جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رکورد ۹‎/۶۹ ثانیه در «دو» ۱۰۰ متر


رکورد ۹‎/۶۹ ثانیه در «دو» ۱۰۰ متر
اوساین بولت، پدیده جدید دوومیدانی جامائیکا و دنیا، شنبه شب برای دومین بار طی ۳ ماه اخیر رکورد جهانی «دو»ی ۱۰۰ متر مردان را شکست و با برتری قاطع بر رقبا مدال طلای این رشته را در المپیک ۲۰۰۸ برد و به نقطه اوج زندگی ورزشی اش رسید و یکی از مهم ترین کارهای تاریخ المپیک ها را انجام داد و به واقع پکن را تسخیر کرد.
بولت ۲۲ ساله و بسیار بلندقد که ۳ ماه پیش با ثبت ۹‎/۷۲ ثانیه رکورد جهانی هموطنش آسافا پاول را شکسته بود، این بار نیز به زمان محیر العقول ۹‎/۶۹ثانیه دست یافت و طوری با اقتدار دوید و در مترهای آخر مسیر با اطمینان از پیروزی اش، از سرعت خود کاست که مشخص بود بیش از اینها جا دارد و حال، این سؤال مطرح است که سقف او کجاست ،۹‎/۶۵ ۹‎/۶۲ و یا حتی ۹‎/۶۰ ثانیه تمام بولت که قد بیش از حد بلندش ناقض الزام ها و باورهای قبلی درخشش در این ماده است (که بلندی قد را فقط تا حدی برمی تابد) می گوید: بستگی به شرایط و توان انسان ها دارد که غیرقابل محاسبه است. آدم ها و تکنولوژی دائماً رو به پیشرفت دارند و در نتیجه هر چیزی امکان پذیر است. با این حال خود من به اینجا نیامده ام تا حتماً رکورد بشکنم و خواست اول ام کسب پیروزی است و فقط به آن می اندیشم.
● از حالا
۹۱ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه «آشیانه پرنده» پکن هم از تماشای نمایش بولت به وجد آمدند. درخشش او بیشتر از آن رو تعجب آور است که بولت اصولاً دونده ۲۰۰ متر و متخصص این رشته است و فقط از زمانی که رکورد جهانی ۱۰۰ متر را شکست، به فکر حضور در این ماده در المپیک افتاد. با این حساب بولت از حالا در اندیشه فتح «دو»ی ۲۰۰ متر است و در این راه حتی شکستن رکورد دیرپای مایکل جانسون در این ماده نیز که ۱۹‎/۳۲ ثانیه و یادگاری از سال ۱۹۹۶ است، برای بولت مقدور نشان می دهد و خود جانسون از حالا با آن وداع گفته و کار را تمام شده دانسته است.
برتری چشمگیر بولت بر رقبا در فینال ۱۰۰ متر و ۲۰ صدم ثانیه برتری او بر نفر دوم (ریچارد تامپسون از ترینیداد) نشان داد که او به هیچ عامل کمکی برای اول شدن نیاز نداشت، اما در هر حال تایسون گای امریکایی که سال پیش در مسابقات قهرمانی جهان ۳ طلا (شامل مدال زرین ۱۰۰ متر) را برد، بر اثر آسیبی که طی پیکارهای اخیر انتخابی تیم ملی دوومیدانی امریکا به پای وی وارد شد، در نیمه نهایی فقط به رتبه پنجم دسته خود رسید و به فینال راه نیافت و آسافا پاول، هموطن مشهور بولت که به این مرحله راه یافت و پیش از درخشش بولت رکورددار جهان بود، یک بار دیگر در فینال های بزرگ کم آورد و مثل المپیک قبلی (۲۰۰۴) فقط به رتبه پنجم رسید. برای بقیه و آنهایی که با اختلافی زیاد مغلوب بولت شدند نیز چاره ای جز تحسین او نماند. تامپسون که قهرمان «دو»ی ۱۰۰ متر مسابقات دوومیدانی کالج ها و دانشگاه های امریکا است، در پایان کار گفت: بولت یک ورزشکار استثنایی است و این طور که او امشب دوید، هیچ کس نمی توانست به وی برسد.
والتر دیکس از امریکا هم که با ۹‎/۹۱ ثانیه به مدال برنز دست یافت، گفت: درخشش خیره کننده بولت این فایده را دارد که دوهای سرعت را پس از تمامی جنجال ها و رسوایی های دوپینگ طی دهه های اخیر دوباره پاک می سازد و به ورزش شماره یک بدل می کند.پاول هم به نوبه خود گفت: اوساین فوق العاده بود و اگر در مترهای آخر خود از سرعتش نمی کاست، از این هم فراتر می رفت.
● ناکام !
برای بولت ۲۰۰ متر عزیزتر و مهم تر است و گفته می شود که به رغم پیروزی بزرگ شنبه شب خود اگر در ماده دوم (که دورهای اول و دوم مقدماتی آن امروز برگزار می شود) به قهرمانی نرسد، خودش را یک ناکام در این پیکارها تلقی خواهد کرد. بولت چندی پیش در یک تورنمنت بین المللی ۲۰۰ متر را در ۱۹‎/۶۷ ثانیه دوید و از همان موقع وعده درخشش در این ماده در پکن را هم داد. دارویس پاتون، دیگر دونده امریکا که در فینال ۱۰۰ متر در عمل هیچ شانسی برای پیروزی نداشت، گفت: بولت در حال حاضر غیرقابل برابری است و نباید وقتی را بابت این قضیه به هدر داد.
بولت که کل مسابقه اش به ۱۰ ثانیه هم نرسید، ولی ۱۰ دقیقه دور افتخار زد، در پایان کار گفت: حیف شد که تایسون گای به فینال نرسید. دلم می خواست او را هم بزنم. طلای المپیک این طوری کامل تر می شد.
ولی واقعیت این است که او نیازی به این کار نداشت و گای حتی در ۲۰۰ متر هم که سال پیش طلای این رشته را در مسابقات جهانی اوزاکا برد، امید چندانی به غلبه بر او نخواهد داشت.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید