چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی خصوصیات جمعیت شناختی بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون در بیمارستان حجازی مشهد در سال های ۱۳۸۵-۱۳۸۴


بررسی خصوصیات جمعیت شناختی بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون در بیمارستان حجازی مشهد در سال های ۱۳۸۵-۱۳۸۴
● مقدمه:
وابستگی به مواد، اختلالی مزمن و اغلب عود کننده است که فرد را مستعد مشکلات جدی از جمله ایدز، هپاتیت و سایر اختلالات می نماید. بسیاری از معتادین به هرویین علیرغم درمان های مختلف قادر به وضعیت پرهیز دایمی نیستند و در صورت عدم وجود روش درمان محافظت کننده ناگزیر از ادامه حیاتی حول محور تهیه و مصرف مداوم مواد خواهند بود. یکی از روش های درمانی که علاوه بر پیشگیری از عود مجدد مواد، باعث بهبود کیفیت روانی و جسمانی بیمار می شود درمان نگهدارنده با متادون است. با توجه به این که در سال های اخیر درمان نگهدارنده با متادون در مشهد راه اندازی شدهاست بر آن شدیم تا خصوصیات جمعیت شناختی بیماران تحت درمان با متادون در بیمارستان حجازی را بررسی نماییم و با شناسایی عوامل خطر تداوم مصرف مواد که منجر به درمان نگهدارنده می گردد، افراد در معرض خطر را شناسایی و از ازمان بیماری آنان جلوگیری نماییم.
● روش کار:
این تحقیق یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جمعیت مورد مطالعه با روش نمونه گیری آسان از بین کلیه بیمارانی که از اول مهرماه ۸۴ تا پایان مرداد ماه ۸۵ در بیمارستان حجازی تحت درمان قرار می گیرند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه جمعیت شناختی، پرونده بیماران و مصاحبه بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون مجذور خی و تست دقیق فیشر مورد آنالیز قرار گرفتند.
● نتایج:
از ۱۸۰ مورد مراجعه کننده به بیمارستان ۶۴ نفر به دلایل مختلف از مطالعه خارج شدند. از ۱۱۶ نفر بیمار مورد مطالعه، ۱۱۲ نفر مرد (۹۶.۶ درصد)، ۶۸.۵ درصد متاهل و ۴۹.۶ درصد شاغل بودند. بیشترین ماده مورد مصرف کریستال و بالاترین فراوانی مصرف کریستال در سن ۳۰-۱۸ سالگی بود. بیشتر افراد مورد مطالعه از نظر سطح تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند (۴۹.۱ درصد)، ۸۱.۹ درصد بیماری طبی نداشتند اما در ۹۰.۵ درصد افراد اختلال روان پزشکی همراه وجود داشت. ۴۵.۷ درصد سابقه مصرف مواد در خانواده داشتند. همچنین ۵۲.۶ درصد افراد سابقه مصرف مواد بیش از ۵ سال داشتند.
● بحث:
با توجه به بالا بودن نسبت درصد سنی در مصرف کنندگان کریستال در گروه سنی ۳۰-۱۸ سال که بیانگر پایین بودن سن وابستگی به مواد مخدر در جامعه است، دقت در مداخلات پیشگیری از اعتیاد ضروری است.
فاطمه بهدانی
پریا حبرانی
حمیدرضا ارشدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید