جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

الگوی آسیب و پیامد بیماران در شکستگی لگن، نتایج یک مطالعه چند مرکزی


الگوی آسیب و پیامد بیماران در شکستگی لگن، نتایج یک مطالعه چند مرکزی
● زمینه و هدف:
با توجه به محدود بودن مطالعاتی که با دید پیشگیرانه به مکانیسم های خارجی آسیب در سالمندان می پردازند بر آن شدیم که الگوهای آسیب در خانم های بالای ۵۰ سال مبتلا به شکستگی لگن را نشان دهیم.
● روش بررسی:
این مطالعه به صورت هم گروهی تاریخی بر ۱۱۵ بیمار زن ۵۰ ساله و بالاتر مبتلا به شکستگی مفصل لگن انجام شد.
● یافته ها:
میانگین سنی بیماران و انحراف معیار به ترتیب ۷۶.۳ و ۱۰.۶ سال بود. ۸۸.۷% بیماران در منزل (۶۵.۲% کل موارد بر روی فرش) دچار آسیب شده بودند. ۷۱% از بیماران قبل از آسیب بدون نیاز به کمک راه می رفتند. در حالی که هنگام پیگیری به ۲۰ درصد تقلیل پیدا کرده بود. میانگین امتیاز بارتل قبل از آسیب ۹۷ و پس از پیگیری ۷۵ بود. پنج بیمار در زمان بستری، ۲۹ بیمار از زمان ترخیص تا هنگام پیگیری و در مجموع ۳۴ بیمار فوت کردند (۲۹.۶%). متوسط هزینه های بیمارستانی برای هر بیمار ۳۵۱۲۰۷۰ ریال با انحراف معیار ۲۴۵۰۸۹۴ ریال بود.
● نتیجه گیری:
شایع بودن زمین خوردگی بر روی سطح هموار و به ویژه بر روی فرش در این مطالعه می تواند منتسب به تفاوت سبک زندگی مردم کشور ما با کشورهای غربی در استفاده از فرش در تمام سطوح باشد و لزوم رعایت استانداردهای فیزیکی منزل و آموزش سالمندان و خانواده آنها را خاطر نشان می کند. هزینه های مادی و معنوی تحمیل شده به بیماران خانواده آنها و نیز سیستم بهداشتی فراتر از مقادیر محاسبه شده در این مطالعه است،هزینه های خرید وسایل جراحی و تجهیزات در این محاسبات لحاظ نشده و به طور مستقیم توسط خود بیمار پرداخت می شود.
مژگان کاربخش داوری
موسی زرگر
زهرا ارشادی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید