چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تشخیص کلونالیتی در کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستی حاد از نوع پیش سازهای B با ارزیابی بازآرایی ژن زنجیره سبک (کاپا) و سنگین ایمونوگلوبولین


تشخیص کلونالیتی در کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستی حاد از نوع پیش سازهای B با ارزیابی بازآرایی ژن زنجیره سبک (کاپا) و سنگین ایمونوگلوبولین
● سابقه و هدف:
بازآرایی قطعات ژنی در مسیر تکاملی لنفوسیت های B و T تنوع زیادی در مولکولهای زنجیره سبک (کاپا) و سنگین دارد. در لوسمی های لنفوئید از نوع B-precursor ALL بازآرایی ژن زنجیره سنگین به عنوان شایعترین و بازآرایی ژن زنجیره سبک کاپا نیز در BP-ALL به میزان نسبتا شایع گزارش شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی الگوی بازآرایی ژنهای زنجیره سبک (کاپا) و سنگین ایمونوگلوبولین در ALL کودکان از نوع پیش سازهای B توسط واکنش زنجیره پلیمراز (PCR) می باشد.
● روش بررسی:
در مطالعه تجربی حاضر ۱۸۳ کودک با تشخیص اولیه ALL قبل از شروع درمان مورد بررسی قرار گرفتند. پس از ارزیابی مورفولوژی L۲=%۴۱) و (L۱=%۴۴ و ایمونوفنوتیپ تنها ۱۴۰ بیمار با تشخیص B-precursor ALL برای مطالعه انتخاب شدند. پس از استخراج DNA آزمایش PCR به منظور تکثیر منطقه خیلی متغیر CDRIII) IgH و CDRI) وIgk با استفاده از پرایمرهای مشترک انجام شد. محصولات PCR پس از آنالیز هترودوپلکس والکتروفورز برروی ژل پلی آکریلامید و رنگ آمیزی نقره مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری با برنامه نرم افزاری version ۱۱.۵) SPSS) انجام شد.
● یافته ها :
(%۹۰.۴) ۱۱۴ نفر از بیماران دارای بازآرایی کلونال درژن IgH با استفاده از پرایمرهای مشترک نواحی CDR-III و CDR-I بودند (منوکلونال %۵۷.۸، بای کلونال %۳۴.۹ و اولیگوکلونال %۵.۵). ۴ بیمار از ۹ بیمار مبتلا به (۴/۴۴%) TALL دارای بازآرایی کلونال IgH بودند. الگوی کلونال Igk-Kde در (%۶۷) ۵۹ بیمار از موارد BP-ALL وجود داشت (۱۰% بای کلونال). بیشترین بازآرایی مربوط به گروه (۲۵%) VKI و (%۲۲.۷) VKIII بود.
● نتیجه گیری:
الگوی کلونال ژن IgH مشابه جوامع دیگر بود. استفاده توام از پرایمرهای FRI و FR III در یک واکنش بصورت Multiplex PCR که برای اولین بار گزارش می شود علاوه بر افزایش تشخیص بازآرایی IgH، زمان رسیدن به نتیجه را کاهش داده و وجود بازآرایی را می توان توسط هر دو تایید کرده و از منفی کاذب جلوگیری نمود. الگوی کلونال Igk-Kde کمی بیش از گزارشهای قبلی بوده و شایعترین بازآرایی (%۲۵) VkI بود. هیچ ارتباط معنی داری بین انواع مختلف بازآرایی و متغیرهای کمی وجود نداشت.
بهزاد پوپک
علی اکبرپورفتح اله
حسین نجم آبادی
یوسفمرتضوی
سیدحسین یحیوی
پروانه وثوق
محمدتقی ارزانیان
مینا ایزدیار
غلام رضا باهوش
الهام شاه قلی
امیرعلی حمیدیه
محمد فرانوش
گلاره خسروی پور
فریبا حق نژاددوشانلو
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید