شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

متابولیسم خود را افزایش دهید


متابولیسم خود را افزایش دهید
خیلی‌ها از پائین بودن متابولیسم بدنشان گله دارند. حال ببینیم متابولیسم چیست و راه‌های افزایش آن کدام است؟
متابولیسم یعنی تجزیه غذائی که می‌خورید و تبدیل آن به انرژی مورد نیاز بدن.
در این‌جا تلاش خواهیم کرد تا راه‌کارهائی را برای افزایش متابولیسم بدن ارائه دهیم. این روش‌ها کاملاً سالم بوده و سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد.
ایروبیک را جدی بگیرید. تمرینات ایروبیک نه‌تنها باعث می‌شوند که کالری مصرفیتان بالا رود بلکه به مرور زمان بازدهی بدنتان نیز بالاتر می‌رود.
▪ برای افزایش حجم عضله بیشتر به تمرینات با وزنه بپردازید زیرا یک رابطه مستقیم بین تمرینات با وزنه و متابولیسم وجود دارد. هرچه درصد عضله در بدن بالا رود به همان نسبت بدن کالری بیشتری می‌سوزاند و این فقط در زمان تمرین نیست بلکه در زمان استراحت هم این رویه ادامه دارد.
▪ سعی کنید در طول روز از وعده‌های غذائی کوچک استفاده کنید.
با خوردن ۴ وعده غذا و یک میان غذا در روز، با این کار باعث خواهید شد از به وجود آمدن یک روند ماکزیمم و مینیمم ترشح انسولین جلوگیری کنید و به‌جای خوردن یک صبحانه کوچک و یک ناهار متوسط و یک شام بزرگ که تقریباً به‌صورت یک عادت برای مردم درآمده از روشی که ما عنوان کردیم استفاده کنید.
کلاً کلید کار در این است که سعی کنید هر وعده را از لحاظ کیفیت به‌صورت متناسب درآورید و بعد از هر وعده یک لیوان بزرگ آب را فراموش نکنید.
▪ زندگی خود را پُر تحرک کنید.
ساعتی که در باشگاه هستید نباید تنها ساعتی باشد که در روز کالری می‌سوزانید بلکه سعی کنید پُر جنب و جوش باشید. برای مثال دور پارک قدم بزنید، پیاده به خرید بروید، با بچه‌ها بازی کنید و کارهای باغچه را خودتان انجام دهید.
ـ به اندازه کافی بخوابید. همان‌طور که بدن احتیاج به فعالیت دارد به همان ترتیب نیازمند استراحت است. نخوابیدن به اندازه کافی باعث می‌شود که متابولیسم بدن کاهش یابد.
▪ خوردن صبحانه:
از دست دادن مهم‌ترین وعده غذائی در طول روز یعنی نگه داشتن بدن در حالت قحطی (سیستم قحطی بدن حالتی است که بدن در صورت نرسیدن غذا به خود می‌گیرد و احساس می‌کند که به زودی از پا در می‌اید و در این حالت سریعاً متابولیسم را پائین می‌آورد). پس از شروع و بالا بردن متابولیسم حتماً صبحانه را سر وقت صرف کنید.
▪ تمرینات اینتروال را به تمرینات معمولی خود بیفزائید:
(تمرینات اینتروال به تمریناتی گفته می‌شود که در آن فرد به‌جای دویدن یک مسافت با سرعت ثابت آن را قسمت‌بندی می‌کند و آن را با سرعت‌های متفاوت می‌دود) و کلاً تمام سعی خود را روی این نکته متمرکز کنید که بدن به یک نوع روش تمرینی عادت نکند و با افزایش و کاهش فشار تمرینی، بدن را همیشه در حالت فعال قرار دهید.
▪ مصرف چربی را کم کنید:
برای بدن خیلی راحت است که از چربی برای تولید انرژی استفاده کند ولی با کم کردن چربی از رژیم غذائی باعث خواهید شد که بدن بیشتر کار کند تا آن انرژی مورد نیاز را تأمین کند.
▪ سعی کنید تمرینات را هرگز از دست ندهید:
حتی در صورت نداشتن وقت انجام دادن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بهتر از انجام ندادن می‌باشد زیرا همین اندازه هم به نوعی در افزایش متابولیسم بدن مؤثر می‌باشد.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید