی موثر بوده است ولی هنوز مدارک و شواهد برای قضاوت در مورد نتایج و عملکرد آن در مقایسه با پلینگ لیزری co۲ و اریبوم باگ ناکافی است .
منبع : گیگاپارس


همچنین مشاهده کنید