پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی مشخصات دموگرافیک و شیوع نشانگرهای ویروسی مهم در اهدا کنندگان بار اول و مقایسه آن با اهدا کنندگان مکرر در اصفهان طی سال ۱۳۸۲


ارزیابی مشخصات دموگرافیک و شیوع نشانگرهای ویروسی مهم در اهدا کنندگان بار اول و مقایسه آن با اهدا کنندگان مکرر در اصفهان طی سال ۱۳۸۲
● سابقه و هدف:
بررسی مشخصات و شیوع نشانگرهای ویروسی اهدا کنندگان از نظر میزان ذخیره خون و حفظ اهدا کنندگان و بررسی سلامت خون اهمیت دارد. در این مطالعه مشخصات دموگرافیک و شیوع نشانگرهای ویروسی در اهدا کنندگان بار اول در اصفهان تعیین و با اهدا کنندگان مکرر مقایسه شد.
● مواد و روش ‌ها:
مطالعه انجام شده از نوع توصیفی با استفاده از داده‌های موجود بود. بررسی مشخصات دموگرافیک و نشانگرها در اهدا کنندگان بار اول در سال ۱۳۸۲ در پایگاه انتقال خون اصفهان با روش سرشماری بررسی شد. بر روی تمام نمونه‌ ها آزمایش الیزا و برای نمونه ‌های مثبت، آزمایـش تاییـدی انجام شد. یافته‌ های حاصل از این مطالعه با استفاده از آزمون کای دو (Chi-square) و آزمون‌ t (t Test) در دو جمعیت اهدا کنندگان بار اول و مکرر مورد مقایسه قرار گرفت.
● یافته ‌ها:
میانگین سنی و نسبت متاهلین در اهدا کنندگان بار اول کمتر از اهدا کنندگان مکرر بود (P<۰.۰۵، ۹۵% : CI). فراوانی اهدا کنندگان بار اول مونث بسیار کم و اغلب اهدا کنندگان بار اول دارای مشاغل آزاد و در مرتبه بعدی کارمند بودند (P<۰.۰۵، ۹۵% :CI). اهدا کنندگان بار اول و مکرر به ترتیب ۴/۱ درصد و ۵۴/۰ درصد دارای آزمایش HBsAg مثبت همچنین ۵۳/۰ درصد و ۲۳/۰ درصد دارای آزمایش HCVAb مثبت بودند. HIVAb مثبت فقط در ۲ مورد از اهدا کنندگان مکرر وجود داشت.
● نتیجه گیری:
دموگرافی متفاوت اهدا کنندگان در کشور ما در مقایسه با کشورهای غربی و فراوانی بسیار کم زنان اهدا کننده از یک طرف و تفاوت بین اهدا کنندگان بار اول و مکرر از نظر برخی شاخص‌ های دموگرافیک از طرف دیگر، برنامه‌ریزی‌ های متفاوتی را می‌طلبد. ضمن این‌که شیوع HBsAg و HCVAb کمتر در اهدا کنندگان مکرر قابل توجه است.
عباس علی پورآذر
ناهید اکبری
محمدمهدی حریری
فخرالملوک یاوری
شهرزاد اکبری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید