شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه اثر ترمیمی فنی توئین، استروژن و سیلورسولفادیازین موضعی در زخم های ایجادشده در پوست رت نر


مقایسه اثر ترمیمی فنی توئین، استروژن و سیلورسولفادیازین موضعی در زخم های ایجادشده در پوست رت نر
● زمینه و هدف:
سال هاست که کوتاه ترین زمان بهبودی زخم ها توجه محققان پزشکی را به خود جلب کرده است. این مطالعه اثر مصرف موضعی فنی توئین، سیلورسولفادیازین و استروژن به تنهایی و نیز ترکیب توام آنها را در ترمیم زخم، مورد مطالعه و مقایسه قرار داده است.
● روش اجرا:
مطالعه روی ۳۰ رت نر آلبینو، با وزن متوسط ۱۱۰ تا ۱۵۰ گرم که در شرایط یکسان نگهداری شده اند صورت گرفته است. حیوانات در ۶ گروه ۵ تایی تقسیم و هر حیوان در قفس مخصوص به طور جداگانه نگهداری و در پشت گردن هر حیوان زخمی مدور با قطر تقریبی ۲ سانتی متر مربع ایجاد شد. روزانه روی زخم ها از ترکیب های ذیل مالیده شد. در گروه ۵ تایی اول (شاهد) روی ضایعه ها هیچ دارویی گذاشته نشد. در زخم های گروه دوم کرم سیلورسولفادیازین ۱%، در زخم های گروه سوم، کرم فنی توئین %۱، در گروه چهارم، کرم استروژن کونژوگه %۰.۰۶، در گروه پنجم، ترکیب توام کرم سیلورسولفادیازین و کرم فنی توئین و در زخم های گروه ششم، ترکیب کرم سیلورسولفادیازین و کرم استروژن کونژوگه مالیده شد. از روز ایجاد زخم تا ۲۸ روز، زخم حیوانات پیگیری شد. آخرین روز بهبودی کامل زخمها در حیوانات مورد مطالعه، روز بیست و یکم بود. اندازه سطح زخم در روزهای اول، سوم، هفتم، چهاردهم و بیست و یکم تعیین و یادداشت شد و در پایان، روند بهبودی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.
● یافته ها:
در ترمیم زخم های ایجاد شده، استروژن موضعی به تنهایی و فنی توئین توام با سیلورسولفادیازین بیشترین اثر و ترکیب توام استروژن با ترکیب های دیگر و فنی توئین به تنهایی کمترین اثر را نشان دادند اما اختلاف آنها از نظر آماری معنی دار نبود.
● نتیجه گیری:
اگر چه کاربرد استروژن تنها و فنی توئین توام با سیلورسولفادیازین اثر ترمیمی بیشتری داشتند ولی با بقیه ترکیب های مزبور و مصرف توام آنها اختلاف معنی داری نداشتند. به نظر می رسد که اثر مفید این ترکیب ها در ترمیم زخم های انسان نیز مورد پرسش بوده و نیاز به مطالعه ای با حجم بالاتر دارد.
سعداله شمس الدینی
مهدیه یاورزاده
آیه شمس الدینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید