سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فلپس: معلمم می گفت هرگز موفق نمی شوم


فلپس: معلمم می گفت هرگز موفق نمی شوم
● فلپس: هشت طلا هم برای مادرم کم است
«مایکل فلپس»، شناگر بی رقیب آمریکا تمام مدالهای خود را به مادرش تقدیم کرد و گفت: ۸ طلا برای او کم است و هرگز نمی توانم زحمات او را جبران کنم. او بهترین دوست من در دنیاست و به خاطر شاد بودنش، در المپیک مدال گرفته ام. وی افزود: مادرم قبل از آمدن به المپیک، خواست تا برای کشورم مدال بیاورم. من هم این کار را انجام دادم. فلپس اظهار داشت: احساس غرور می کنم. لحظه بسیار باشکوهی است وقتی ببینی توانسته ای دستور مادرت را درست و بی عیب انجام بدهی.
«مایکل فلپس» در دوره نوجوانی با مشکل اختلال بیش فعالی دست و پنجه نرم می کرد و از سن ۷ سالگی فعالیت خود در رشته شنا را آغاز کرد. او از همان ابتدا، تمامی انرژی خود را در استخر شنا به کار می گرفت. فعالیت فلپس در شنا بیش از هرچیز، حاصل تأثیر بسیار خواهران او بر روی مایکل بود.
فلپس در سن ۱۰ سالگی و در میان هم سن و سالهای آن زمان خود، نخستین بار در شنا رکوردشکنی کرد. با ثبت رکوردهای بیشتر و بیشتر در سنین بالاتر، پیشرفت چشمگیر فلپس، حضور او در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در سن ۱۵ سالگی را رقم زد. او در سال ۲۰۰۳ از دبیرستان تاوسون فارغ التحصیل شد.
● فیزیک بدنی
پنج عامل وجود دارند که باعث می شوند فلپس برای شنا کردن بسیار مناسب باشد:
۱) ریه های فلپس که بدون شک در تنفس هرچه بهتر در هنگام شنا به او کمک بسیاری می کنند.
۲) بالا تنه ظریف فلپس که به او کمک می کند تا کمتر در آب فرو رود.
۳) دستان بلندش که بلندی آنها در هنگام کشش به ۲۰۱ سانتیمتر می رسند و مناسب قد ۱۹۳ سانتیمتری اوست.
۴) پاهای بلند او که به سرعت بیشترش در آب کمک بسیاری می کند.
۵) قوزک پاهای او که بسیار پویا و متحرک بوده و به فلپس کمک می کند تا ضربه های بسیار سنگینی به آب وارد کند و با قدرت هرچه تمام تر رو به جلو حرکت کند.
در المپیک پکن، هنگامی که از فلپس این سؤال پرسیده شد که آیا شایعه های مبنی بر استفاده وی از داروهای نیروزا حقیقت دارد یا خیر؟این شناگر جوان اظهار داشت که با پروژه ای با عنوان Believe (باور) که توسط آژانس ضد دوپینگ آمریکا اداره می شود، همکاری کرده و خود از جمله داوطلبانی بوده که در آزمایش دوپینگ این پروژه شرکت کرده است. بر مبنای این پروژه، ورزشکاران آمریکایی می توانند داوطلبانه در آزمایشهای دوپینگ WADA (آژانس ضد دوپینگ جهانی) شرکت کنند.
● حضور در جمع ۲۰ ورزشکار برتر تاریخ المپیک جهان
پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک چه کسی است؟ بدون شک، «مایکل فلپس» عملکرد بی نظیری در تاریخ المپیک داشته است.
اما، آیا درخشش در آتن و پکن از او پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک را ساخته است؟ برای پاسخ به این پرسش خیلی زود است، زیرا به نظر می رسد فلپس هنوز قادر به کسب مدالهای بیشتر است. اگر فرض کنیم که او در المپیک ۲۰۱۲ لندن حاضر شده و بتواند پنج مدال به دست آورد، همگان باید از او به عنوان بهترین المپیکی تاریخ یاد کنند.
بنابراین اگر فلپس همین فردا بازنشسته شود، شکی نیست که این تصمیم قلبی او نیست. کارشناسان منفی باف مدعی هستند که چون فلپس یک شناگر است، دستاوردهای وی چندان خارق العاده نیستند، زیرا آنها بر این باور هستند که به دلیل ماده های بسیار موجود در شنا، مدالهای این رشته از ارزش کمتری برخوردار هستند. سه تن از ۲۰ ورزشکاری که بیشترین مدال تاریخ المپیک را از آن خود کرده اند، شناگر هستند که به جز مایکل فلپس نباید نام «مارک اسپیتز» و «مت بیوندی» را فراموش کرد.
فلپس در پکن در سه ماده گوناگون یعنی ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ متر موفق به کسب هشت مدال طلا شد.
● هدفمند بودن، حتی از همان دوران کودکی
مایکل فلپس از کودکی یک بچه بی آرام و قرار بود که همه انرژی اش را در استخر شنا به کار می برد. او با ثبت یک رکورد جهانی در سن ۱۵ سالگی، بلوغ خود در شنا را آغاز کرد. مایکل، همچون بسیاری از بزرگان دیگر حاضر در ورزش از ویژگی هدفمند بودن بهره مند بود.
فلپس در این باره می گوید: من از همان ابتدا خیلی احساساتی بودم و همواره رؤیاهای بسیاری در سر داشتم. همیشه این رؤیاها را روی کاغذ می نوشتم. ثبت یک رکورد جهانی، بزرگترین آرزویی بود که در سر داشتم. تفکر در مورد تلاشهایی که برای رسیدن به مقطع کنونی انجام دادم و مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم کردم، برایم بسیار شگفت انگیز است.
فلپس می افزاید: من و مادرم هنوز خاطره یکی از معلمهای دوران ابتدایی ام را که همواره به من می گفت، هرگز در زندگی موفق نخواهم شد، زنده کرده و در این باره با یکدیگر شوخی می کنیم.
● فلپس پیش از آغاز مسابقه های خود چه کار می کند؟
در طول المپیک پکن، بسیاری کنجکاو شدند مایکل فلپس که در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به این راحتی مدال می گیرد، چگونه تا این حد خونسرد عمل می کند. خونسردی او تا حدی است که دقایقی و حتی ثانیه هایی پیش از آغاز مسابقه در حالی که شناگران به حاضرین در سالن معرفی می شوند، فلپس با دو گوشی در گوشهایش در حال گوش دادن به موسیقی است.
خود فلپس در این باره می گوید: «پیش از آغاز مسابقه به موسیقیهایی با سبک هیجانی گوش می کنم و این مسأله به من آرامش خاطر می بخشد. با گوش دادن به این سبک از موسیقی، خونسردی پیدا می کنم.»
● برنامه غذایی فلپس
شاید بسیاری می خواهند بدانند که این اسطوره شنای جهان از چه نوع برنامه غذایی پیروی می کند.
برنامه تلویزیونی Saturday Night Live به بررسی این موضوع پرداخته است و برنامه غذایی مایکل فلپس را این گونه شرح می دهد:
▪ صبحانه:
ـ سه عدد ساندویچ نیمرو به همراه پنیر، کاهو، سیب زمینی، پیاز سرخ کرده و سس مایونز
ـ یک ظرف املت متشکل از پنج تخم مرغ
ـ یک کاسه بلغور
ـ سه تکه نان تست فرانسوی به همراه پودر شکر
ـ سه عدد کیک شکلاتی و دو فنجان قهوه
▪ ناهار:
ـ یک بشقاب ماکارونی به همراه سس و سیب زمینی
ـ دو تکه بزرگ گوشت به همراه نان سفید و ساندویچ سویا
ـ نوشیدنیهای انرژی زا
▪ شام:
ـ یک بشقاب ماکارونی به همراه سیب زمینی و سس
ـ یک پیتزای ۶ تا ۸ تکه
ـ نوشیدنیهای انرژی زا
ـ به نوشته روزنامه گاردین، فلپس روزانه بیش از ۱۲ هزار کالری غذا می خورد که این مقدار، پنج برابر بیشتر از یک مرد بالغ است.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید