پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


افزایش تقاضا برای اتومبیل های هایبرید در آمریکا


افزایش تقاضا برای اتومبیل های هایبرید در آمریکا
اگر امروز به یک نمایندگی فروش اتومبیل های تویوتا در آمریکا و به قصد خرید یک "تویوتا پریوس"۱ بروید باید به شما اطمینان داد که با دست خالی به منزل بر می گردید چرا که هزاران نفر پیش از شما در لیست انتظار قرار دارند.
جنگ عراق، تحولات خاورمیانه و به دنبال آن طوفانهای سهمگینی که طی چند وقت گذشته ایالات جنوبی و نفت خیز آمریکا را در نوردیده اند، موجب بالارفتن قیمت نفت و افزایش متعاقب قیمت بنزین مصرفی شده اند.
این میزان افزایش که تقریبا معادل ۱.۵۰$ نسبت به سال گذشته می باشد، شیوه رفت و آمد بسیاری از مردم آمریکا را تغییر داده است.
طبق آماری که سازمان مترو کالیفرنیای شمالی در ماه سپتامبر ارایه داد در مقایسه با سال گذشته درمدت مشابه، تعداد افرادی که از مترو به عنوان وسیله رفت و آمد به منزل و محل کار استفاده کرده اند ۳.۸% بیشتر بوده است و به همین صورت شبکه های متروی واشنگتن ۴% و نیویورک ۲.۲% افزایش مسافر داشته اند.
این آمارها به خوبی نشان می دهند که بسیاری از مردم به ویژه کسانی که در شهرهای بزرگ و یا حومه آنها زندگی می کنند و همیشه می باید مسیر طولانی را با اتومبیلهای شخصی خود طی کنند ماشینهای خود را در خانه گذاشته و به حمل و نقل عمومی متوسل شده اند.
از سوی دیگر، این افزایش در بهای بنزین در تصمیم گیری افراد در خرید اتومبیل شخصی نیز تاثیر گذاشته است.
وابستگی به اتومبیل در سراسر آمریکا بویژه شهرهای بزرگ انکار ناپذیر است زیرا بسیاری از کسانی که در شهرهای بزرگ کار می کنند لزوما در همان شهر ساکن نیستند و گاهی می بایست چندین مایل برای رسیدن به محل کار خود رانندگی کنند. از طرفی نیز قابل چشم پوشی نیست که طی سالهای گذشته علاقه اکثریت مردم در حیطه انتخاب اتومبیل برای خانواده، عمدتا معطوف اتومبیلهای بزرگ اسپورت و پر مصرف است که به" اس.یو.وی"۲ معروف هستند.
بر اساس گزارشی که کمپانی فورد و جی.ام، سازندگان اصلی اتومبیل در آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی از مشتریان خود ارایه داده بودند، بیشترین تقاضا برای اتومبیلهای اس.یو.وی بوده است. این ماشینها که با توجه به حجم و قدرت آنها بنزین بسیاری می سوزانند، بدنبال بروز بحران بنزین با بی میلی خریداران مواجه شده اند چرا که نگاه اکثریت مردم به سوی اتومبیلهایی چرخیده است که بنزین کمتری مصرف می کنند تا در نتیجه آن بتوانند بودجه خانواده را بهینه نمایند.
"تویوتا پریوس"، "هوندا اینسایت"۳ و "هوندا سیویک هایبرید۴ ، سه نوع اتومبیلی هستند که در حال حاضر پیشتاز این میدان مبارزه هستند. این سه اتومبیل که صرفنظر از کمپانی تولید کننده آنها "هایبرید" نامیده می شوند به دلیل عملکرد خاص موتورشان میزان بنزین مصرفی را پایین می آورند. به طور کل هر اتومبیلی که از ترکیب دو یا چند نیرو برای حرکت استفاده نماید "هایبرید" نامیده می شود. سه اتومبیلی که در بالا نام آنها آورده شده، از نیروی بنزین و الکتریسیته برای حرکت استفاده می کنند. وجود منبع انرژی دیگری به غیر از بنزین به این دسته از اتومبیلها کمک کرده است که مصرف بنزین خود را به حد قابل توجهی پایین بیاورند.
خریداران اتومبیلهای هایبرید تا پیش از این، تنها کسانی بوده اند که نگرانی نسبت به آلودگی محیط زیست را هدف خرید خود قرار داده می دادند، اما چند سالی است که به این دسته گروه دیگری نیز اضافه شده است. گروهی که بهای بنزین را نگرانی خود اعلام می کنند و بر تعداد آنها نیز روز به روز افزوده می شود.
بالارفتن تقاضا برای اتومبیلهای هایبرید و کاهش تمایل در خرید اتومبیلهای پرمصرف به اندازه ایی بوده است که کمپانی بزرگی چون فورد نی وارد این بازی رقابت شده و با تولید یک اس. یو. وی هایبرید تلاش نموده تا تمایل جامعه را برآورده نماید.
اما آنچه که مورد سوال است این است که آیا این اتومبیلها به صاحبان خود این امکان را می دهند که پولی در نهایت در جیبشان باقی بماند؟
در حال حاضر، هر تویوتا" پریوس" با ۲۱۲۷۵$ ، هر "هوندا اینسایت ۱۹۳۳۰"$ و هر "هوندا سیویک هایبرید "۲۱۸۵۰$ معامله می شوند که نسبت به اتومبیلهایی با عملکرد مشابه و هم اندازه خود اختلافی بین ۵۰۰۰$ تا ۷۰۰۰$ دارند.
در سال ۲۰۰۳ دولت نیز طرحی را برای تشویق مردم در خرید اتومبیلهای هایبرید تصویب نمود که بر اساس آن خریداران این اتومبیلها تا سقف ۲۰۰۰$ مشمول بخشودگی مالیاتی می شوند. یک محاسبه سر انگشتی به خوبی نشان می دهد که حتی با وجود این بخشودگی مالیاتی متقاضیان می باید مبلغ بسیار بالایی برای خرید اتومبیلها پرداخت کنند و صرفه جویی در مصرف بنزین حداقل در کوتاه مدت به اندازه ایی نیست که بتواند این اضافه پرداخت را پوشش دهد.
با این وجود، هر روز به تعداد خریداران اتومبیلهای هایبرید اضافه می شود و متقاضیان حاضرند برای یک مدت طولانی در لیست انتظار باق بمانند چرا که حتی آنانکه صرفه جویی در پول را هدف اصلی خرید خود اعلام می کنند خشنودند که به این ترتیب خدمتی نیز به محیط زیست خود می کنند.
Toyota Prius (۱
SUV( Sport Utility Vehicle) (۲
Honda civic Hybrid (۳
Honda Insight (۴
منابع:
www.apta.com American public transportation Association
www.Fueleconomy.gov
www.toyota.com
www.honda.com
www.howstuffwork.com
منبع : تویوتا


همچنین مشاهده کنید