پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تعبیر یک رؤیای بزرگ


تعبیر یک رؤیای بزرگ
مایکل فلپس امریکایی و ۲۳ ساله هم به یاری استعداد خاص و غیرمتعارف اش و هم با کمک خطیر هم تیمی هایش تبدیل به ستاره المپیک بیست و نهم شده و حتی از یکشنبه این هفته یعنی ۷ روز قبل از پایان پیکارها، انتخابش به عنوان ستاره این مسابقه ها قطعی شده بود.
او در رقابت های شنای این المپیک برنده ۸ مدال طلا شد که ۵ تا در مواد انفرادی بود و ۳ مورد در امدادی. او در ۷ ماده از این ۸ ماده رکوردهای جهانی را شکست و اولین انسانی شد که در یک دوره المپیک این تعداد مدال زرین را برده است. رکورد قبلی کسب بیشترین طلا در یک دوره پیکارهای المپیک ۷ مدال زرین بود که مارک اسپیتز هموطن معروف و «اینک بازنشسته» فلپس در سل ۱۹۷۲ در المپیک مونیخ تصاحب کرده بود.
فلپس در المپیک ۲۰۰۴ آتن و در ۱۹ سالگی خود نیز کوشیده بود از دستاورد اسپیتز فراتر رود و به رغم ناکامی در آن امر تا کسب ۶ طلا و دو برنز پیش رفته بود که یک کارنامه فوق العاده بود. به این ترتیب فلپس در دو دوره المپیک ۱۴ طلا و ۲ برنز برده که او را تبدیل به موفق ترین ورزشکار تاریخ المپیک ها کرده است. حد نصاب پیشین کسب بیشترین طلا در المپیک ها ۹ طلا بود که کارل لوئیس امریکایی و پاوو نورمی فنلاندی در دوومیدانی، لاریسا لاتی نینای روسی در ژیمناستیک و البته اسپیتز در شنا به جا گذاشته بودند.
فلپس پس از کسب سومین طلایش در پکن با دستاورد چهار ورزشکار فوق مساوی کرده و با نیل به هر طلای اضافی بیش از پیش از آن فاصله گرفت و به تنهایی رکورددار شد و حالا از سایرین بشدت پیشی گرفته است. هنوز نیکولای اندریانوف ژیمناست مرد روسی با ۱۵ مدال و لاتی نینا با ۱۸ مدال از نظر مجموع مدال ها از فلپس در المپیک ها پیش هستند، اما ۱۴ طلای شناگر امریکایی به سبب مرغوبیت مدال های او از دستاورد آنها بسیار بهتر نشان می دهد و از جانب دیگر چون فلپس خیال کناره گیری ندارد و سن کمی دارد، امکان گذر وی از مجموع مدال های دو ژیمناست فوق وجود دارد.
● مسئله ای حیرت آور
شکی نیست که اگر یاران فلپس در مواد امدادی پکن آن طور جانفشانی نمی کردند امکان ۸ طلایی شدن وی وجود نداشت و سرآمد و نقطه اوج این قضیه در ماده ۱۰۰ ۴ متر آزاد امدادی در دومین روز از مسابقات امسال بود که امریکا به همت جیسن لزاک شناگر چهارم (و آخر) خود در شرایطی اول شد و نوار طلایی فلپس را استمرار بخشید که تا متر و حتی ثانیه آخر پیروزی فرانسه به یمن حضور الن برنار قهرمان جهان قطعی به نظر می رسید. این که چطور لزاک ۳۲ ساله و کهنه کار توانست در آن لحظات تنگ و کوتاه دستش را سریع تر از برنار به لبه استخر بزند و باعث غلبه خودش و یارانش بر فرانسوی های شایسته شود، هنوز هم نامعلوم و حیرت انگیز می نماید.
یک نقطه بسیار دشوار دیگر در روند کار فلپس در پکن در روز شنبه این هفته در فینال ۱۰۰ متر پروانه شکل گرفت. فتوفینیش و بررسی های کامپیوتری نشان داد که او سریع تر از حریف پرشور صربستانی اش (میلوراد کاویچ) به نقطه پایان رسیده و اول شده اما هنوز که هنوز است خیلی ها به این نتیجه شک دارند و کسانی که معتقدند رقیب صربستانی به واقع برنده شده، کم نیستند و پرونده شکایات و درخواست رسیدگی از جانب هیأت اعزامی این کشور به پکن، هنوز در دفاتر کمیته سازماندهی بازی ها و فینا (فدراسیون بین المللی شنا) مفتوح است و فیلم مسابقه هنوز هم نشان نمی دهد که کدام یک برنده شده اند و چشم غیرمسلح (و حتی مسلح!) نیز از این کار عاجز است اما به هر حال مجریان مسابقات به سود فلپس رأی دادند.
● فاصله ای عظیم
اما در سایر رشته ها برتری فلپس بر رقبا بسیار زیاد بود و حتی در ۲۰۰ و ۴۰۰ متر مختلط انفرادی که تصور می شد هموطنش رایان لوچت و «لاژلو چه» مجاری سخت به پای او بپیچند و حتی او را ناکام کنند، وی در نهایت با برتری محسوس قهرمان شد و تیم امدادی ۲۰۰ ۴ متر آزاد امریکا هم با در برداشتن فلپس در شرایطی قهرمان این ماده شد که از تیم دوم (روسیه) بیش از ۵ ثانیه پیش بود که در شنا فاصله ای عظیم و باورنکردنی است.
بنابراین باید پرسید این موجود عجیب که تمامی دستاوردهای قبلی را زیر پا نهاده و تبدیل به اعجوبه تاریخ المپیک شده و بعید نیست که در المپیک لندن نیز دست کم دو سه طلا بر مجموعه فعلی اش بیفزاید از کجا آمده است و ماجرایش چیست. فلپس که در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۰۷ در ملبورن استرالیا نیز ۷ طلا برد و مدال زرین هشتم را فقط به خاطر خطای یارانش در یک ماده امدادی از دست داد و در رقابت های جهانی ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نیز به ترتیب ۴ و ۵ طلا را صاحب شد با حرف هایش پاسخ چندان روشنی را به سؤال فوق نمی دهد، اما از همان حرف ها مشخص است که او اصلاً نقطه کنونی را پایان کارش در شنا نمی داند، بلکه شروعی بر تکوین کاملتر و بیشتر ورزش خود از طریق همت و مهارت های خود می انگارد.
● هر کاری امکانپذیر است
فلپس چند روز پس از فتح طلای هشتم (و آخر) خود در پکن که در ماده ۱۰۰ ۴ متر مختلط امدادی حاصل آمد و خود او در آن ۱۰۰ متر پروانه را شنا کرد، می گوید: «هر کاری را که می خواستم در پکن انجام بدهم و جزو مأموریت هایم بود، صورت دادم.در هر ۸ رشته اول شدم و در ۷ مورد رکوردهای جهانی را شکستم و مرزهایی که می خواستم به آن برسم، فتح شد.
در عمرم رؤیاهای زیادی دیده ام و شرح وظایف و دستورهای کار مفصلی را برای خود نگاشته ام و سرآمد آنها، برنامه ام برای پکن بود که حاصل آمد. مثل تعبیر یک رؤیای بزرگ و باور نکردنی بوده است. شاید هم حاصل کار من در پکن این نکته را نشان می دهد که هر رؤیایی امکانپذیر است. به شرطی که به خوبی برای آن تدارک ببینید و برنامه داشته باشید. فراز و نشیب هایش را پشت سر بگذارید و حساب تمام ثانیه های آن را بکنید. من با این سلاح ها به مرزهای مورد نظرم رسیده ام و این امر، واقعاً احساس خوبی را به من بخشیده است.»
● حرف اول
کوشش عظیم فلپس برای رسیدن به اهدافی که گفتیم و مهمتر از همه فراتر رفتن از ۷ طلای ۳۶ سال پیش اسپیتز طی ماه های اخیر و بویژه ،۱۰ ۱۲ روزی که المپیک پکن جریان داشته، چنان به موضوع مهم و همه گیر و جذابی بدل شده که در بسیاری از نقاط جهان پیوسته درباره آن صحبت و تبادل اخبار و اظهار نظر جریان داشته و شاید موضوع اول المپیک پکن بوده باشد. در خود امریکا در بسیاری از نقاط شهرها و بخصوص محل برپایی مسابقات بیسبال و «فوتبال امریکایی»، رقابتهای شنای المپیک پکن بر روی اسکرین ها و تابلوهای بزرگ در حال پخش بوده و هر کسی که از مقابل آنها عبور می کرد، می توانست از آخرین تحولات مربوط به ثمر دادن یا ندادن کوشش های فلپس مطلع شود و این وضع تا یکشنبه (۲۷ مرداد) که شنا در پکن ادامه داشت، برقرار بود.
● مطرح تر کردن شنا
خود فلپس می گوید هدف عاجل بعدی اش کار و مانور و سرمایه گذاری روی موج استقبالی است که شرحش را آوردیم تا از این طریق بتوان شنا را در جهان مطرح تر و رایج تر ساخت و به آن چهره جهانی وسیع تری را بخشید.» شنیده ام که در مسابقات مهم اخیر بیسبال و به عنوان مثال وقتی تیم یانکیز بازی داشته، در استادیومش در نیویورک پای بلندگو اخبار کارهای من در المپیک ها دائماً پخش می شده و هر جا می رفتید، تلویزیون ها و اسکرین ها تصاویر مرا پخش می کردند و شنا حرف اول را می زده است. رخداد خوبی است اما این تازه ابتدای کار است و در اوایل تحول مورد نظرمان قرار داریم و کامل شدن این ماجرا زمان قابل توجهی خواهد برد.
حرف من این است که شنا نباید ورزشی باشد که فقط هر ۴ سال یک بار به خاطر برپایی مسابقات المپیک به یادها بیاید و در سایر مواقع و سال ها از نظرها دور بماند و کسی آن را چندان نبیند. اگر دقت کنید، متوجه می شوید که شنا به خاطر المپیک، فقط هر چهار سال یک بار به حرف اول بدل می شود و در سایر اوقات کسی کاری به کارش ندارد و در رسانه ها و تلویزیون ها اثر لازم و وسیع از آن را نمی بینید. شنا در تمامی ۱۲ ماه سال در جریان است و کمتر روزی از این قضیه عاری و بی بهره است. ولی برای رسانه ها و بخصوص نوع تصویری آن، به محض این که المپیک تمام می شود، شنا هم به اتمام می رسد خود من شاید در تمامی ۳۶۵ روز سال شنا کنم و برای شناگران برتر جهان فقط یک استراحت کوتاه مدت وجود دارد و آن، در یکی دو هفته بعد از اتمام المپیک یا مسابقات شنای قهرمانی جهان است که ورزشکاران نفسی تازه می کنند و برخی مسن ترها برای همیشه بازنشسته می شوند و نسل جوانتری وارد تیم های ملی کشورها می گردند. هدف من مطلع کردن بیش از پیش مردم از این روند و شرح اتفاقاتی است که در زمان هایی غیر از المپیک ها رخ می دهد و ما در آن تلاش ها شریکیم و بقیه از آن بی اطلاع اند.»
● ۱۰ سال بعد
فلپس همچنین می گوید: «می خواهیم کاری کنیم که از این پس شنا بیش از پیش دیده شود و مسائل اش در رسانه ها و بین مردم انعکاس یابد و ماجرا به المپیک ها منحصر نشود. فکر می کنم این کار امکانپذیر باشد و حتی اگر محسنات برخاسته از این قضیه شامل حال خود من نشود، برای نسل بعدی به کار خواهد آمد. از این طریق کار و زندگی آنها در آینده آسان تر از وضعیت فعلی خواهد شد. شنا زندگی مرا تغییر داده و به جایگاه فعلی رسانده و قادر به انجام کارهای مختلف کرده است. اگر تغییرات و پیشرفت لازم را تأمین کنیم، ورزش هیجان انگیز تری را پیش رو خواهیم داشت و شاید ۱۰ سال بعد شرایط بسیار بهتر از حالا باشد. برای آن منتظر می مانم.»
● قهرمان در یک نگاه
▪ نام: مایکل فلپس
▪ متولد: ۳۰ ژوئن ۱۹۸۵ در بالتیمور امریکا
▪ شروع شنا: به طور جدی از ۵ سالگی
▪ افتخارات: یک مدال زرین مسابقه های جهانی ،۲۰۰۱ ۴ مدال طلای مسابقات جهانی ،۲۰۰۳ ۵ مدال زرین رقابت های جهانی ۲۰۰۵ و ۷ طلای پیکارهای جهانی ،۲۰۰۷ ۶ طلا و ۲ برنز بازی های المپیک ۲۰۰۴ و ۸ طلای المپیک ۲۰۰۸
▪ صاحب بیشترین طلا (۱۴ عدد) در تاریخ المپیک ها و انتخاب شده به عنوان ستاره المپیک های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸
وصال روحانی‎
منبع: Fina
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید