جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

المنار در مصاف با امپریالیسم رسانه‌ای


المنار در مصاف با امپریالیسم رسانه‌ای
با توجه به اینکه امروزه جنگ نظامی هزینه های سنگینی را برای دولت ها رقم می زند و نتایج سیاهی در پی دارد، در دهه های اخیر بیشتر دولت ها رو به تبلیغات و گسیل داشتن جنگ روانی از طریق رسانه به سوی یکدیگر آورده اند. این مسلم است که هر کشوری از این قافله عقب بماند، قافیه را در جنگ باخته است. به این بهانه نگاهی می اندازیم به شبکه تلویزیونی المنار لبنان که وابسته به تشکیلات حزب الله لبنان است و تا به امروز روندی صعودی را طی کرده است.
● سومین شبکه برتر عرب
روزی روزگاری در حاشیه جنوب بیروت، پایتخت لبنان شبکه ای رادیویی وجود داشت که صدای آن چنان رسایی در میان رسانه ها نداشت. مقامات حزب الله به این می اندیشیدند که باید چاره ای یافت تا بتوان در برابر دسیسه ها و ترفندهای رسانه های دول استعمارگر و هجمه تبلیغاتی منفی که به سوی آنها روانه شده ایستادگی کنند و در واقع وارد گود مبارزه رسانه ای با دشمن شوند. درنتیجه این تمهیدات اعضای حزب الله بود که در ۳ ژوئن سال ۱۹۹۱ میلادی شبکه تلویزیونی المنار اعلام موجودیت کرد و نخستین برنامه آن روی صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. شاید در آن روزهای آغازین و نوپایی این شبکه هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که برنامه های آن در سطح داخل سرزمین لبنان هم مورد توجه قرار گیرد. اما زمانی که از سال ۲۰۰۰ میلادی پخش ماهواره ای آن در پی خارج شدن نیروهای نظامی اسرائیل از جنوب لبنان آغاز شد، دولت های مخالف حزب الله پس از مدتی احساس خطر کردند و در پی نابودی این شبکه برآمدند. چون منافعشان در خطر بود و چه سنگ ها که پیش پای عوامل گرداننده المنار نیانداختند، دریغ از این که دیگر حزب الله و شبکه المنار الهام بخش یکدیگر بودند و دوشادوش با یکدیگر در جنگ علیه صهیونیست ها و استبداد حرکت می کردند. کار به آن جا رسید که امروزه این شبکه مورد توجه جهان عرب است و پس از الجزیره و العربیه که با هزینه هایی بسیار فراتر از المنار به کار خود ادامه می دهند، در جایگاه سوم در میان شبکه های عربی فعالیت خود را دنبال می کند.
● تلاش غرب برای توقف المنار
این شبکه چیزی بیش از ۳۰۰ کارمند در اختیار دارد که از کشورهای لبنان، مصر، اردن، فلسطین، مراکش، سوریه و آمریکا اخبار وبرنامه های مختلف را پوشش می دهند.
المنار تنها حدود ۲۰ خبرنگار فعال در حوزه خارج از کشور دارد که اخبار مختلف را در حوزه های گوناگون پوشش می دهند و به تهیه و تولید و انعکاس رویدادها در سطح بین المللی می پردازند. باید گفت که نیروهای شبکه در بهترین مراکز آموزشی در کشورهای غربی و در رسانه های معتبر، دوره های آموزشی را پشت سرگذاشته اند.
المنار برنامه های خود را ۲۴ ساعته به روی آنتن می فرستاد تا اینکه هر روز برد آن وسیع و وسیع تر شد. دیگر صدای حزب الله، سربازان و طرفداران آن به راحتی به گوش جهانیان می رسد.
و چیزی بیش از ۲۰ میلیون مخاطب به تماشای گزارش ها و پیام های مختلف حزب ا... و همچنین نشست های این حزب در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می نشستند.
دیگر زمان آن فرا رسیده بود که خبرنگاران، گزارشگران، تصویربرداران و عکاسان شبکه هم لباس رزم بر تن کنند و در جنگ رسانه ای بر علیه دشمن و خنثی کردن جنگ روانی آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. ولی تنها یک ماه از قرارداد پخش برنامه های شبکه از طریق ماهواره اروپایی یوتل ست فرانسه نگذشته بود که فشار صهیونیست ها که وجهه پوشالین و کاذب خود را در معرض خطر می دیدند باعث شد تا فرانسوی ها المنار را محکوم به پخش برنامه های تفرقه انگیز و نژادپرستانه کرده و به این بهانه مدیران شبکه را تهدید به توقف پخش برنامه هایش کنند. سرانجام شورای عالی رسانه های فرانسه که از سوی لابی های صهیونیست مورد فشار قرار داشت خواهان توقف پخش از طریق ماهواره یوتل ست شد، تا اینکه شورای دولتی فرانسه دستور توقف را صادر نمود و بیننده های اروپایی را از تماشای برنامه های شبکه المنار محروم کرد.
● در مصاف با امپریالیسم
اما این پایان کار نبود. تاثیر برنامه ها روی مخاطبان چنان بود که آنها از طریق شبکه های اینترنتی به دنبال وقایع و رویدادهای به نمایش درآمده منطقه بودند. استفاده از شبکه های اینترنتی هم گامی بود برای اعتلای نام این مجرای ارتباطی حزب ا... با مخاطبانش که کشف واقعیت ها و نمایان ساختن چیستی و ماهیت دشمنان، بخصوص آمریکا و صهیونیسم را در رأس برنامه هایش قرار داده بود. این شبکه در شرایطی که مهمترین رسانه های خبری دنیا که منتسب به دولت های پیشرفته غربی بودند، مورد سانسور قرار داشتند، بدون سانسور خبری به اطلاع رسانی خود ادامه داد و همین صداقت دلیلی بود تا این شبکه در میان مخاطبانش جلب اعتماد کند و حتی با برخی از برنامه ها و انعکاس گزارش ها و سخنرانی های سران حزب ا... با زبان های مختلف، که از آن نمونه می توان به سخنرانی هایی با زیرنویس به زبان عبری اشاره کرد که باعث شده بود حتی این شبکه در میان اسرائیلی ها نیز مورد اعتماد واقع شود و بیننده داشته باشد.
پخش مبارزات نیروهای حزب ا... و فلسطین و همچنین درج آرم شبکه فلسطین در برهه ای از زمان که دفتر این شبکه مورد حمله قرار گرفته بود، به نمایش درآوردن فیلم ها و نماآهنگ ها و سرودهایی که با اشعاری با درون مایه مقاومت در خانه های مردم لبنان طنین می انداخت و به نمایش درآوردن سربازانی که در راه آزادی به شهادت می رسند، از طرفی روحیه ایستادگی را در سربازان حزب ا... زنده می کرد و از سویی دیگر رعشه بر اندام سربازان و حتی افسران صهیونیست می انداخت. انعکاس سخنرانی های سیدحسن نصرا... رهبر حزب ا... لبنان که مردم را به قیام در برابر ظلم فرامی خواند و فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می دهد، خون شهامت و شهادت را در رگهای سربازان حزب ا... به غلیان می اندازد و نفس را در سینه مستکبران حبس می کند.
نقش المنار در تزلزل روحیه سربازان و سران صهیونیست در خلال جنگ های ۳۳ روزه غیرقابل چشم پوشی است، در حالی که این شبکه در طول جنگ بارها مورد حمله نظامی قرار گرفت، ولی به دلیل تدبیر صحیح و هوشمندانه مدیران شبکه و قراردادن تجهیزات و فرستنده ها در جایی مطمئن در مسیر مقاومت به راه خود ادامه داد.
حال طبیعی است که کشورهای پشتیبان امپریالیسم خبری، مادامی که با رشد شبکه ای رو برو می شوند که مستقل و با همت به جایگاه مهمی رسیده است، به اقداماتی چون جلوگیری از ورود مدیران این شبکه ها برای حضور در جلسات مختلف دست زنند و آنها را شبکه های تروریستی قلمداد کنند و اقدام به دستگیری و زندانی کردن خبرنگاران و گزارشگران مختلف آن کنند و دست آخر مدعی جامعه بازاطلاعاتی هم می شوند.
میثم محمدی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید