پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خشم فرو خفته لب باز می کند


خشم فرو خفته لب باز می کند
خشم فروخفته مردم علا قمند به ورزش کشورمان کم کم سر باز می کند. قهرمانان ملی شرکت کننده در المپیک چین یکی پس از دیگری راه بازگشت به خانه را با دست خالی پیش می گیرند و سوال بزرگ این است که بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد تومان هزینه آشکار، میلیاردها تومان هزینه پنهان، عمر و جوانی را چگونه نابود کردند و حاصل آن چه بود؟
تمامی مسوولا ن آشکار و پنهان کاروان بزرگ المپیک چه آنهایی که با هواپیمای قهرمانان رفتند و چه آنهایی که جدا از هواپیمای قهرمانان رهسپار چین و ماچین شدند تا از چشم تیزبین خبرنگاران پنهان باشندحالا بیایند و پاسخ بگویند. آنچه مسلم بود فریاد ضعف فنی و تدارکاتی تیم ها به آسمان رفته بود واین نیازمند بررسی و نقدی بی رحمانه است که چطور قبل از سفر صدای هیچکس در نیامد همین که مدالی برای پنهان شدن و پوشاندن ضعف به دست نیامد هر کسی برای فرار از پاسخگویی کس دیگری را به مسلخ می فرستد. سرپرستی از تیم های شرکت کننده در المپیک وقتی مورد سوال واقع شد که رمز موفقیت و کسب مدال طلا ی شما چیست؟
گفت سه نوبت در روز، روزی ۸ ساعت و ۶ روز در هفته را تمرین کردیم تا بتوانیم خود را به المپیک برسانیم. به یاد مرحوم کخ افتادم وقتی سرمربیگری تیم استقلا ل را قبول کرد، عنوان کرد به من مربوط نیست که جناب شازده فوتبالیست عزیز دردانه تا ساعت ۴ صبح شب زنده داری کرده است. سر ساعت ۸ تمرین و آماده سازی را آغاز می کنم ۱۰ صبح کلا س توجیحی قوانین فوتبال داوری و روانشناسی داریم بعد از ظهر هم تمرین جدی حالا هرکس مرد میدان است بسم ا... یاران که دیدند با این کخ نمی شود به همه کار رسید ضمنا فوتبال هم بازی کرده سرش را زیر آب کردند تا گاهی با دوستان گده و شب زنده داری کنند ضمنا صبح هم تا ۱۱ خواب باشند بعد از ظهر هم برای خالی نبودن عریضه تمرینکی هم داشته باشند و البته نامش را هم گذاشتند فوتبال حرفه ای آن وقت فریادشان بلند شد که مگر می شود، به فاصله ۴ روز مسابقه لیگ برگزار شود بدن ما با این نظم و ترتیب جواب نمی دهد و خواستار ادامه بازی ها فقط در جمعه ها شدند یعنی یک چیزی شبیه تفریح و عصرانه و ضمنا فوتبال لیگ کشور هم برگزار کرده باشیم و قهرمانان المپیکی ما وقتی برابر بدن های آماده، محکم و فنی سایر ملت ها قرار می گیرند قبل از مسابقه باخت را درچهره خود ترسیم می کنند چرا که یک قهرمان به خوبی می فهمد که حریفش چند مرده حلا ج است و چقدر کار کرده است و او چقدر کم فروشی کرده و تمرینات را به بطالت گذرانده امروز مسوولیت عدم موفقیت ها به گردن یکدیگر حواله می شود. کمیته المپیک به گردن سازمان و سازمان به گردن فدراسیون ها و مردم ایران غضبناک از هر سه که اینگونه با حیثیت ورزشی کشوربازی کردند.رسم براین است که انتخابات کمیته المپیک بلا فاصله بعد از هر المپیک برگزار شود و افراد موفق باقی بمانند و سایرین حذف شوند و تیم تازه نفس برنامه ریزی برای المپیک آینده را به عهده می گیرد انشا ا... درفرصتی دیگر پیرامون آینده کمیته المپیک کشورمان خواهیم نوشت چرا که این المپیک با همه زیبایی و زشتی آن تمام شد حالا چه در کشتی و تکواندو مدال بگیریم یا نگیریم، اما خطر بزرگتر انتخابات کمیته المپیک آینده است که به آن به زودی خواهیم پرداخت.
● غبطه
چندی قبل در سطح شهر شاهد نصب بیلبوردهای تبلیغاتی با عنوان مسابقات فوتبال غرب آسیا با جام «ال جی» بودیم یعنی اسپانسر مالی این مسابقات را شرکت تولید کننده لوازم صوتی و تصویری ال جی بر عهده گرفته بود و این مسابقات با سلا م و صلوات به پایان رسید و جام قهرمانی را در آغوش گرفتند بنرهای تبلیغاتی این شرکت کره ای در پشت سر قهرمانان فوتبال آسیا خودنمایی کرد و نمی دانیم از دو سال گذشته تا امروز چه اتفاقی افتاده که یک روز این شرکت به دلیل ملیت کره ای آن مورد تحریم قرارمی گیرد وکاری می کنند که با بهم خوردن این مسابقات تحت عنوان جام ال جی فدراسیون فوتبال چند صد هزار دلا ر خسارت بپردازد و نام جام را تغییر دهد و امروز تحت همان شرایط در حالی که هیچ تغییری درماهیت مسئله صورت نگرفته این جام برگزار می شود و آب هم از آب تکان نمی خورد. شاید دوستان فراموش کرده باشند که سه سال قبل یعنی در بحبوحه مسابقات تدارکاتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان قرار شد فدراسیون فوتبال دادکان مسابقات چهار جانبه ای تحت عنوان جام ال جی برگزار کند. همه چیز آماده شد، قرارداد با این اسپانسر بسته شد، اما این مسابقات همزمان شد با رای گیری پیرامون حق مسلم مردم کشورمان یعنی داشتن انرژی هسته ای، کره جنوبی به تبعیت از ارباب خود، آمریکا علیه ملت مظلوم ما رای داد و قرار بر این شد با کشورهایی که ناجوانمردانه از پشت به ما خنجر زدند، برخورد شود و در اولین گام برخی مجلسیان و دولت خواستار لغو بازی چهار جانبه باعنوان جام ال جی شدند و فدراسیون مظلوم دادکان با پرداخت خسارت به این شرکت جام را لغو و اطاعت امر کرد، اما امروز در حالی که هنوز داغ حمایت کره ای ها بر دل سیاست ماست گروهی که ادعای فرا اصولگرایی هم دارند بدون رودربایستی با همان کره ای های کذایی قرارداد بسته و مسابقات را برگزار می کنند والبته آب از آب هم تکان نمی خورد. نمی دانیم ما را چه می شود.
چندی قبل یکی از همکاران ما به وظیفه اطلا ع رسانی و امر به معروف و نهی از منکر خود عمل کرده و پیرامون شرکت یکی از مدعیان ارزشی در مجلس مغایر با شئونات اخلا قی خبری را منتشر می کند، به جای برخورد با آن جناب، همکار ما دو روز را دور از خانواده سپری کرد و اتفاقا بعد از دو سال از آن ماجرا امروز همان جناب آن چنان دسته گلی به آب می دهد که فریاد دویست نماینده مجلس و بسیاری از دانشجویان و علا قمندان به ایران اسلا می به آسمان بلند می شود که کاری کنید و جلوی این بداخلا قی ها را بگیرید. یعنی سخنی که دو سال پیش همکارم زد و به جای تقدیر از او دو سال تمام او را بلا تکلیف نگهداشته تا عطای کار را به لقایش ببخشد و به کار دیگری بپردازد. امروز هم عرض می کنیم این فدراسیون با این عملکرد کمتر از دو سال دیگر تشت بی خاصیتی اش از بام به زمین خواهد افتاد و آن روز غبطه می خوریم که چرا به نصایح روزنامه های منتقد گوش نکردیم و فرصت ها را از دست دادیم.
● منشور اخلا قی یعنی آب در هاون کوبیدن
منشور اخلا قی فدراسیون فوتبال منتشر شد. قبل از اظهارنظر پیرامون این منشور باید عرض کنیم همواره عادت داریم مفاهیم را با یکدیگر مخلوط کنیم. به نظر می رسد منشور نویسان ارزش های اعتقادی و اخلا قی را با اخلا ق حرفه ای در فوتبال مخلوط کرده اند. مدت هاست همین اشتباه و خلط مبحث باعث می شود مقاومت کاذبی در بین مخاطبین فوتبالی به وجود بیاید. فضای اعتقادی جامعه و رعایت ارزش ها در بین جوانان و نوجوانان جامعه مخلوطی از فرهنگ ارزشی و فرهنگی است که اثرپذیر بوده است و هیچگاه مسوولا ن اجرایی و فرهنگی جامعه تلا ش نکردند یا نخواستند با برخوردهای فیزیکی، حذفی و آمرانه به رفع فرهنگ اثرپذیر اقدام کنند چه طور ممکن است در این فضای عمومی قسمتی از آن راجدا کرده و خواستار همنوایی با سایر جوانان و نوجوانان جامعه بود. به نظر ما باید دو واژه از هم جدا شود: ۱- منشور ارزشی و اخلا قی ۲- منشور اخلا ق حرفه ای فوتبال.
سوال این است که آیا می توانیم برای فوتبالیست ها به صرف دعوت به تیم ملی تعیین وضعیت ظاهری کرد یا نوع آرایش آنها را مشخص یا توصیه اخلا قی کرد، اعتقاد داریم که دعوت به تیم مجوزی برای امر و نهی ها نیست مگر آنکه قبل از دعوت به تیم ملی نوع آرایش، پوشش و رعایت ارزش ها جزو شرایط باشد و اصولا ملا ک ها را منحصر به بازی خوب و آمادگی بازیکنان ندانیم، اما سخن دیگری داریم و آن هم فرهنگ حرفه ای فوتبال است در این قسمت منشور عرفی فوتبال حکایت از قرار و مدارهایی می کند که یک فوتبالیست حرفه ای باید رعایت کند. در فرهنگ حرفه ای فوتبال حتی نوع آرایش بازیکنان نیز تابع قراردادهای اسپانسرها یا حامیان مالی آنهاست. دیوید بکام در قراردادی با اتحادیه آرایشگران لندن باید نوع آرایش موی خود را همانطور که آنها تعیین می کنند آرایش کند و اگر غیر از این رفتار کند باعث محرومیت و مستحق جریمه خواهد شد و این یعنی فرهنگ حرفه ای فوتبال. شما بارها با کلمه فرپلی یا بازی جوانمردانه برخورد کرده اید و این کلمه حاصل قرار و مدارهای فرهنگ حرفه ای فوتبال است که همگان هم بعد قانونی و الزام آور آن را رعایت می کنند و هم بعد اخلا قی آن را لحاظ می کنند و اگر هم بعد اخلا قی را رعایت نکنند علی رغم تقبیح آن، ولی هرگز اجبار را در آن لحاظ نخواهند کرد.
اگر بازیکنی دچار آسیب دیدگی شود یک قرار اخلا قی فرهنگ حرفه ای توقع دارد که بازیکنان حریف توپ را به خارج از زمین بزنند، اما اگر چنین نکردند و بازی را ادامه دادند وظیفه داور است که بازی را متوقف کرده و به وضعیت بازیکن آسیب دیده رسیدگی کند (یعنی اهرم اجرایی) حال اگر قرار باشد مسائل ارزشی را جایگزین فرهنگ حرفه ای فوتبال کنیم در اینجا این سوال پیش می آید که آیا اجازه داریم خود را به جای خدا گذاشته و بندگان را وادار به نوع آرایش یا لباس خاص کنیم. عرض می کنیم هرگز، اما البته اعتقاد داریم که این اعمال باعث فرهنگ سازی منفی در بین جوانان و نوجوانان می شود. برای جلوگیری از این مساله می توان با استفاده از فرهنگ حرفه ای و تبلیغ فرهنگ اخلا قی حرفه ای و تشویق های اجتماعی و رعایت عرف جامعه فضایی ایجاد کرد که بازیکن تابع فضای عمومی جامعه باشد، لذا به نظر ما انتشار منشور اخلا قی در حقیقت آب در هاون کوبیدن است.
نویسنده : غلا محسین زمان آبادی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید