جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ماموریت انجام شد


ماموریت انجام شد
روز شنبه در حین برگزاری یکی از مهم‌ترین دیدارهای بیسبال در آمریکا بازی ناگهان قطع شد و در اسکوربورد استادیوم چهره مایکل فلپس نقش بست.
فلپس در آن روز با رکورد هفت مدال طلای المپیک مارک اسپیتز برابری کرد و این افتخاری بزرگ برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شد بنابراین طبیعی بود که یک بازی پرهیجان قطع شود و چهره یک اسطوره به نمایش درآید.
اما این پایان راه برای این قهرمان ۲۳ ساله نبود. فلپس قبل از شروع المپیک ۲۰۰۸ پکن گفته بود با کسب هشت مدال طلا به خانه بازخواهد گشت و همین کار را هم کرد. فلپس در روز یک‌شنبه و در روز نهم بازی‌های پکن با قهرمانی در رشته ۱۰۰×۴ متر مختلط به هشتمین مدال طلایش دست‌یافت و به تاریخ پیوست. او پیش از این در ماده‌های ۴۰۰ متر مختلط انفرادی، ۲۰۰ متر آزاد، ۲۰۰ متر پروانه، ۱۰۰×۴ متر آزاد، ۲۰۰ متر مختلط، ۱۰۰ متر پروانه و ۲۰۰×۴ متر آزاد مدال طلا به دست آورد و باعث تغییر رکورد جهانی در تمامی این مواد شده بود. فلپس پس از کسب این افتخار بزرگ گفت: «ماموریت انجام شد. من در همه مسابقاتم قهرمان شدم، ما به همه آنچه می‌خواستیم در اینجا رسیدیم.
من آرزوهای زیادی دارم. اهداف زیادی را برای خودم در نظر گرفته‌ام اما این بزرگ‌ترین آرزویی بود که تاکنون داشته‌ام. به هر حال اکنون به آرزویم رسیده‌ام. من برای رسیدن به این هدفم فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته‌ام و از همه لحظاتم لذت برده‌ام.
در حال حاضر واقعا احساس خوبی دارم.» زمانی‌که مارک اسپیتز در المپیک مونیخ ۱۹۷۲ هفت مدال طلا در رشته شنا به دست آورد هیچ‌کس تصور نمی‌کرد کسی بتواند به این رکورد دست‌یابد اما مرد بلندقامت بالتیمور نه‌تنها به این رکورد دست یافت بلکه آن را شکست.
این شناگر ۲۳ ساله اکنون در کارنامه ورزشی‌اش ۱۴ مدال طلای المپیک دارد که از این لحاظ هم رکورددار محسوب می‌شود. البته فلپس بدون دشواری به این موفقیت بزرگ دست نیافت. در روز شنبه او شاید با خوش‌شانسی محض موفق شد مدال طلا را بر گردن بیاویزد. در فینال ۱۰۰ متر پروانه او در مسافت ۵۰ متری مسابقه هفتم بود اما در برگشت با شدت تمام خودش را جلو کشید تا در نهایت با اختلاف تنها یک‌صدم ثانیه نسبت به میلو رادکاویچ از صربستان و در زمان ۵۸/۵۰ ثانیه پیروز شود. صرب‌ها به نتیجه اعلام‌شده به‌طور رسمی اعتراض کردند اما داوران و مسوولان نتیجه به‌دست‌آمده را تایید کردند. مارک اسپیتز که اکنون ۵۸ سال سن دارد درباره پیروزی مایکل فلپس گفت: «نه‌تنها این پسر بزرگ‌ترین شناگر و بزرگ‌ترین ورزشکار المپیک در تاریخ است، بلکه شاید بتوان او را بزرگ‌ترین ورزشکار تاریخ هم دانست.» موفقیت فلپس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آمریکایی داشته است و افتخار او تیتر اول همه روزنامه‌ها شد. این شناگر می‌گوید اکنون با توجه به این مسئله می‌خواهد علاقه و تمایل مردم به شنا کردن را بیشتر کند.
او می‌گوید: «شنیدم که در استادیوم یانکی‌ها موفقیت من به نمایش درآمده و در اسکوربوردها مسابقه‌ام را نشان داده‌اند. به نظر من این کارها خوب است. من نمی‌خواهم هر چهارسال یک‌بار توجهات به شنا جلب شود. من دوست دارم در بقیه اوقات سال هم شنا برای مردم مهم باشد. ما هر روز سال شنا می‌کنیم و هیچگاه تعطیلات نداریم. من دوست دارم مردم بیشتر به این رشته روی بیاورند و از کارهایی که ما انجام می‌دهیم آگاهی بیشتری کسب کنند. مطمئنم در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتر این رشته خواهیم بود. امیدوارم نسل پس از ما کار آسان‌تری در پیش‌رو داشته باشد. شنا کردن زندگی من را تغییر داده و به من اجازه داده کارهای زیادی انجام دهم.
نمی‌توانم تصور کنم آینده شنا در ۱۰ سال آینده چگونه خواهد بود بنابراین بی‌صبرانه منتظر دیدن این تغییرات هستم.» فلپس در ادامه حرف‌هایش مدعی شد در آینده در رقابت‌هایی که تاکنون در آن حضور نداشته شرکت خواهد کرد. انتظار می‌رود فلپس بخواهد در ۱۰۰متر آزاد هم خودش را محک بزند. او در این‌باره گفت: «در چهار سال آینده شانس خودم را در رقابت‌هایی که تاکنون تجربه‌شان نکرده‌ام خواهم سنجید. باب بومن (مربی فلپس) به من گفته شروع جدیدی خواهیم داشت. او می‌خواهد متدهای جدید تمرین کردن را با من کار کند. مطمئنم در چهار سال آینده هم دوران خوبی را پشت سر خواهم گذاشت.» هرچند فلپس به صورت خاص به روی شنای ۱۰۰متر آزاد کار نمی‌کند اما زمان او در رشته امدادی از فلپس سومین مرد سریع در این مسافت را ساخته است. فلپس که به بزرگ‌ترین آرزویش دست یافته اکنون می‌خواهد زمانی را به استراحت تعلق دهد. او می‌گوید: «زمان تعطیلات فرا رسیده، برای مدتی طولانی منتظر آن بودم. واقعا نمی‌خواهم کاری انجام دهم، فقط می‌نشینم و حرکت هم نمی‌کنم.»
● رژیم غذایی فلپس
مایکل فلپس با موفقیتش تاریخ المپیک را دوباره نوشت و اکنون شما می‌توانید بدانید او چگونه به این مهم دست یافته. فلپس پس از کسب یازدهمین طلای المپیکش گفت: «غذا خوردن، خوابیدن و شنا کردن تنها کارهایی است که من می‌توانم انجام دهم.» بدون شک رژیم غذایی مایکل یکی از رمزهای اصلی موفقیتش بوده.
رژیم غذایی این قهرمان ۲۳ ساله مثل عملکردش در استخرهای شنا شگفت‌انگیز است. او هر بار که برای گرفتن مدال تلاش می‌کند در هر وعده غذایی‌اش چهارهزار کالری مصرف می‌کند. این در حالی است که یک فرد معمولی به‌طور میانگین تنها به دو هزار کالری در روز نیاز دارد اما فلپس که در ۹ روز موفق به کسب هشت مدال طلا شد مطمئنا باید از این قاعده مستثنی باشد. فلپس که ۸۴ کیلوگرم وزن دارد معمولا هر روز ساعت پنج صبح از خواب بلند می‌شود و خودش را برای یک صبحانه کامل آماده می‌کند. سه ساندویچ تخم‌مرغ با پنیر، کاهو، گوجه‌فرنگی، پیاز سرخ کرده و مایونز، به همراه دو فنجان قهوه، یک املت مخصوص، یک کاسه سوپ بلغور، سه تکه تست فرانسوی و سه پن کیک شکلاتی صبحانه رویایی این شناگر را تشکیل می‌دهد. فلپس برای ناهار تقریبا نیم‌کیلو پاستا، دو عدد چیزبرگر بزرگ با مایونز می‌خورد. نوشابه‌های انرژی‌زا که حدود هزار کالری به بدن او می‌رساند بخش دیگر ناهار او است. مایکل برای شام نیم‌کیلو پاستای دیگر به همراه یک پیتزای کامل و نوشابه‌های انرژی‌زا می‌خورد.
مینا شرفی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید