پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فلپس سرانجام رکورد اسپیتز را شکست


فلپس سرانجام رکورد اسپیتز را شکست
مایکل فلپس شناگر معروف امریکایی که روز شنبه با فتح شنای ۱۰۰ متر پروانه مردان با فاصله فقط یک صدم ثانیه نسبت به حریف صربستانی (میلوراد ساویچ) هفتمین طلای خود را هم در المپیک پکن تصاحب کرده بود، دیروز به لطف پیروزی تیم امریکا در ماده ۱۰۰ ۴ متر مختلط امدادی هشتمین طلایش را هم بدست آورد تا سرانجام رکورد هموطن مشهورش مارک اسپیتز را که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ ۷ طلا برده بود، بشکند و به موفق ترین ورزشکار تاریخ در یک دوره المپیک بدل شود.
الکساندر دیتیاتین، ژیمناست روسی هم در المپیک ۱۹۸۰ مسکو ۸ مدال تصاحب کرده بود، اما بیشتر از ۴ تای آن طلایی نبود و خود فلپس در المپیک ۲۰۰۴ آتن که اولین یورش خود را به دستاورد اسپیتز تحقق بخشید، به ۶ طلا و دو نقره دست یافته بود، اما تا به حال سابقه نداشته که یک ورزشکار در یک دوره المپیک ۸ طلا ببرد.
در کل تاریخ المپیک ها نیز فلپس با اختلاف زیادی تبدیل به موفق ترین ورزشکار شده است، زیرا او در دو دوره بازی ها مجموعاً ۱۴ طلا برده، حال آن که نفرات دوم جدول طلاداران که کارل لوییس امریکایی و پاوو نورمی فنلاندی در دوومیدانی و لاریسا لاتی نینای روسی در ژیمناستیک هستند ۹ طلا برده اند.
فصل تاریخی
فلپس که به خاطر ۲۳ساله بودن برای کسب مدال های بیشتر در المپیک بعدی (۲۰۱۲ لندن) هم شانس دارد و خود درخشش اش در پکن را به گونه ای فقط شروع یک فصل تاریخی خوانده است، پس از بدست آوردن طلای هشتم اش در پکن گفت:«احساس ام قابل توصیف نیست و فقط می توانم بگویم که به شدت هیجان زده ام.
بهتر است حالا به دیدن اعضای خانواده ام (که در پکن بسر می برند) بروم. مدتی است که آنها را به درستی ندیده ام. کوشش بزرگی را پشت سر گذاشته و واقعاً خسته ام، اما در عین حال، این یک روند بسیار لذت بخش بوده است.»
۳۶ سال طول کشید تا دستاورد اسپیتز در المپیک مونیخ شکسته شود ولی به نظر می رسد فراتر رفتن از رکورد فلپس در المپیک جاری به زمانی بسیار بیش از این نیاز داشته باشد و شاید هم اصلاً امکان پذیر نشود.
فلپس دیروز با گفتن این جملات سعی در بخشیدن روحیه به دنباله روهای خود داشت:«این را بدانید که هیچ چیز غیرممکن نیست و فقط به کوشش و دیدن رویا و برنامه ریزی نیاز دارید و خود من از همین طریق اسپیتز را پشت سر نهادم.»
با این حال فلپس مدیون هم تیمی های خود نیز بود، زیرا از ۸ طلای او ۳ مورد در مواد امدادی حاصل آمد و یکی شان در رقابت دیروز بود. او ۱۰۰ متر دوم را طی مسابقه ۱۰ ۴ متر مختلط امدادی که شنای پروانه بود برای کشورش شنا کرد و در کرال پشت آرون پیرسول قورباغه برندان هنسن و در آزاد جیسن لزاک ۱۰۰ متر مربوطه را پیمودند، اما فلپس از زمانی که ۱۰۰ متر مربوط به خویش را شنا کرد، پیشتازی را از آن تیم امریکا ساخت و این چیزی بود که لزاک ۳۲ ساله و کهنه کار در ۱۰۰ متر آخر از دست نداد. لزاک پیش تر در شنای ۱۰۰ ۴ متر آزاد امدادی نیز با بی اثر کردن برتری فرانسه و به قهرمانی رساندن تیمش سهم مهمی در شادکامی و حفظ نوار طلایی فلپس داشت.
● ۷ رکورد جهانی در ۸ رشته
با این اوصاف بود که رکورد جهانی ۱۰۰ ۴ متر مختلط امدادی هم که ۳۰‎/۶۸-۳ دقیقه بود، دیروز شکسته و زمان جدید ۲۹‎/۳۴-۳ دقیقه به ثبت رسید تا فلپس در راه کسب ۸ طلای خود در پکن ۷ بار رکوردهای جهانی یا شخصاً را شکسته و یا در روند خلق آن در مواد امدادی شریک بوده باشد.
او که متولد بالتیمور امریکا است پیش تر در ۲۰۰ و ۴۰۰ متر مختلط امدادی، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر پروانه و دو ماده دیگر امدادی نیز قهرمان شده بود.دیروز کمتر کسی به حاصل کار سایر تیم های حاضر در مسابقه امدادی مورد بحث چشم داشت و مثل معمول تمام نگاه ها روی فلپس متمرکز شده بود. بهر روی، استرالیا با همت ایمون سالیوان رکورددار شنای ۱۰۰ متر آزاد مردان جهان با ۳۰‎/۰۴-۳ دقیقه به مدال نقره رسید و ژاپنی ها برنز گرفتند.فلپس که می داند تا چه حد دوستانش در راه ۸ طلایی و تاریخی شدن وی به او کمک رسانده اند، گفت:« بدون کمک آنها من الان نمی توانستم در این جایگاه ایستاده باشم. در هر سه ماده امدادی فقط یک کار تیمی عالی باعث توفیق من شد.»
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید