پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع هپاتیت B ،C و عفونت HIV در بیماران تالاسمی و هموفیلی استان یزد سال ۱۳۸۲


بررسی شیوع هپاتیت B ،C و عفونت HIV در بیماران تالاسمی و هموفیلی استان یزد سال ۱۳۸۲
● سابقه و هدف:
بیماران بتا تالاسمی و هموفیلی به‌دلیل نیاز به تزریق خون، در معرض تماس با خون هزاران اهدا کننده قرار گرفته و مستعد ابتلا به بیماری‌ های منتقله از راه خون می‌باشند. در مناطق مختلف دنیا و ایران آمار متفاوتی از شیوع آلودگی HIV و هپاتیت ‌های B و C در بیماران تالاسمی و هموفیلی گزارش شده‌ است. بررسی فعلی با هدف تعیین شیوع هپاتیت‌ های B، C و عفونت HIV در بیماران هموفیلی و تالاسمی استان یزد انجام شد.
● مواد وروش ‌ها:
مطالعه انجام شده توصیفی بود. در سال ۱۳۸۲، ۸۵ بیمار تالاسمی ماژور و ۷۴ بیمار هموفیلی به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات لازم از بیماران جمع ‌آوری و نمونه خون آن ‌ها از نظر Anti-HIV ، Anti-HCV و HBsAg به روش الیزا بررسی گردید و نتایج مثبت به ‌ترتیب به روش وسترن بلات، ریبا (RIBA) و نوترالیزیشن تایید شد. مجذور کا (Chi-square)، دقیق فیشر (Fisher&#۰۳۹;s exact test) و Anova برای تجزیه و تحلیل داده‌ ها، استفاده شد.
● یافته ‌ها:
HBsAg و Anti-HIV بیمـاران تالاسمی منفی بود و شیوع Anti-HCV مثبت ۴/۹% بود. شیوع Anti-HIV و HBsAg در بیماران هموفیلی ۴/۱% و شیوع Anti-HCV ۴۸.۶% بود. شیوع Anti-HCV مثبت در افرادی ‌که بعد از آغاز برنامه ‌های غربالگری خون ‌های اهدایی، فرآورد‌ه ‌های خونی دریافت کرده بودند کمتر بود.(P<۰.۰۰۰۱,P=۰.۰۲) شیوع هپاتیت C در بیماران تالاسمی و هموفیلی از شیوع هپاتیت B و عفونت HIV بیشتر بود(P<۰.۰۰۰۱).
● نتیجه گیری:
هپاتیت C مشکل اصلی این بیماران به ‌خصوص بیماران هموفیلی می‌باشد.غربالگری خون‌ های اهدایی به‌ طور موثری شیوع هپاتیت C را کاهش داده‌است. برای پیشگیری از بروز موارد جدید آلودگی از راه فرآورده‌ های خونی، استفاده از روش ‌های حساس‌تر برای تعیین آلودگی خون‌ های اهدایی از نظر HCV و در مورد بیماران هموفیلی، استفاده از فرآورده‌ های پلاسمایی قرنطینه شده و فاکتورهای انعقادی ویروس زدایی شده یا نوترکیب باید مورد توجه قرار گیرد.
هایده جوادزاده شهشهانی
مهدی عطار
محمدطاهر یاوری
شکوفه صوابیه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید