جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نمایندگان جزیره در پکن


نمایندگان جزیره در پکن
فوتبال المپیک آغاز شد تا در آن ۱۶ تیم از سراسر جهان برای کسب مدال پرافتخار آن به رقابت بپردازند. از قاره سبز نیز نمایندگانی برای حضور در بزرگترین تورنمنت جهان حضور خواهند داشت اما در میان آنها نامی از کشورهای بریتانیایی به چشم نمی خورد. اگرچه بریتانیا درفوتبال المپیک پکن تیمی نخواهد داشت اما این بدان معنا نیست که هیچ چیز در این رقابت ها وجود ندارد که بتواند هواداران فوتبال بریتانیا و به خصوص انگلیس را مجذوب خود کند. نه تنها حضور ستارگان بزرگ و نام آشنایی مانند رونالدینیو و لیونل مسی خواهد توانست هر فوتبال دوست انگلیسی را برای تماشای بازی های فوتبال المپیک ترغیب کند بلکه شرکت بازیکنانی از لیگ برتر و لیگ دسته یک فوتبال انگلیس نیز مزید بر علت خواهد شد تا هواداران این کشور با هیجان بیشتری این رقابت ها را که در آن بازیکنان تیم های محبوبشان بازی می کنند را دنبال کنند.
اندرسون،مهاجم منچستر یونایتد،خاویر ماسچرانو هافبک لیورپول و سالومون کالو بازیکن چلسی از جمله سرشناس ترین بازیکنان لیگ برتری حاضر در المپیک خواهند بود در حالی که از لیگ دسته یک، دسته دو و لیگ برتر اسکاتلند نیز بازیکنانی در این تورنمنت حضور خواهند داشت. در این مطلب به بررسی حضور بازیکنان شاغل در لیگ برتر در المپیک ۲۰۰۸ پکن پرداخته ایم.
۱) آرژانتین:
راه راه پوشان امریکای جنوبی که برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در المپیک آتن وارد پکن شدند از حضور ستارگان بزرگی مانند لیونل مسی، سرخیو آگیره،خوان رومن ریکلمه و خاویر ماسچرانو به عنوان یکی از ۳ بازیکن مجاز بالای ۲۳ سال خود بهره می برند. این هافبک دفاعی ۲۴ ساله می تواند با تجاربی که از حضور در تورنمنت های بزرگی مانند لیگ قهرمانان اروپا، کوپا امریکا و جام جهانی به دست آورده نقش بسیار حیاتی را برای باتیستا سرمربی تیم ایفا کند. ماسچرانو درباره حضورش در المپیک گفت: امیدوارم با ارائه عملکردی مناسب باعث شوم تیمم به مدال طلای المپیک برسد و با این افتخار دوباره به لیورپول برگردم.
۲) استرالیا:
این نماینده آسیا در حالی پای به رقابت های المپیک می گذارد که ۴ بازیکن از ترکیب ۱۸ نفره این تیم در باشگاه های بریتانیا بازی می کنند. دامید کارنی هافبک شفیلد یونایتد شاید شناخته ترین بازیکن در میان این ۴ تن باشد.وی که سابقه حضور در باشگاه های اولدهام، هالیفاکس و همیلتون را دارد یکی از پر سابقه ترین بازیکنان استرالیایی شاغل در باشگاه های بریتانیایی به شمار می رود. نیل کیلکنی بازیکن بیرمنگام، روبن زادکوویچ بازیکن جدید دربی کانتی و آدریان لیجر مدافع فولام از دیگر بازیکنان لیگ برتری حاضر در کاروان استرالیا هستند.
۳) برزیل:
همچون گذشته کشور های امریکای جنوبی حساب ویژه ای روی فوتبال المپیک باز کرده اند. در این میان برزیل که مدال طلای المپیک تنها افتخار دست نیافته اش است تحت هدایت دونگا و حضور ستاره بزرگی به نام رونالدینیو سخت مصر است تا به هدف دست نیافته اش برسد. اما سایر نفرات این تیم نیز چندان گمنام نیستند. اندرسون مهاجم منچستر یونایتد از دیگر ستارگان برزیلی حاضر در جمع زرد پوشان است. انتظار می رود این بازیکن ۲۰ ساله و پر انرژی یکی از آن مهره هایی باشد که با درخشش خود توجه همه فوتبال دوستان را در پکن به خود جلب کند. جو مهاجم جدید منچستر سیتی نیز فرصت خوبی پیدا خواهد کرد که با عملکردی خوب به سران باشگاهش نشان دهد که ارزش ۱۸ میلیون پوندی که برای او پرداخت شده را دارد.
لوکاس مهاجم لیورپول که در آستانه تجربه کردن نخستین فصل حضورش در آنفیلد است نیز دیگر بازیکن شاغل در لیگ برتر است که برزیل را در بازی های المپیک همراهی می کند.
تیم ملی فوتبال چین که میزبانی رقابت ها را بر عهده دارد به شدت از همه سوی تحت فشار قرار است ۲ تن از بهترین بازیکنان خود را از لیگ برتر فراخوانده تا به تقویت ترکیب خود کمک کند. دونگ فونژو مهاجم منچستر یونایتد که اکنون به طور قرضی در خدمت باشگاه رویال آنتورپ بلژیک است به خوبی نشان داده است که می تواند باعث شادمانی هموطنانش در پکن شود. ژنگ ژی هافبک ۲۷ساله چارلتون نیز که کاپیتانی تیم ملی بزرگسالان چین را نیز برعهده دارد در زمره بازیکنان لیگ برتری میزبان المپیک است که می تواند با قابلیت بالایش در ارسال پاس و درک جریان بازی به این تیم کمک کند.
در میان نمایندگان آفریقایی راه یافته به المپیک پکن آندری بایکی مدافع ردینگ و فرانک سونگوو بازیکن پورتس موث در تیم ملی کامرون را در رقابت های المپیک همراهی می کنند. در ترکیب تیم ملی ساحل عاج که دروازه بان ۱۶ ساله اش لقب جوانترین ورزشکار حاضر در المپیک را به خود اختصاص داده است سالومون کالو مهاجم۲۲ساله چلسی با کوله باری از تجربه و سلیمان بامبان مدافع باشگاه دسته دومی دانفرم لاین نیز حضور داند.
در ترکیب تیم ملی هلند دیگر نماینده قاره سبز در المپیک پکن رایان بابل بازیکن۲۱ ساله لیورپول که در یورو ۲۰۰۸ مصدوم شده بود علی رغم مخالفت های رافائل بنیتس و نگرانی او از تکرار مصدومیت مهاجم تیمش و غیاب او در ابتدای فصل پیش رو طبق قوانین فیفا جواز حضور در المپیک پکن را به دست آورد. وندر اسنو هافبک ۲۱ ساله سلتیک که اکثر دوران حضورش در این تیم را روی نیمکت سپری کرده است فرصت خوبی دارد تا به سران قهرمان اسکاتلند ثابت کند نشانده شدن وی بر روی نیمکت اشتباه بوده است. جیانی زویورلون مدافع میانی وست برومویچ نیز که به تازگی از هیرنوین به فوتبال انگلیس نقل مکان کرده است دیگر بازیکنی است که از فوتبال باشگاهی بریتانیا راهی چین می شود.
به هر حال المپیک فرصت بسیار خوبی برای بازیکنانی بود که تا کنون در تورنمنت های بزرگ به میدان نرفته اند. برای نمونه رایان نلسون کاپیتان ۳۰ساله بلکبرن خواهد توانست به همراه تیم ملی نیوزیلند که از سال ۱۹۸۲فرصت بازی در جام جهانی را به دست نیاورده است فرصت خوبی دارد تا به همراه سایر هم تیمی هایش بازی در تورنمنتی بزرگ را تجربه کند.
یاسر احمدی
منبع: CBB
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید