جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

میزان استفاده مراجعه کنندگان به مرکز اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از اینترنت و منابع تمام متن


میزان استفاده مراجعه کنندگان به مرکز اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از اینترنت و منابع تمام متن
● زمینه و هدف:
استفاده از خدمات اطلاع رسانی نوین مانند اینترنت و درصد پوشش آن از شاخص های مهم توسعه محسوب می گردد. هدف این مطالعه بررسی درصد پوشش و استفاده از خدمات اینترنت و منابع الکترونیکی تمام متن قابل دسترسی از سایت دانشگاه علوم پزشکی و دیدگاه افراد نسبت به خدمات ارایه شده است.
● روش کار:
در یک مطالعه مقطعی و با روش نمونه گیری آسان، تعداد ۱۲۰ نفر در طول سه ماه (ترم اول سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴) از بین افراد مراجعه کننده به مرکز اطلاع رسانی دانشگاه نمونه گیری به عمل آمد. داده ها توسط پرسشنامه خود ایفا که حاوی چهار بخش شامل داده های دموگرافیک، نرم/سخت افزار در دسترس، نگرش و عملکرد افراد در مورد استفاده از اینترنت بود، جمع آوری گردید.
● یافته ها:
تعداد ۸۹ پرسشنامه (۷۴ درصد) برگشت داده شد. ۶۴ درصد افراد دارای کامپیوتر شخصی بودند و ۵۳.۵ درصد آنها در منزل از اینترنت استفاده می کردند. تنها ۳۵ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان دارای اشتراک اینترنت دانشگاه بودند (P=۰.۱۲). ۹۷ درصد افراد دارای پست الکترونیکی(Email) بودند، اما تنها ۲۱.۳ درصد آنها از Email دانشگاهی استفاده می کردند. ۷۳ درصد افراد از منابع الکترونیک تمام متن دانشگاه استفاده می کردند و بیشترین استفاده به ترتیب مربوط به Science Direct، Ovid، MD Consult،Blackwell ،Image MD بود. دسترسی به اینترنت در منزل بر ارتباط با دیگران جهت فعالیت های حرفه ای و استفاده بیشتر از Email تاثیر مثبت داشت (P=۰.۰۲). بیش از ۹۵ درصد افراد نقش اینترنت را در فعالیت های حرفه ای خود مهم می دانستند. سرعت پایین و عدم دسترسی در زمان دلخواه به عنوان مهم ترین عوامل در استفاده بهینه از اینترنت در این مرکز بودند.
● نتیجه گیری:
علی رغم دیدگاه مثبت افراد نسبت به اینترنت و خدمات آن، هنوز میزان نفوذ اینترنت در منازل جمعیت دانشگاهی مورد بررسی و بهره گیری از منابع اشتراک تمام متن دانشگاه بسیار پایین است. اشتراک اینترنت و Email از سرور دانشگاه، تنها یک چهارم گروه هدف را پوشش می دهد.
رقیه ارشادسرابی
علی میرزازاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید