شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تازه‌های پزشکی امروز


تازه‌های پزشکی امروز
● رینوسینوزیت حاد و آنتی‌بیوتیک
حدود ثلث بیمارانی که با عفونت‌های بخش فوقانی تنفس رجوع می‌کنند دارای تشخیص رینوسینوزیت حاد هستند و ۸۰% این بیماران با این تشخیص آنتی‌بیوتیک دریافت می‌دارند ولی معیارهایی برای تشخیص اتیولوژی ویروسی و باکتریال این حالت وجود ندارد.
برای تعیین و مشخص کردن زیرگروه بیمارانی که می‌توانند از آنتی‌بیوتیک سود ببرند، پژوهشگران اطلاعات فردی بیماران را از ۹ کارآزمایی بالینی دوباره آنالیز کردند که شامل ۲۵۴۷ بزرگسال دارای شناسه‌ها و نشانه‌های رینوسینوزیت بود و به صورت تصادفی شده آنتی‌بیوتیک یا دارونما دریافت داشته بودند.
در هیچ یک از بیماران پیش از تصادفی شدن تصویرسازی یا کشت انجام نشده بود. بعد از ۸ تا ۱۵ روز در تمام کارآزمایی‌ها میزان علاج، سنجیده شد.
نسبت خام علاج در گروه آنتی‌بیوتیک برابر ۳۷/۱ بود. تعداد تخمینی لازم NNT برای درمان آنتی‌بیوتیک برای دستیابی به میزان علاج اضافی برابر ۱۵ بود. میزان NNT در تمامی کارآزمایی‌ها مشابه بود. وخامت نشانه، مدت نشانه، و سن، پیشگویی‌کننده‌ی افزایش منفعت ناشی از درمان با آنتی‌بیوتیک نبود.
بیماران دارای ترشح پورولانت حلق بیش از سایر بیماران از درمان با آنتی‌بیوتیک سود می‌بردند ولی میزان NNT برای بیماران این گروه باز هم برابر ۸ بود.
● پیشگیری از بی‌اختیاری
پانل انستیتوهای ملی سلامت در مورد پیشگیری از بی‌اختیاری مدفوع و ادرار بیانیه‌ای صادر کردند. نتایج این پانل برپایه‌ی بازبینی مدارک طبقه‌بندی شده، معرفی بیمار توسط محققان و بحثی در جلسات عمومی تهیه شده است.
پانل نتایج زیر را اظهار داشته است:
▪ تغییرات رفتاری با هدف اجتناب از چاقی، افزایش فعالیت جسمانی، بهبود رژیم و ترک سیگار سبب کمتر شدن احتمال بی‌اختیاری می‌شود.
▪ آموزش ماهیچه‌ی کف لگن و بیوفیدبک در سال اول پس از زایمان از بی‌اختیاری دفع مدفوع و ادرار مرتبط با بارداری پیشگیری کرده و آن را طبیعی می‌سازد و ممکن است از بی‌اختیاری ادراری در زنان سالمندتر و در مردانی که تحت عمل جراحی پروستات قرار گرفته‌اند پیشگیری نماید.
▪ اداره‌ی موثر بیماریهای همراه (دیابت، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، بیماریهای نورولوژیک، اختلال تحرک، افسردگی، اسهال، یبوست و احساس دفع ادرار) سبب کاهش یافتن سیر پیشرفت بی‌اختیاری می‌شود.
▪ پرهیز از اپیزیوتومی در طول زایمان از بی‌اختیاری دفع مدفوع پیشگیری می‌کند.
نتایج بازبینی طبقه‌بندی شده‌ی دیگری در کمیسیون زمینه‌ای کنفرانس نشان داد که مصرف دارو‌های آنتی‌کلینرژیک (مانند اکسی بوتینین و تولترودین Detrol) سبب رفع بی‌اختیاری دفع ادرار (۱۸% از بین رفتن بیش از دارونما)، دولوکستین Cymbalta سبب بهبود (ولی رفع نشدن) بی‌اختیاری دفع ادرار می‌شود. آموزش و تعلیم ماهیچه‌ی کف لگن و مثانه در رفع بی‌اختیاری دفع ادرار موثر بوده است (۱۳% تحلیل بیشتر در مقایسه با عدم آموزش).
▪ با روش‌های جدید تشخیص می‌توان چماقی شدن انگشتان را مشخص نمود که از دوران باستان شناخته و تشخیص داده شده بود.
▪ طی یک بررسی گذشته‌نگر، میزان خام بروز افسردگی ظرف ۵ ماه پس از شروع درمان آکنه افزایش می‌یابد.
▪ در بیش از نیمی از بیماران تحت بررسی با استفاده از پماد حاوی Sinecatechin، عصاره‌ی چای سبز زگیل‌های آنوژنیتال به طور کامل رفع شده است.
▪ نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که اروفاژیت ائوزینوفیلیک در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود.
▪ مستقل از یافته‌های ‌MRI، وجود نوارهای الیگوکلونال پیشگوی تبدیل به MS مشخص بالینی است.
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید