جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مایکل فلپس، گلوله ای تمام عیار


مایکل فلپس، گلوله ای تمام عیار
پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک چه کسی است؟ بدون شک "مایکل فلپس" عملکرد بی نظیری در تاریخ المپیک داشته است. اما، آیا درخشش در آتن و پکن از او پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک را ساخته است؟
برای پاسخ به این پرسش خیلی زود است چرا که به نظر می رسد فلپس هنوز قادر به کسب مدال های بیشتر است. اگر فرض کنیم که او در المپیک ۲۰۱۲ لندن حاضر شده و بتواند پنج مدال بدست آورد همگان باید از او به عنوان بهترین المپیکی تاریخ یاد کنند.
بنابراین اگر فلپس همین فردا بازنشسته شود، شکی نیست که این تصمیم قلبی او نیست. مایکل فلپس متولد ۳۰ ژوئن ۱۸۵ در "مریلند" آمریکا است. پدر او "فرد فلپس" به عنوان پلیس محلی در "مریلند" کار می کرده و مادرش "دبی داویسون فلپس" نیز یک معلم مدرسه است. والدین فلپس در سال ۱۴ زمانی که مایکل تنها سال سن داشت از یکدیگر جدا شدند.
مایکل که او را با نام مستعار MP می شناسند دو خواهر بزرگتر به نام های "ویتنی" و "هیلاری" دارد. هر دوی آنها شناگر بوده و در آستانه حضور در المپیک ۱۶ آتالانتا قرار داشتند اما به دلیل مشکل آسیب دیدگی از حضور در این بازی ها بازماندند. "فلپس" در دوره نوجوانی با مشکل اختلال بیش فعالی دست و پنجه نرم می کرد و از سن ۷ سالگی فعالیت خود در رشته شنا را آغاز کرد. او از همان ابتدا تمامی انرژی خود را در استخر شنا به کار می گرفت. فعالیت فلپس در شنا بیش از هرچیز حاصل تاثیر بسیار خواهران او بر روی مایکل بود. فلپس در سن ۱۰ سالگی و در میان هم سن و سال های آن زمان خود نخستین بار در شنا رکورد شکنی کرد. با ثبت رکوردهای بیشتر و بیشتر در سنین بالاتر، پیشرفت چشمگیر فلپس، حضور او در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در سن ۱۵ سالگی را رقم زد. او در سال ۲۰۰۳ از دبیرستان "تاوسون" فارغ التحصیل شد.
● تحصیل در دانشگاه
در بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ فلپس به تحصیل در دانشگاه میشیگان و در رشته مدیریت بازرگانی و ورزشی پرداخت. او در آستانه حضور خود در المپیک پکن تحصیل در دانشگاه میشیگان را رها کرده و تحت هدایت باب بومن مربی خود راهی پکن شد.
● فیزیک بدنی
پنج عامل وجود دارند که باعث می شوند فلپس برای شنا کردن بسیار مناسب باشد:
۱) ریه های فلپس که بدون شک در تنفس هرچه بهتر در هنگام شنا به او کمک بسیاری می کنند.
۲) بالا تنه ظریف فلپس که به او کمک می کند تا کمتر در آب فرو رود.
۳) دستان بلندش که بلندی آنها در هنگام کشش به ۲۰۱ سانتی متر می رسند و مناسب قد ۱۳ سانتی متری او است. ۴-پاهای بلند او که به سرعت بیشترش در آب کمک بسیاری می کند. ۵-قوزک پاهای او که بسیار پویا و متحرک بوده و به فلپس کمک می کند تا ضربه های بسیار سنگینی به آب وارد کند و با قدرت هرچه تمام تر رو به جلو حرکت کند.
در المپیک پکن، هنگامی که از فلپس این سوال پرسیده شد که آیا شایعه های مبنی بر استفاده وی از داروهای نیروزا حقیقت دارد یا خیر؟ این شناگر جوان در پاسخ به این پرسش اظهار داشت که با پروژه ای با عنوان Believe (باور) که توسط آژانس ضد دوپینگ آمریکا اداره می شود همکاری کرده و خود از جمله داوطلبانی بوده که در آزمایش دوپینگ این پروژه شرکت کرده است. بر مبنای این پروژه، ورزشکاران آمریکایی می توانند داوطلبانه در آزمایش های دوپینگ WADA (آژانس ضد دوپینگ جهانی) شرکت کنند.
● افتخارات
فلپس نخستین مدال المپیکی خود را در المپیک ۲۰۰۴ آتن بدست آورد و از اینجا بود که سریال موفقیت های بی نظیر این شناگر ۲۳ ساله در بازی های المپیک آغاز شد. فهرست تمامی افتخارات مایکل فلپس به شرح زیر است:
▪ ۸ مدال طلا در المپیک پکن و ۶ مدال طلا و ۲ برنز در المپیک آتن
▪ مسابقات جهانی مسافت بلند: ۱۰ مدال طلا و یک مدال نقره مسابقات جهانی ۲۰۰۵ "مونترال"، ۷ ▪ مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۰۷ "ملبورن" ، ۲ مدال نقره مسابقات جهانی بارسلونا
▪ مسابقات جهانی مسافت کوتاه: یک مدال طلا در مسابقات جهانی "ایندیانا پلیس"
▪ مسابقات "پن پاسیفیک" : سه مدال طلای ۲۰۰۲ یوکوهاما به همراه دو مدال نقره ، پنج مدال طلای ۲۰۰۶ ویکتوریا به همراه یک مدال نقره
● حضور در جمع ۲۰ ورزشکار برتر تاریخ المپیک جهان
کارشناسان منفی باف مدعی هستند که چون فلپس یک شناگر است دستاوردهای وی چندان خارق العاده نیستند چرا که آنها بر این باور هستند که به دلیل ماده های بسیار موجود در شنا مدال های این رشته از ارزش کمتری برخوردار هستند.
سه تن از ۲۰ ورزشکاری که بیشترین مدال تاریخ المپیک را از آن خود کرده اند شناگر هستند که به جز مایکل فلپس نباید نام "مارک اسپیتز" و "مت بیوندی" را فراموش کرد. این در حالی است که ژیمناست ها در بالای این جدول ۲۰ تایی قرار دارند.
اگر کسب مدال در رشته شنا به راحتی مقدور بود، بنابراین روی کاغذ شناگران باید در بالای این فهرست قرار می گرفتند. اگرچه در صورتی که فلپس در صدر این فهرست هم قرار داشت باز هم مناقشه دیگری در این باره به وجود می آمد. تنها صرف اینکه تمامی سکوهای استخر شنا با یک شناگر همراه می شوند بدین معنی نیست که تمامی آنها یکسان هستند. فلپس در پکن در سه ماده گوناگون یعنی ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ متر موفق به کسب ۸ مدال طلا شد.
● فلپس پیش از آغاز مسابقه های خود چه کار می کند؟
در طول المپیک پکن بسیاری کنجکاو شدند "مایکل فلپس" که در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به این راحتی مدال می گیرد، چگونه تا این حد خونسرد عمل می کند. خونسردی او تا حدی است که دقایقی و حتی ثانیه هایی پیش از آغاز مسابقه در حالی که شناگران به حاضرین در سالن معرفی می شوند، "فلپس" با دو گوشی در گوش هایش در حال گوش دادن به موسیقی است. خود "فلپس" در این باره می گوید: «پیش از آغاز مسابقه به موسیقی هایی با سبک هیجانی گوش می کنم و این مساله به من آرامش خاطر می بخشد. با گوش دادن به این سبک از موسیقی خونسردی پیدا می کنم.»
● برنامه غذایی فلپس
شاید بسیاری می خواهند بدانند که این اسطوره شنای جهان از چه نوع برنامه غذایی پیروی می کند. برنامه تلویزیونی Live Night Saturbay به بررسی این موضوع پرداخته است و برنامه غذایی مایکل فلپس را اینگونه شرح می دهد:
▪ صبحانه: سه عدد ساندویچ نیمرو به همراه پنیر، کاهو، سیب زمینی، پیاز سرخ کرده و سس مایونز، یک ظرف املت متشکل از پنج تخم مرغ، یک کاسه بلغور ، سه تکه نان تست فرانسوی به همراه پودر شکر ، سه عدد کیک شکلاتی و دو فنجان قهوه
▪ ناهار: یک بشقاب ماکارونی به همراه سس و سیب زمینی ، دو تکه بزرگ گوشت به همراه نان سفید و ساندویچ سویا ، نوشیدنی های انرژی زا
▪ شام: یک بشقاب ماکارونی به همراه سیب زمینی و سس ، یک پیتزای ۶ تا ۸ تکه، نوشیدنی های انرژی زا
به نوشته روزنامه گاردین فلپس روزانه بیش از ۱۲۰۰۰ کالری غذا می خورد که این مقدار ۵ برابر بیشتر از یک مرد بالغ است.
● نگاه به آینده و کسب عناوین بیشتر
اگرچه مایکل فلپس موفق به پشت سرگذاشتن رکورد به نظر دست نیافتنی مارک اسپیتز شد اما او همچنان تشنه موفقیت است. فلپس که در المپیک پکن ۸ مدال طلا را از آن خود ساخته می گوید: "همه اینها مانند یک خواب است. پس از کسب مدال تنها به مادرم و خواهرم نگاه کردم و هرسه ما کمی گریه کردیم. " فلپس در المپیک ۲۰۱۲ لندن قصد دارد بازهم شایستگی های خود را به اثبات رسانده و تمامی مدال های ممکن را از آن خود سازد. فلپس ۲۳ ساله درباره المپیک ۲۰۱۲ لندن می گوید: «"باب"، مربی من می خواهد بازهم از نو آغاز کند. او می خواهد ما به چیزهایی برسیم که کسی هرگز بیش از این به آنها دست نیافته است. چهارسال خوب دیگر در راه است.»
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید