جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

همه چیز درباره پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک


همه چیز درباره پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک
«مایکل فلپس» متولد ۳۰ ژوئن ۱۹۸۵ در «مریلند» آمریکا است. پدر او «فرد فلپس» به عنوان پلیس محلی در «مریلند» کار می کرده و مادرش «دبی داویسون فلپس»نیز یک معلم مدرسه است. والدین فلپس در سال ۱۹۹۴ زمانی که مایکل تنها ۹ سال سن داشت از یکدیگر جدا شدند.
مایکل که او را با نام مستعار MP می شناسند ۲ خواهر بزرگتر به نامهای «ویتنی» و «هیلاری» دارد. هر دوی آنها شناگر بوده و در آستانه حضور در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا قرار داشتند اما به دلیل مشکل آسیب دیدگی از حضور در این بازیها بازماندند. «فلپس» در دوره نوجوانی با مشکل اختلال بیش فعالی دست و پنجه نرم می کرد و از سن ۷ سالگی فعالیت خود در رشته شنا را آغاز کرد. او از همان ابتدا تمامی انرژی خود را در استخر شنا به کار می گرفت. فعالیت فلپس در شنا بیش از هرچیز حاصل تأثیر بسیار خواهران او بر روی مایکل بود. فلپس در سن ۱۰ سالگی و در میان هم سن و سالهای آن زمان خود نخستین بار در شنا رکورد شکنی کرد. با ثبت رکوردهای بیشتر و بیشتر در سنین بالاتر، پیشرفت چشمگیر فلپس حضور او در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در سن ۱۵ سالگی را رقم زد.
● تحصیل در دانشگاه
در بین سالهای ۲۰۰۴ لغایت ۲۰۰۸ فلپس به تحصیل در دانشگاه میشیگان و در رشته مدیریت بازرگانی و ورزشی پرداخت. او در آستانه حضور خود در المپیک پکن تحصیل در دانشگاه میشیگان را رها کرده و تحت هدایت باب بومن مربی خود راهی پکن شد.
● فیزیک بدنی
۵ عامل وجود دارند که باعث می شوند فلپس برای شنا کردن بسیار مناسب باشد:
۱) ریه های فلپس که بدون شک در تنفس هرچه بهتر در هنگام شنا به او کمک بسیاری می کنند .
۲) بالا تنه ظریف فلپس که به او کمک می کند تا کمتر در آب فرو رود.
۳) دستان بلندش که بلندی آنها در هنگام کشش به ۲ مترمی رسند و مناسب قد یک متر و۹۳ سانتی متری او است .
۴) پاهای بلند او که به سرعت بیشترش در آب کمک بسیاری می کند .
۵) قوزک پاهای او که بسیار پویا و متحرک بوده و به فلپس کمک می کند تا ضربه های بسیار سنگینی به آب وارد کند و با قدرت هرچه تمام تر رو به جلو حرکت کند. در المپیک پکن، هنگامی که از فلپس این سوال پرسیده شد که آیا شایعه های مبنی بر استفاده وی از داروهای نیروزا حقیقت دارد یا خیر؟ این شناگر جوان در پاسخ به این پرسش اظهار داشت که با پروژه ای که توسط آژانس ضد دوپینگ اداره می شود همکاری کرده و خود از جمله داوطلبانی بوده که در آزمایش دوپینگ این پروژه شرکت کرده است. بر مبنای این پروژه، ورزشکاران آمریکایی می توانند داوطلبانه در آزمایش های دوپینگ WADA (آژانس ضد دوپینگ جهانی) شرکت کنند.
افتخارات
فلپس نخستین مدال المپیکی خود را در المپیک ۲۰۰۴ آتن بدست آورد و از اینجا بود که سریال موفقیتهای بی نظیر این شناگر ۲۳ ساله در بازیهای المپیک آغاز شد. فهرست تمامی افتخارات مایکل فلپس به شرح ذیل است:
۸ مدال طلا در المپیک پکن ، ۶ مدال طلا و ۲ برنز در المپیک آتن ۱۰مدال طلا و یک مدال نقره مسابقات جهانی ۲۰۰۵ مونترال ، ۷ مدال طلا مسابقات جهانی ۲۰۰۷ ملبورن ، ۲ مدال نقره مسابقات جهانی بارسلونا ، یک مدال طلا در مسابقات جهانی ایندیانا پلیس (مسافت کوتاه) ، ۳ مدال طلا و۲ مدال نقره مسابقات ۲۰۰۲ یوکوهاما و۵ مدال طلا و یک مدال نقره مسابقات ۲۰۰۶ ویکتوریا
حضور در جمع ۲۰ ورزشکار برتر تاریخ المپیک
پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک چه کسی است؟ بدون شک «مایکل فلپس»عملکرد بی نظیری در تاریخ المپیک داشته است اما آیا درخشش در آتن و پکن از او پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک را ساخته است؟
برای پاسخ به این پرسش خیلی زود است چرا که به نظر می رسد فلپس هنوز قادر به کسب مدالهای بیشتر است. اگر فرض کنیم که او در المپیک ۲۰۱۲ لندن حاضر شده و بتواند ۵ مدال بدست آورد همگان باید از او به عنوان بهترین المپیکی تاریخ یاد کنند. بنابراین اگر فلپس همین فردا بازنشسته شود، شکی نیست که این تصمیم قلبی او نیست. کارشناسان منفی باف مدعی هستند که چون فلپس یک شناگر است دستاوردهای وی چندان خارق العاده نیستند چرا که آنها بر این باور هستند که به دلیل ماده های بسیار موجود در شنا مدالهای این رشته از ارزش کمتری برخوردار هستند. در جواب این منتقدان باید بگوییم که ۳ تن از ۲۰ ورزشکاری که بیشترین مدال تاریخ المپیک را از آن خود کرده اند شناگر هستند که به جز مایکل فلپس نباید نام «مارک اسپیتز» و «مت بیوندی» را فراموش کرد. این در حالی است که ژیمناستها در بالای این جدول ۲۰ تایی قرار دارند. اگر کسب مدال در رشته شنا به راحتی مقدور بود، بنابراین روی کاغذ شناگران باید در بالای این فهرست قرار می گرفتند. فلپس در پکن در ۳ ماده گوناگون یعنی ۱۰۰ ، ۲۰۰ و ۴۰۰ متر موفق به کسب ۸ مدال طلا شد که نمی تواند کارآسانی باشد.
هدفمند بودن حتی از همان دوران کودکی
مایکل فلپس از کودکی یک بچه بی آرام و قرار بود که همه انرژی اش را در استخر شنا به کار می برد. او با ثبت یک رکورد جهانی در سن ۱۵ سالگی بلوغ خود در شنا را آغاز کرد. مایکل همچون بسیاری از بزرگان دیگر حاضر در ورزش از ویژگی هدفمند بودن بهره مند بود. «فلپس» در این باره می گوید: من از همان ابتدا خیلی احساساتی بودم و همواره رویاهای بسیاری در سر داشتم وهمیشه این رویاها را روی کاغذ می نوشتم. ثبت یک رکورد جهانی بزرگترین آرزویی بود که در سر داشتم. تفکر درمورد تلاش هایی که برای رسیدن به مقطع کنونی انجام دادم و مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم کردم برایم بسیار شگفت انگیز است. فلپس می افزاید: من و مادرم هنوز خاطره یکی از معلمهای دوران ابتدایی ام که همواره به من می گفت هرگز در زندگی موفق نخواهم شد را زنده کرده و در این باره با یکدیگر شوخی می کنیم.
فلپس پیش از آغاز مسابقه های خود چه کار می کند؟
در طول المپیک پکن بسیاری کنجکاو شدند «مایکل فلپس» که در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به این راحتی مدال می گیرد، چگونه تا این حد خونسرد عمل می کند. خونسردی او تا حدی است که دقایقی و حتی ثانیه هایی پیش از آغاز مسابقه در حالی که شناگران به حاضرین در سالن معرفی می شوند، «فلپس» با دو گوشی در گوش هایش در حال گوش دادن به موسیقی است. خود «فلپس» در این باره می گوید: پیش از آغاز مسابقه به موسیقی هایی با سبک هیجانی گوش می کنم و این مساله به من آرامش خاطر می بخشد ، با گوش دادن به این سبک از موسیقی خونسردی پیدا می کنم.
نگاه به آینده و کسب عناوین بیشتر
اگرچه مایکل فلپس موفق به پشت سرگذاشتن رکورد به نظر دست نیافتنی مارک اسپیتز شد اما او همچنان تشنه موفقیت است. فلپس که در المپیک پکن ۸ مدال طلا را از آن خود ساخته می گوید: همه اینها مانند یک خواب است. پس از کسب مدال تنها با مادرم و خواهرم صحبت کردم و هر۳ ما کمی گریه کردیم. فلپس در المپیک ۲۰۱۲ لندن قصد دارد بازهم شایستگی های خود را به اثبات رسانده و تمامی مدالهای ممکن را از آن خود سازد. فلپس ۲۳ ساله درباره المپیک ۲۰۱۲ لندن می گوید: «باب» مربی من می خواهد بازهم از نو آغاز کند. او می خواهد ما به چیزهایی برسیم که کسی هرگز بیش از این به آنها دست نیافته است چون اعتقاد دارد که۴سال خوب دیگر در راه است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید