پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فلپس با هشت مدال طلای المپیک جاودانه شد


فلپس با هشت مدال طلای المپیک جاودانه شد
مایکل فلپس، شناگر آمریکا با کسب هشتمین مدال طلای خود در مدت یک هفته از پیکارهای المپیک پکن، نام خود را در تاریخ المپیک جاودانه کرد.
او تنها ورزشکاری است که در تاریخ ۱۱۰ ساله المپیک، در یک دوره هشت مدال طلا برده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، فلپس در روز یکشنبه ۱۷ اوت با یک هفته رکورد شکنی طلایی در شنای المپیک، با پیروزی تیم چهار در صد متر امدادی چهار شنای مردان آمریکا، پرده نمایش با شکوه خود را پایین آورد. او با کسب هشتمین مدال طلا رکورد ۳۶ساله هموطنش مارک اسپیتز در مونیخ ۱۹۷۲ را شکست.
فلپس ۲۳ ساله همچنین هفتمین رکورد جهانی در طول یک هفته را جا به جا کرد. او موفق ترین المپین تاریخ با مجموع ۱۴ مدال طلا در دو المپیک ۲۰۰۴آتن و ۲۰۰۸پکن است.
این شناگر با ارج نهادن به تیم المپیک آمریکا که به او کمک کرد تا به رکورد هشت مدال طلا برسد، گفت: «نمی دانم چه بگویم. همه چیز، هر مسابقه، یکی پس از دیگری از بردن با یک صدم ثانیه اختلاف تا پایان دادن حتی با یک رکورد جهانی، همه در این جا برایم یک تجریه عجیب بود.»
نمایش های فوق انسانی هر روز در المپیک، شاهد حکومت همیشگی فلپس در مرکز نمایش پکن بود؛ هر چند تنها در اواخر شنبه نور برای مدتی روی اوسین بالت، دونده جاماییکایی متمرکز شد که در فینال ۱۰۰متر مردان یک رکورد تازه برای جهان بر پا کرد و با بردن طلا سریعترین مرد جهان شد.
در چهار در صد متر چهارشنای امدادی، او بخش صد متر پروانه را شنا کرد و نقشی کلیدی در پیروزی تیمش داشت، زیرا در حالی که در میانه راه نفر سوم و پشت سر شناگران ژاپنی و استرالیایی بود، با برتری دور سوم را به پایان رساند و در شنای دور چهارم و آخر، جیسون لزاک با شنای آزاد هرگز این برتری را از دست نداد تا آمریکا و تیم فلپس به طلا برسند.
نمایش های فوق انسانی هر روز در المپیک، شاهد حکومت همیشگی فلپس در مرکز نمایش پکن بود؛ هر چند تنها در اواخر شنبه نور برای مدتی روی اوسین بالت، دونده جاماییکایی متمرکز شد که در فینال ۱۰۰ متر مردان یک رکورد تازه برای جهان بر پا کرد و با بردن طلا سریعترین مرد جهان شد.
چین با ۳۲طلا به حکومت خود در رده بندی مدال بگیران ادامه داد. آمریکا با ۱۹ طلا، که هشت تای آن توسط مایکل فلپس بدست آمد، در رده دوم ایستاد و بریتانیا با ۱۱? طلا آلمان رابه رده چهارم فرستاد. آلمان با ۹ طلا تا کنون چهارم است.
کنستانتینا توسوسکو، مادر رومانیایی دو فرزند، پرکار ترین روز المپیک رادر یکشنبه، ۱۷ اوت، پشت سر گذاشت. او در ماراتن زنان با زمان دو ساعت و ۲۶ دقیقه و ۴۴ثانیه به مدال طلا رسید.
روز یکشنبه، ۳۷ مسابقه پایانی داشت. پنج طلای دیگر هم در دو ومیدانی توزیع شد که شامل ۱۰۰ متر زنان و ده هزار متر مردان نیز بود.
تنیس، بدمینتون، دوچرخه سواری، شیرجه، شمشیربازی، ژیمناستیک، پاروزنی، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، تنیس روی میز و وزنه برداری هم رقابتهای فینال داشت.
در ده هزار متر مردان، اتیوپی حاکم بر پیست بود و با « که نه نیسا- به که له » طلا گرفت. او در برابر هموطنانش، هایله گبرسه لاسی، قهرمان پیشین، و سیله شی سی هینه، برنده مدال نقره المپیک آتن پیروزمندانه از عنوانش دفاع کرد.
به نظر می آید که کرون استیوارت با اول شدن در مسابقه مقدماتی، پس از قهرمانی بالت در ۱۰۰متر مردان، جاماییکا را در ۱۰۰ متر زنان هم برنده مدال طلا کند.
در استخرهای پکن تیم امدادی مردان آمریکا یک ثانیه و سه صدم ثانیه رکورد پیشین جهان را بهبود بخشید. استرالیا در چهار در صد متر امدادی زنان، بیش از سه ثانیه رکورد جهان را کاهش داد.
اما برای استرالیا رویای تاریخی سه طلای پیاپی شنای ۱۵۰۰ متر مردان در سه المپیک پیاپی توسط گرانت هکت وقتی نقش بر آب شد که پس از حدود ۱۵دقیقه رقابت در آب، اسامه ملولی از تونس باتنها ۴۹ صدم ثانیه اختلاف، جلوتر از او خط پایان را طی کرد و قهرمان شد.
در تنیس رافائل نادال، تنیس باز شماره یک جهان از اسپانیا برای طلای انفرادی مردان به پیکار فرناندو گونزالز شیلیایی رفت.
منبع : سایت بی نقاب


همچنین مشاهده کنید