جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر کپسول زنجبیل بر تهوع و استفراغ بارداری


بررسی اثر کپسول زنجبیل بر تهوع و استفراغ بارداری
● سابقه و هدف:
با توجه به شیوع بالای تهوع و استفراغ بارداری و عوارض شناخته شده آن و وجود گزارشات مبنی بر موفقیت زنجبیل در درمان این علائم و به منظور تعیین تاثیر کپسول زنجبیل بر تهوع و استفراغ بارداری این تحقیق بر روی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی اصفهان در سال ۱۳۸۱ انجام گرفت.
● مواد و روشها:
تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی بر روی ۶۷ نفر که بطور مستمر مراجعه نمودند، انجام گرفت. نمونه ها از نظر سن، سن حاملگی، تعداد بارداری و زایمان، وضعیت اشتغال و سطح تحصیلات مشابه بودند واز نظر شدت بیماری و سن حاملگی پس از مشابه سازی به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. ۳۵ نفر در گروه شاهد و ۳۲ نفر در گروه تجربی قرار گرفتند. در گروه تجربی کپسول زنجبیل با دوز ۲۵۰ میلی گرم چهار بار در روز به مدت ۴ روز و در گروه شاهد، پلاسبو محتوی لاکتوز با همان شکل و دستورالعمل تجویز گردید. تاثیر آنها بر شدت تهوع و دفعات استفراغ به مدت۴ روز، روزی دو بار بررسی شد. تغییرات شدت تهوع در داخل هر گروه و بین دو گروه و نیز تغییرات دفعات استفراغ در داخل هر گروه و بین دو گروه مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
● یافته ها:
میانگین سنی گروه مورد ۸/۴ ± ۱/۲۴ و شاهد ۵ ± ۳/۲۳ سال، سن حاملگی ۳ ± ۱۳ هفته و تعداد حاملگی ۱.۶±۰.۸ بود. بهبود شدت تهوع نسبت به قبل از درمان در گروه مورد (۸۵%) درمقایسه با گروه شاهد (۵۶%) بیشتر بود (p<۰.۰۱). کاهش دفعات استفراغ در گروه مورد (%۵۰)بیشتر از گروه شاهد (۹%) بود ((p<۰.۰۵.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
مصرف کپسول زنجبیل موجب بهبود شدت تهوع و دفعات استفراغ بارداری گردید. انجا م پژوهش مشابه بر روی تهوع و استفراغ شدید توصیه می شود.
گیتی ازگلی
مرجان گلی
مریم افراخته
فریبرز معطر
ناصر ولایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید