چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر تخریب نواحی مختلف سیستم مزوکورتیکولیمبیال بر ایجاد ترجیح مکان شرطی شده با مورفین در موش صحرایی نر


بررسی اثر تخریب نواحی مختلف سیستم مزوکورتیکولیمبیال بر ایجاد ترجیح مکان شرطی شده با مورفین در موش صحرایی نر
● مقدمه :
در این مطالعه نقش تخریب الکتریکی دو طرفه ناحیه تگمنتال قدامی، غلاف هسته اکومبنس، بخشهای مرکزی و قاعده ای- طرفی آمیگدال و بخش میانی قشر پیش پیشانی در کسب ترجیح مکان شرطی شده ناشی از سولفات مورفین مورد بررسی قرار گرفته است.
● مواد و روش ها:
در این بررسی از موشهای صحرایی نر با وزن ۲۵۰-۲۰۰ گرم استفاده شده است. ۷ روز پس از انجام عمل جراحی و تخریب نواحی دو طرفه نواحی با استفاده از عبور دادن جریان الکتریکی مستقیم ترجیح مکان شرطی شده با سولفات مورفین با دوزهای mg/kg ۷.۵-۰.۵ به صورت زیر جلدی به روش Biased ایجاد گردید و تزریق مورفین با دوزهای mg/kg ۷.۵و ۵ و ۲.۵ و۱ باعث ترجیح مکان شرطی شده (CPP) از طریق افزایش معنی دار در زمان سپری شده توسط حیوان در سمت دریافت مورفین گردید.
● یافته ها:
نتایج بررسی نشان می دهد که تخریب الکتریکی دو طرفه ناحیه تگمنتال قدامی، غلاف هسته اکومبنس و بخش مرکزی آمیگدال ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین را در مقایسه با گروه های کنترل خود به طور قابل ملاحظه کاهش دادند، در حالی که از بین بردن بخش قاعدهای – طرفی آمیگدال و بخش میانی قشر پیش پیشانی در ناحیه پره لیمبیک با استفاده از جریان الکتریکی تاخیر معنی داری در کسب ترجیح مکانی شرطی شده با مورفین نداشت.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
تصمیم گیری در مورد نقش و سازوکار عمل mPFC و بخش قاعده ای- طرفی آمیگدال در درک اثرات مشوق مثبت درمان های دارویی یا غیر دارویی نیازمند مطالعات بیشتر و بررسی های دقیقتر در آینده می باشد.
پویا تحصیلی فهادان
نوشین یحیوی فیروزآبادی
محمدعلی خشنودی
روزبه مطیعی لنگرودی
احمدرضا دهپور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید