شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثرات هیستومتریک و هیستوپاتولوژیکی اسانس گیاه Pelargonium roseum در مقایسه با فنی‌توئین بعد از ترومای جراحی در پوست موش صحرائی


بررسی اثرات هیستومتریک و هیستوپاتولوژیکی اسانس گیاه Pelargonium roseum در مقایسه با فنی‌توئین بعد از ترومای جراحی در پوست موش صحرائی
امروزه زخم‌های مزمن یا زخم‌هائی که از توانائی ترمیم پائینی برخوردارند، از مشکلات مهم بالینی به شمار می‌روند و از آنجائی که در جوامع امروزی شیوع این نوع زخم‌ها با افزایش رخداد بیماری‌هائی مثل چاقی، دیابت ملیتوس و زخم بستر به‌طور پیشرونده‌ای بالا می‌رود، لذا تلاش‌های زیادی برای معرفی داروهای جدید با منشاء گیاهی یا شیمیائی که فرآیند ترمیم را تسریع می‌کنند، صورت می‌گیرد.
گل عطر با نام علمی Pelargonium roseum متعلق به خانواده‌ای از گیاهان گلدار است که به شمعدانی عطری معروف هستند. منشاء اصلی این گونه آفریقای جنوبی است، ولی امروزه در بسیاری از کشورها نظیر الجزایر ، فرانسه و اسپانیا پرورش داده می‌شود.
ترکیبات فراوانی در اسانس این گیاه شناسائی شده‌اند که از مهمترین آنها می‌توان به مونوترپنوئیدهائی مثل ژرانیول، سیترونلول، لینالول و همچنین استرهائی مثل سیترونتال اشاره کرد. براساس نتایج آنالیز GC-MS سیترونلول با ۶۸/۴۶ درصد و ژرانیول با ۱۴/۱۰ درصد در بین مواد تشکیل‌دهنده اسانس اندام هوائی گیاه بالاترین مقدار را دارا می‌باشند.
علی رضائی
داریوش مهاجری
صمد محمدنژاد
احد محمدنژاد
مسعود تقی‌زاده جاهد
آرش خرمی
مهرداد پاشازاده
منبع : مجله دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبريز


همچنین مشاهده کنید