جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه در پیشگیری از تشنج ناشی از نیکوتین در موش سفید کوچک


تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه در پیشگیری از تشنج ناشی از نیکوتین در موش سفید کوچک
● سابقه و هدف:
تشنج از مهمترین علایم صرع است که به عنوان یک اختلال نورولوژیکی، تعداد زیادی از افراد جوامع مختلف از آن رنج می برند. با توجه به عوارض جانبی و سمیت داروهای صناعی، در حال حاضر بعضی از داروهای گیاهی در درمان تشنج به کار می روند. این مطالعه به بررسی اثرات عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه در پیشگیری از تشنج ناشی از نیکوتین در موش سوری می پردازد.
● مواد و روشها:
در مطالعه دوز ـ پاسخ، دوزهای مختلف عصاره (۵۰۰، ۶۰۰، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم) به گروه های مورد آزمایش (هر گروه ۸ حیوان) تزریق داخل صفاقی شد و گروه کنترل سرم فیزیولوژی (۱۰۰ g/۱ml IP) دریافت نمود. بعد از ۳۰ دقیقه، به حیوانات تمام گروه ها نیکوتین(۵ mg/kg) از طریق داخل صفاقی تزریق گردید و زمان شروع، دوام و شدت تشنج اندازه گیری شد. در مطالعه زمان - پاسخ موثرترین دوز عصاره(۱۰۰۰ mg/kg) و سرم فیزیولوژی در زمان های ۰، ۱۵، ۳۰، ۴۵ و ۶۰ دقیقه قبل از تزریق نیکوتین، به ترتیب تجویز گردیدند و زمان شروع، دوام اثر و شدت تشنج اندازه گیری شد.
● یافته‏ها:
نتایج حاصل از دوز - پاسخ نشان داد که دوزهای ۶۰۰، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم عصاره موجب افزایش زمان شروع تشنج و کاهش دوام تشنج می گردد. نتایج حاصل از زمان - پاسخ نشان داد که زمان شروع، دوام و شدت تشنج در زمان های ۱۵، ۳۰، ۴۵ و ۶۰ دقیقه به ترتیب افزایش، کاهش و کاهش می یابد.
● نتیجه‏گیری:
نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر این واقعیت است که عصاره هیدروالکلی دارای اثر ضد تشنج می باشد. جهت شناخت مکانیسم اثر این عصاره نیاز به مطالعه بیشتر روی مدل های مختلف حیوانی می باشد.
اردشیر ارضی
مهناز کسمتی
مجید علی خانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید