سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کرایوگلبولینمی در بیماران دیالیزی و پیوند کلیه ای مبتلا به هپاتیت های B و C


کرایوگلبولینمی در بیماران دیالیزی و پیوند کلیه ای مبتلا به هپاتیت های B و C
● زمینه و اهداف:
کرایوگلبولینمی اختلالی است که در دراز مدت در افراد مبتلا به هپاتیت های B و C نیز ممکن است مشاهده شده و اغلب با تولید فاکتور روماتوئیدی باعث مصرف اجزا کمپلمان موجود در سرم می شود. از نقطه نظر اینکه بیماران دیالیزی و پیوند کلیه اغلب به هپاتیت های B و C مبتلا می شوند بنا براین در این مطالعه میزان فراوانی کرایوگلبولینمی و فاکتور روماتوئیدی در بیماران فوق مورد بررسی قرار گرفته است.
● روش بررسی:
در ۲۲۹ بیمار دیالیزی و ۷۰ بیمار پیوند کلیه ای که آنتی ژن های سطحی ویروس هپاتیت (HBsAg) B و آنتی بادی ضد ویروس هپاتیت C در آنها با روش ELISA تایید شده بود، از هر دو جنس و با طول درمان متفاوت انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های سرمی در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد جمع آوری و بمدت یک هفته در یخچال برای رسوب کرایوگلبولین ها نگهداری شد. همچنین فاکتور روماتوئیدی با روش لاتکس اگلوتیناسیون کمی مورد آزمایش قرار گرفت.
● یافته ها:
در بیماران دیالیزی و پیوند کلیه ای میزان گرایوگلبولینمی به ترتیب ۳۶.۶۸% و ۱۵.۷۱% و فاکتور روماتوئیدی به ترتیب ۵۳.۵۷% و ۲۰% بدست آمد. در رابطه با سن و جنس بیماران تاثیر مهمی دیده نشده ولی با طولانی شدن طول مدت دیالیز افزایش چشمگیری در میزان فراوانی کرایوگلبولینمی و فاکتور روماتوئیدی در بیماران مشاهده شد. شیوع کرایوگلبولینمی و فاکتور روماتوئیدی در بیماران دیالیز مبتلا به هپاتیت B به ترتیب ۳۲% و ۵۰% ولی در بیماران مبتلا به هپاتیت C به ترتیب ۶۰% و ۸۰% اندازه گیری شد (p<۰.۰۰۱). این مقادیر در بیماران پیوند کلیه به ترتیب ۳۸.۸۸% و ۵۰% مشاهده شد (p<۰.۰۰۱). شیوع کرایوگلبولینمی و فاکتور روماتوئیدی در بیماران مونث دیالیزی بیشتر از مردان (۵۳.۲۶% در برابر ۲۵.۵۴% و ۶۳.۱۳% در برابر ۴۵.۹۸%) بدست آمد که در مورد بیماران پیوندی صدق نمی کند.
● نتیجه گیری:
عفونت های مزمن و طولانی مدت با ویروس های هپاتیت B و C در بیماران دیالیزی و پیوند کلیه ای منجر به تشکیل کرایوگلبولینمی و ظهور فاکتور روماتوئیدی شده که همراه با تخریب بافتی در بیماران می باشد. کنترل و ارزیابی منظم این فاکتورها و درمان های مناسب در این دوره می تواند باعث سهولت زندگی و طولانی شدن عمر آنها شود.
سیروس جداری سیفی
شاهرخ فرشباف آقایی
حسن ارکانی
صادق ابراهیم پور مقدس
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید