جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

استفاده از درمانهای جایگزین و مکمل تهران – ۱۳۸۳


استفاده از درمانهای جایگزین و مکمل تهران – ۱۳۸۳
● مقدمه:
این مطالعه به منظور بررسی میزان استفاده بیمارن از روشهای درمان مکمل و جایگزین (غیرپزشکی) و علت و ارتباط استفاده از این درمانها با مشخصات فردی و نوع بیماری در انجام پذیرفت .
● مواد و روشها:
این بررسی در شهریور ماه سال ۱۳۸۳، محیط پژوهش سه بیمارستان شهر تهران در بخش های سرطان، داخلی و اورژانس به عمل آمد. پرسشنامه شامل اطلاعات مربوط به سن – جنس – شغل – میزان تحصیلات، سطح درآمد، نوع و مدت بیماری – میزان پاسخ به درمان و عود بیماری تهیه گردید . تجزیه و تحلیل آماری درمورد ارتباط این متغییرها با استفاده از درمانهای غیرپزشکی با ساتفاده از برنامه SPSS / Windows صورت گرفت.
● یافته ها:
۵۹۱ بیمار مورد بررسی قرار گرفتند . ۳۴۳ نفر مبتلا به سرطان، ۱۸۱ بیمار دچار بیماری مزمن و غیر سرطانی و ۶۷ بیمار با بیماری حاد مراجعه کرده بودند. متوسط و میانه سنی بیماران ۴۹ سال بود و مدت متوسط علایم بیماری ۲۷ ماه بود. %۵۷ بیماران زن و %۴۳ مرد بودند. %۵۰ بیماران در کنترل کامل بیماری، %۳۲ با پاسخ نسبی به درمان و %۱۸ دچار عود یا عدم پاسخ بودند. %۲۷ بی سواد، %۳۲ با تحصیلات ابتدایی تا سیکل و %۴۱ تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی داشتند. در مجموع %۲۷ بیماران از روشهای غیرپزشکی برای درمان استفاده می کردند. شایعترین نوع مصرف داروهای گیاهی (۷۵% موارد) بود و اغلب برای تسکین علایم و با احساس نا امیدی از درمان طبی استفاده شد. %۳۰ موارد همزمان با درمانهای طبی ولی بدون اطلاع پزشک مصرف می شد. بیماران با تحصیلات بیشتر و از دوره طولانی بیماری و پاسخ کمتر به درمان طبی تمایل بیشتری به استفاده از درمانهای مذکور داشتند.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
اگرچه محیط پژوهش در برگیرنده عموم مردم نبوده است، ولی معرف تمایل بیمارن به استفاده از روشهای درمانی غیرپزشکی بخصوص داروهای گیاهی و اصطلاحا علفی است. تحقیقات بالینی ناچیزی در مورد تاثیر و سلامت مصرف داروهای سنتی انجام شده است. از آنجا که روشهای غیر طبی بسیار مورد توجه بیماران قرار دارد. صرف هزینه و انجام کارآزمایی های بالینی تصادفی شده بخصوص در مقایسه با دارونما، در مورد تاثیر و عوارض این درمانها، بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد.
صنمبر صدیقی
سیدحسن یحیوی
محمدعلی محققی
سیاوش جاهد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید