جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سلام شیرین ، خداحافظی تلخ


سلام شیرین ، خداحافظی تلخ
علی معلومات جودو کار وزن ۷۳ کیلوگرم تیم ملی جودو ایران که نخستین تجربه خود را در المپیک پشت سر می گذارد دیروز در مبارزه خود به مصاف یوسوکه کانامارو جودوکار سرشناس ژاپنی رفت.
در سومین روز از پیکارهای جودوی بازی های المپیک پکن او در ابتدا با یک امتیاز کوکا از حریف عقب افتاد، در ادامه و در همان دو دقیقه آغازین بازی به تساوی یک - یک رسید. در شرایطی که سه دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود، در یک درگیری معلومات از ناحیه پیشانی دچار مصدومیت شد که به تشخیص داور مسابقه بازی متوقف و پزشک به مداوای پیشانی مصدوم معلومات پرداخت.
نماینده ۷۳- کیلوگرم جودوی ایران در حالی که با پیشانی بسته مسابقه را ادامه می داد، با اجرای زیبای شگرد مسابقاتی خود حریف ژاپنی را ایپون کرد . فنونی که معلومات بواسطه آشنایی با کشتی چوخه به خوبی اجرا کرد جودوکار ژاپنی را روی تاتامی گیج و مبهوت کرد و در نهایت او از یک لحظه غفلت کانامارو بهره برد و او را ضربه فنی کرد.
در رقابت های وزن ۷۳ کیلوگرم مسابقه های جودو بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن، ۳۲ جودوکار از کشورهای مختلف برای کسب مدال های طلا، نقره و برنز با هم مبارزه کردند.
علی معلومات قهرمان سال ۲۰۰۸ آسیا در کره جنوبی، با پیروزی بر جودوکار ژاپنی که مدال های برنز قهرمانی جهان و آسیا به ترتیب در سال های ۲۰۰۷ در برزیل و ۲۰۰۸ در کره جنوبی را در اختیار دارد، مسابقه دوم خود را برابر ژائو پینا از پرتغال برگزار کرد. پینامقام هفتم المپیک آتن،مدال طلای جام جهانی پراگ ۲۰۰۸ و مقام پنجم قهرمانی اروپا در بلگراد ۲۰۰۷ را با خود به یدک می کشید.
با این پیروزی بزرگ، بار دیگر بارقه امید به اردوی تیم ملی جودو ایران در المپیک پکن بازگشت.
نماینده وزن ۷۳- جودو ایران در دومین مسابقه خود، در شرایطی به برتری رسید که به دلیل آسیب دیدگی جزیی از ناحیه سر در مبارزه با جودوکار ژاپنی، پیشانی اش بانداژ شده بود. او در مصاف با جوآئو پینا، جودوکار پرتقالی، با یک کوکا، یوکو، وازاری، با مجموع ۷ امتیاز پیروز شد.
چوخه کار خراسانی که در گروه A مبارزه می کند برای سرگروهی و صعود به مرحله نیمه نهایی با کسب این برد به دیدار گانتومار از مغولستان رفت. این حریف مقام سیزدهم المپیک آتن و مقام سوم قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۸ را در کارنامه دارد.او در سومین مسابقه خود با امتیاز ایپون از سد حریف قدرتمند مغولستانی گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. جودوکار کشورمان مسابقه خود را مقابل جودوکار مغولی به خوبی آغاز کرد و برتری خود را از همان آغاز مبارزه نشان داد.معلومات مسابقه حساس خود برابر داستاوا گانتومور از مغولستان را در شرایطی با ضربه فنی به پایان رساند که پیش از آن با یک امتیاز وازاری از حریف خود پیش بود.
معلومات در این مسابقه نیز با تکیه بر شگرد خاص مبارزاتی خود و فنون چوخه حریف را مغلوب کرد تا در گروه خود به مقام نخست دست یابد.
علی معلومات پس از آن برابر النور ممدوف از جمهوری آذربایجان قرار گرفت. اومقام قهرمانی سوپرجام هامبورک ،۲۰۰۸ مقام دوم قهرمانی جهان در ریودورانیرو ۲۰۰۷ و مقام قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۶ را به دست آورده بود اما همه این عناوین باعث نشدکه برتر از نماینده کشورمان لقب بگیرد.
در این رقابت معلومات با بدشانسی نتیجه را واگذارکرد و در یک لحظه غافلگیر شد تا حریف موفق به اجرای ضربه فنی شود اما شاید او روحیه جنگندگی اش را ازدست داده بود یا شاید حریف بعدی با هوشمندی از غفلت یک ثانیه ای او استفاده کرد تا مقابل حریف برزیلی هم در ثانیه های اول بازی ضربه فنی شود و به مقام پنجمی بسنده کند. علیرضا امینی مدیر تیم های ملی جودو ایران نیز درباره اوگفت : علی معلومات یک چهره جدید در جودوی ایران است که می تواند با ممارست و تمرین بیشتر شگفتی ساز شود. معلومات مسابقه های خوبی را از خود به نمایش گذاشت .
● معلومات: کم تجربگی کردم
علی معلومات، نماینده ۷۳- کیلوگرم کشورمان که دیروز با کسب مقام پنجمی المپیک از دور رقابت ها کنار رفت به خبرنگار اعزامی ایران ورزشی به پکن گفت: من به اشتباهات خودم بازی را واگذار کردم. تمام تلاش خودم را کردم. به خود تلقین کرده بودم که این بازی ها هم مثل رقابت های محلی است، به همین دلیل سه مسابقه اول را خیلی خوب پشت سر گذاشتم.
او در مورد دلیل شکست خود توضیح داد: پس از پیروزیی های اولیه فکر کردم مدال می گیرم و از این نظر مطمئن شده بودم. تصورم این بود که دیگر مدال را به دست آورده ام. به همین دلیل حریفانم را دست کم گرفتم. وقتی مقابل جودوکار برزیلی قرار گرفتم با خودم گفتم که او که سنی ندارد. حتما پیروز می شوم در حقیقت کم تجربگی کردم و به اشتباه خودم باختم.
مونا گل نبی
Mona Golnabi
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید