پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه آستیگماتیسم حاصل از جراحی کاتاراکت با روش های فیکو و اکستراکسپولار در بیمارستان امیرکبیر اراک


مقایسه آستیگماتیسم حاصل از جراحی کاتاراکت با روش های فیکو و اکستراکسپولار در بیمارستان امیرکبیر اراک
● مقدمه:
کاتاراکت یکی از بیماری های مهم و عمده در انسان است. میزان شیوع کاتاراکت در سنین ۷۴-۶۵ سالگی به ۵۰ درصد و در بالای ۷۵ سالگی به حدود ۷۰ درصد می رسد. درمان قطعی کاتاراکت جراحی است که به روش های مختلف اینتراکپسولار، اکستراکپسولار و فیکو انجام می شود. جراحی کاتاراکت عوارض مختلفی از جمله خونریزی، گلوکوم، تیرگی کپسول خلفی و آستیگماتیسم بعد از عمل را به دنبال دارد. این مطالعه جهت مقایسه آستیگماتیسم حاصل از دو روش جراحی فیکو و اکستراکپسولار طراحی شده است.
● روش کار:
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه کور است. ۱۱۲ بیمار با تشخیص کاتاراکت به صورت تصادفی در دو گروه A و B تحت عمل جراحی قرار گرفتند. در گروه A جراحی به روش فیکو انجام شد که برش کوچک در حدود ۳.۲ میلی متر روی قرنیه داده شده و نیاز به بخیه ندارد اما در روش اکستراکسپولار برش۱۰-۹ میلی متر داده شده و احتیاج به بخیه زدن دارد. سپس این بیماران در سه نوبت قبل از عمل، یک هفته و دو ماه بعد از عمل جراحی، کراتومتری شده و میزان آستیگماتیسم آنها تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون تی مستقل و تی زوج صورت گرفت و p<۰.۰۵ معنی دار تلقی شد.
● نتایج:
از ۱۱۲ بیمار مورد بررسی ۵۶ بیمار تحت عمل جراحی به روش فیکو (گروه(A و ۵۶ بیمار تحت عمل جراحی به روش اکستراکپسولار (گروه (B قرار گرفتند. میانگین آستیگماتیسم قبل از عمل جراحی به روش فیکو ۰.۷۹±۰.۷۱ D و در گروه اکسپولار ۹±۰.۵۵ D بود (p>۰.۰۵). میانگین آستیگماتیسم یک هفته بعد از عمل جراحی در گروه فیکو ۱.۱۱±۰.۷۲ D (p<۰.۰۵) و در گروه اکستراکسپولار ۳.۹۹±۱.۴۶ D بود (p<۰.۰۵) و میانگین آستیگماتیسم دو ماه بعد از عمل جراحی در گروه فیکو ۱.۰±۰.۷۱ D ودر گروه اکستراکسپولار ۳.۲۸±۱.۲۹ D به دست آمد (p<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
میزان آستیگماتیسم ایجاد شده دو ماه بعد از عمل در گروه فیکو ۰.۲۱D و در گروه اکستراکپسولار ۲.۳۸D بود که دارای اختلاف معنی دار می باشد. سایر متغیرها از جمله سن، شماره لنز، جنسیت و چشم تحت عمل جراحی (راست یا چپ) در ایجاد آستیگماتیسم تاثیر ندارد.
محمد یاوری
جمال فلاحتی
مهری محمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید